کد خبر: ۳۰۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰

 توجيه عقلى و ادله نقلى عريضه نويسى

 از بررسى مجموعه آيات و رواياتى كه در صدد تبيين منزلت وكمالات وجودى اهل ‏بيت ‏عليهم السّلام  هستند، چنين معلوم مى‏شود كه ائمه اطهارعليهم السّلام  علاوه بر ولايت تشريعى يعنى حقّ تبيين وتشريح احكام وآيات الهى ورهبرى سياسى ودينى واجتماعى جامعه، كه اصطلاحا به آن امامت گفته مى‏شود؛ از منزلت والاى ولايت تكوينى نيز برخوردارند. اين بُعد از كمال كه گاهى از آن تعبير به «ولايت تصرّف» و «ولايت معنوى» مى‏شود، نوعى از اقتدار وتسلط فوق‏العاده در امور نظام هستى است كه با توجه به دارا بودن مراتب بالاى كمالات معنوى و قرب به حضرت حقّ با عنايات مخصوص خداوند متعال معجزات وكرامات منقول از آن ذوات مقدسه، ناشى از اين بُعد ولايتى آنهاست.

 توضيح آن‏كه برطبق جهان بينى اسلامى، انسان از چنان استعدادى برخوردار است كه از طريق انجام عبادات وترك گناهان می‏تواند به مرتبه‏اى از كمال برسد كه تمام اعضاء وجوارح بدن او الهى بشود. يعنى به جايى مى‏رسد كه چشم او جز حقّ را نمى‏بيند و گوش او به غير از حقّ را نمى‏شناسد، وپاى او جز در راه حقّ قدم بر نمى‏دارد ودست او جز در مسير حقّ كارى انجام نمی‏دهد.

 و در يك كلام در تمام رفتارها و عملكردها جز به كار حقّ خود را مشغول نمى‏سازد. يعنى به تمام معنى خليفة اللّه می‏شود. تصوّرات وتصرّفاتش همه رحمانى مى‏گردد. از اين مرتبه از كمال در حديث قدسى مشهور كه امام صادق‏عليه السلام  آن را از وجود مبارك پيامبر اكرم‏صلّى اللّه عليه و آله روايت مى‏كنند، با اين تعابير ياد شده است:

 قال اللّه عزّوجلّ: ما تقرّب إليّ عبدٌ بشي‏ءٍ أحبُ إليّ ممّا افترضتُ عليه وإنّه يتقرّب اليّ بالنافلة حتى احبّهُ فإذا أَحْبَبْتُهُ كنتُ سمعهُ الذي يسمع بهِ وبصرهُ الذي يبصر بهِ ولسانه الذي ينطق به ويدهُ الذى يبطش بها. إن دعاني أجبته، وإن سألني أعطيتهُ.[3]

 ­ خداوند عزّوجلّ مى‏فرمايند: هيچ بنده‏اى با هيچ وسيله‏اى به من نزديك نشده است كه از فرائض نزد من محبوب‏تر باشد. همانا بنده به وسيله نوافل ومستحبّات -كه من آنها را واجب نكرده‏ام ولى او تنها به خاطر محبوبيّت آنها در نزد من، به انجام‏شان مى‏پردازد- به من نزديك مى‏شود تا به جايى كه محبوب من مى‏گردد، همين كه محبوب من گشت، من گوش او مى‏شوم كه با آن مى‏شنود، وچشم او مى‏شوم كه با آن می‏بيند، وزبان او مى‏شوم كه با آن سخن می‏گويد، ودست او می‏شوم كه با آن حمله مى‏كند. در اين حال اگر مرا بخواند دعايش را اجابت مى‏كنم، واگر از من چيزى درخواست كند آن را به او می‏دهم».

 وقتى كه انسان‏هاى معمولى از چنين قابليّتى برخوردارند، به طريق اولى ائمه اطهارعليهم السّلام  به جهت كمالاتى كه دارند مى‏توانند از منزلتى برخوردار شوند كه بتوانند در شئونات مختلف عالم تكوين تصرّفاتى داشته باشند.

 در اشاره به برخوردارى اهل بيت ‏عليهم السّلام  به سطح بالايى از اين گونه ولايت است كه در زيارت جامعه وارد شده است:

 «بكم فتح اللّه وبكم يختم وبكم يمسك السماء أن تقع على الأرض وبكم ينزّل الغيث»

 «پروردگار عالم به بركت وجود شماست كه خلق را آغاز مى‏كند و آن را به پايان میرساند، وآسمان را از فرو افتادن بر زمين باز مى‏دارد، و باران را فرو میفرستد».

 به عبارت ديگر خداوند همه چيز را به وسيله شما كه واسطه‏هاى فيض او هستيد ايجاد و اداره مى‏نمايد. وهمچنين در دعاى عديله در تشريح وتبيين قسمتى از بركات وجود مبارك حضرت امام زمان‏عليه السلام آمده است:

 «ثمّ الحجّة الخلف القائم المنتظر المهدي المرجى الذي ببقائه بقيت الدنيا وبيمنه رُزق الورى وبوجوده ثبتت الأرض والسماء».

 «سپس -بعد از امام عسكرى‏عليه السلام - حجّت بعدى، قائم منتظر مهدى‏عليه السلام  است كه وى آن مايه اميدى است كه به بركت بقاء وجود مبارك او، دنيا باقى و برقرار، و مخلوقات عالَم از روزى برخوردارند. همينطور در سايه وجود اوست كه نظم و انسجام زمين وآسمان پاحفظ میشود».

پایان خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: