جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۴۹:۲۱
کد خبر: ۳۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
با حضور کاوه بهبهانی و محمد شعله سعدی کتاب تحقیقی، تالیفی "نیچه و درام پست مدرن" نوشته یوسف آفرینی به نقد و بررسی گذاشته شد. این کتاب در بخش نمایشنامه های ترجمه و پژوهش ادبیات نمایشی هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برتر شناخته شد.

به گزارش خبرنگاربسیج هنرمندان وبه نقل ازخبرگزاری مهر، در این نشست که در دانشگاه هنر شیراز برگزار شد بهبهانی ارزش این کتاب را از جایی غیر از جوایز کتاب عنوان کرد و گفت: این کتاب اگر ارزشی دارد از جایی غیر از جشنواره ها و جوایز نشأت می گیرد.

وی با قرار دادن این کتاب در زمره جریانی موسوم به بسترگرایی و صورت گرایی، خاطرنشان کرد: یکی از نگره ها در بررسی این اثر تالیفی و پژوهشی بسترگرایی است که زمینه حضور اثر هنری را فراهم می کند.

مترجم کتاب "معرفت شناسی" با بیان اینکه در بسترگرایی مدعای آن بستر و خود اثر است، افزود: به عبارتی اثر هنری کل اوضاع و احوال پیرامون را بازتاب می دهد.

بسترگرایی گزینه نخست نگارنده در این کتاب است

بهبهانی به رویکرد "مونادی" هنر از دیدگاه رنه دکارت اشاره کرد و گفت: بسترگرایی گزینه نخست نگارنده در این کتاب است. او می خواهد بگوید در دورانی به سر می بریم که عنوانش وضعیت پُست مدرن است. این دوران هنری خاص خود را تولید می کند که در شکل تئاتری به درام پست مدرن منجر می شود.

وی با تاکید بر اینکه پست مدرنیسم به دو معنا به کار می رود، خاطرنشان کرد: یک معنای پست مدرنیسم را نگارنده کتاب نیچه و درام پست مدرن مورد نظر قرار داده و معنای دیگر آن در اندیشه اندیشمندانی است که پروژه روشنگری را پیش گرفتند.

مترجم کتاب فلسفه مکنتایِر به برخی مولفه های وضعیت پست مدرن اشاره کرد و گفت: بعضی مولفه های عصر جدید ذات زدایی از بعضی چیزهاست. ذات زدایی کردن در دوران جدید به خوبی دیده می شود به شکلی که هر چیزی از ذات خود دور می شود.

وی با تاکید بر اینکه از همه چیز در دوره پسامدرنیسم ذات زدایی صورت می گیرد، افزود: یکپارچگی و وحدت جای خود را به کثرت گرایی داده است. از این رو وحدت کلمه زایل شده و جای خود را به کثرتها داده است.

بهبهانی با اشاره به اینکه وضعیت پست مدرن چنین شده که تاکید باید بر تفاوت ها باشد، بیان کرد: تکثرگرایی در وضعیت مورد نظر حاکم است، افزون بر این اقتدار همه چیز زیر سوال رفته است.

در وضعیت پست مدرن این جهان به تعبیر حافظ بی بنیاد شده است

این پژوهشگر حوزه هنر اقتدار اخلاق، عقل، اسطوره، ادیان را در وضعیت پست مدرن موضوعی زیر سوال رفته عنوان داشت و گفت: در وضعیت پست مدرن این جهان به تعبیر حافظ بی بنیاد شده است.

وی با بیان اینکه در این وضعیت کپی بر اصل تقدم یافته، افزود: این موضوع به صورت جسورانه ای ظهور یافته است. به صورتی که مرز میان اصل و فرع از میان رفته است. در وضعیت پست مدرن سراغی از مبنا و زیربنا نمی توان گرفت چراکه چشم انداز واحدی در آن نیز وجود ندارد.

بهبهانی که ترجمه کتاب فلسفه ائر را در کارنامه خود دارد، با مورد اشاره قرار دادن اینکه نیچه نیز یک کثرت گراست، خاطرنشان کرد: از آنجا که هرکس از چشم انداز خود به پدیده ها می نگرد، به باور من نیچه نیز این چنین است و بیش از یک تلقی از پدیده ها دارد.

وی با بیان اینکه کتاب نیچه و درام پست مدرن نیز این ها را همبستر قرار داده است، گفت: نگارنده در این کتاب مدعی نا قهرمانی است که بر اساس آن شرایط جدید باعث می شود اوضاع و احوال جدیدی به دست بیاید که قهرمان جدیدی ظهور کند. نیچه نیز از اجداد این وضعیت است و هشدار به این وضعیت داده است.

بهبهانی با تصریح اینکه رویکرد نیچه جایگزینی زیباشناسی به جای اخلاق در جامعه بود، افزود: ابرمردی که در این کتاب مورد مداقه نویسنده قرار گرفته تیپ آرمانی نیچه است.

مدرس دانشگاه حافظ دیدگاه نویسنده کتاب یادشده را در این ادعا که در صورت تغییر وضعیت هنر هم تغییر می کند مورد اشاره قرار داد و گفت: این کتاب تاییدیه نظریه مونادی هنر است که رنه دکارت آن را مطرح می سازد.

محمد شعله سعدی: کتاب به اهالی تئاتر کمک می کند کمتر مهمل بگوییم/ می شود ساختار کتاب را در چاپ های بعدی دوباره اصلاح کرد

دیگر منتقد این کتاب نیز نیچه و درام پست مدرن را مقبول طبع استادان رشته تئاتر عنوان کرد و گفت: این کتاب به اهالی تئاتر کمک می کند کمتر مهمل بگوییم.

محمد شعله سعدی در پیوند با ترتیب فصول این کتاب، خاطرنشان کرد: این کتاب در ترتیب بندی برخی فصول باید به نحو دیگری عمل می کرد، اما می شود ساختار کتاب را در چاپ های بعدی دوباره اصلاح کرد.

وی با اشاره به اینکه نگارنده در این کتاب از اندیشه های لیوتار بهره برده، افزود: دلوز یا بودریار در جنبه های اقتصادی وضعیت پست مدرن گزینه های بهتری برای این پژوهش بودند. از طرفی معتقدم لیوتار پاسخ هایی محکمتر درباره وضعیت پست مدرن دارد.

این مدرس تئاتر دانشگاه هنر شیراز روایت یوسف آفرینی را در کتاب یادشده مناسب، اما کمی نادقیق عنوان و خاطرنشان کرد: این کتاب یک نکته ناگفته نیز دارد و آن مرگ است که  نزد نیچه تکیه گاهی در مکاتب هنری است و موجب دگرگونی اساسی در این مکاتب شد.

وی پوچ انگاری را نزد نیچه به معنای نومیدی و بی آرمانی ندانست و افزود: نزد نیچه قهرمان آن کسی است که سینه به سینه اژدها می ایستد.

یوسف آفرینی: کتاب نتیجه سال ها دیالوگ کردن است / در جامعه ای زندگی می کنیم که هنوز مدرنیته واقع نشده است

نگارنده کتاب نیچه و درام پست مدرن نیز در این نشست هنگام بخش پایانی که با پرسش و پاسخ همراه بود، گفت: این کتاب نتیجه سال ها همنشینی با همفکران و همراهانی است که داشته ام و حاصل دیالوگ کردن هایی است که میان من و این دوستان برقرار شد.

یوسف آفرینی که اسفند سال گذشته برای این کتاب پژوهشی توانست جایزه هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را دریافت کند، خاطرنشان کرد: این کتاب پاسخی است به وضعیتی که هنوز ناشناخته است. چراکه در جامعه ای زندگی می کنیم که هنوز مدرنیته واقع نشده است.

این مدرس ادبیات نمایشی که دکترای خود را از دانشگاه ملی ایروان اخذ کرده است، ادامه داد: ما ناچار به خردورزی هستیم. به این خاطر در جاهایی از کتاب هنوز درگیر خردورزی انسانی ام.

آفرینی به نهیلیسم اشاره شده در کتاب نیچه و درام پست مدرن پرداخت و تاکید کرد: از آنجا که گریزی از نهیلیسم اسلین نیست، از این رو در نگارش این کتاب آنرا مورد نظر قرار دادم.

وی در پایان تصریح کرد: در گردآوری و نوشتن این کتاب بیشتر به شباهتها پرداختم.


نام:
ایمیل:
* نظر: