يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۵۸:۴۵
کد خبر: ۳۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
احمد مسجدجامعی در مراسم بزرگداشت مرحوم حسین پرتوی، از نامگذاری یک کوچه به نام این عکاس خبر داد و پیشنهاد کرد که طرح او مبنی بر نقش برجسته شدن عکس‌های انقلاب عملی شود.

به گزارش بسیج هنرمندان وبه نقل ازخبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم بزرگداشت حسین پرتوی - عکاس انقلاب با حضور احمد مسجدجامعی (رییس شورای شهر تهران)، جمعی از عکاسان خبری و و خانواده آن مرحوم در موزه امام علی (ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم صفا فاضلی، مدیر موزه امام‌علی (ع)، ضمن پوزش به خاطر تأخیر 45 دقیقه‌ای در اجرای این مراسم اظهار کرد: موزه امام علی (ع) در محل ترافیک است، به همین دلیل در برخی مواقع معذوریم که برنامه‌ها را به موقع اجرا کنیم.

او بیان کرد: هنگامی که انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، من 11 سال و 10 ماه داشتم و فکر نمی‌کردم که 426 ماه یا 36 سال بعد از انقلاب، در سی‌وششمین روز کارم مفتخر به برگزاری بزرگداشتی برای حسین پرتوی باشم و البته این موضوع را به فال نیک می‌گیرم.

فاضلی اضافه کرد: با برگزاری مراسم‌ها و بزرگداشت‌ها، این نکته را دریافتم که عرصه فرهنگ و هنر عرصه کار و تلاش است. کافی است کمی صمیمانه‌تر و مهربان‌تر کنار یکدیگر قرار بگیریم تا جا برای همه باشد.

تقدیر از همسر عبدالحسین پرتوی توسط رییس شورای شهر تهران

در بخشی از این مراسم، فیلمی از تأثیر عکسی که حسین پرتوی از همافران بر انقلاب 57 و همچنین لحظه‌هایی از سال‌های پایانی حیات او پخش شد.

در بخش دیگری از این مراسم محمد نوروزی - عکاس خبری - سخنانش را با درخواست ایستادن حاضران به احترام همسر حسین پرتوی آغاز و اظهار کرد: اگر پرتوی در کارهایش موفق بود، به خاطر این بود که یک یار کنار خود داشت و مطمئنا بخشی از موفقیت پرتوی در کار عکاسی خبری به خاطر حضور خانم پرتوی است.

او ادامه داد: ای کاش متولیان فرهنگی که بودجه‌های کلان مملکت دستشان است اکنون که از پرتوی گذشت پرتوی‌های دیگری را دریابند که گوشه‌ای افتاده‌اند و رسانه‌ای هم در اختیار ندارند و نه دلسوزی مانند خانم پرتوی که فریادش از گوشه اتاق به بیرون برسد.

نوروزی اظهار کرد: پرتوی یک عکس خلق کرد و با این عکس سرعت انقلاب را افزایش داد و میلیون‌ها میلیون دلار، ریال و تومان از هزینه انقلاب کم کرد.

او در بخشی از سخنانش با بیان اینکه سال‌ها شاگردی حسین پرتوی را کرده است، گفت: سال‌ها افتخار این را داشتم که در رکاب او باشم. او برای تولید عکس خبری، استراتژی و برنامه داشت. پرتوی در سال‌هایی که نزدش کار عکاسی یاد می‌گرفتم پندهایی به من یاد داد که به اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنم.

بزرگداشت عبدالحسین پرتوی

نوروزی توضیح داد: پرتویی به من یاد داد که عکاس خبری چشم حقیقت‌بین است و در واقع حق دخالت و نظارت ندارد. او تأکید داشت که به بزرگان پیشکسوتان این عرصه احترام بگذاریم، چرا که خودمان تا چشم بر هم بگذاریم پیشکسوت می‌شویم. او به من یاد داد که دوربین عکاس باید مثل پیراهن و کت او باشد و عکاس موظف است که علاوه‌بر عکاسی کتاب هم بخواند و عکس‌های زیادی هم ببیند.

وی با بیان اینکه یکی از عکاسان خبری روز گذشته از دنیا رفته است، گفت: عباس فتحی روز گذشته درگذشت. او را بسیاری نمی‌شناسند، ولی خالق تصاویری از جنگ هشت ساله ایران و عراق است و زمانی که در روز 31 شهریور هواپیماهای رژیم بعث به تهران یورش بردند، تصویر او تنها اثری است که این حمله را به تصویر کشیده است.

در ادامه این مراسم احمد مسجدجامعی - رییس شورای شهر تهران - با بیان اینکه کوچه محل زندگی حسین پرتوی به نام او نامگذاری شده است، گفت: در زمان بیماری مرحوم حسین پرتوی در نظر داشتم که جایی از شهر را به نام ارجمند او نشانه‌گذاری کنم. با اینکه این اتفاق افتاد، ولی دلم آرام نگرفت و فکر کردم که باید کار دیگری انجام دهم.

او افزود: تجربه‌ای داشتم از زمانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار می‌کردم. آن زمان تصمیم داشتیم که با همکاری هنرمندان و عکاسان در سطح شهر و برخی از اساتید کشورهای همسایه با بلوک شرق سابق برای آثار نقش‌برجسته هنری در سطح شهر گروهی تشکیل شود، ولی درباره جانمایی آن با مدیریت شهر تهران به توافق نرسیدیم.

نسخه اصلی عکس ماندگار بیعت همافران با امام خمینی(ره)

مسجدجامعی ادامه داد: اکنون با درگذشت استاد حسین پرتوی بار دیگر این طرح به ذهنم رسید و نوشته‌ای را که در زمان فوت آن مرحوم نوشته بودم و جایی منتشر نکرده بودم اکنون قرائت می‌کنم؛ عکس و عکاسی با دوره گذشته خود متفاوت‌تر شده است و دوربین نیز فراگیر شده است. با پیشرفت تکنولوژی هر فرد دوربینی دارد و می‌تواند از وقایع مختلف عکس بگیرد و امروزه همان‌طور که می‌بینید بخشی از عکس‌های پربیننده حاصل کارهای عکاسان غیرحرفه‌ای است که در گذشته چنین نبوده است. در گذشته تمام عکس‌هایی که از تاریخ کشورمان جاودانه شده است توسط عکاسان حرفه‌ای به ثبت رسیده‌اند، مانند عکس حادثه 17 شهریور، پایین آمدن امام خمینی (ره) از پلکان هواپیما، بمباران فرودگاه، عکس میدان ژاله و عکس‌های دیگری که عکاسان دلیر و خلاق داشته است و حسین پرتوی هم یکی از آن‌ها است و همان‌طور که می‌دانیم تأثیر عکس دیدار همافران با امام خمینی (ره) بر کسی پوشیده نیست و درباره ارزش آن همین بس که در مدت 35 سال تکرار می‌شود. انگار که گویی هیچ نوشته، کتاب و مقاله‌ای از نشان دادن آن شکوه و عظمت بر نمی‌آید.

او ادامه داد: اگر این عکس نبود بخش مهمی از تاریخ انقلاب هیچ‌گاه به ثبت نمی‌رسید؛ بنابراین پرتوی نه تنها یک عکاس دقیق بلکه یک مورخ است. اکنون بجاست که از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران طرح تبدیل عکس‌های تأثیرگذار انقلاب اسلامی به صورت نقش برجسته انجام شود.

در ادامه این مراسم لوح تقدیر و هدیه کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به همسر حسین پرتوی اهدا شد که با پیشنهاد مجری برنامه –احسان رفعتی؛ عکاس خبری- قرار شد که به همسر آن مرحوم کمک هزینه سفر مکه مکرمه تعلق بگیرد.

در پایان این مراسم نیز از عکس اصلی دیدار همافران با امام خمینی (ره) رونمایی شد و همراه آن موسیقی جمهوری اسلامی ایران نواخته شد. همسر مرحوم حسین پرتوی نیز از همه حاضران بابت این مراسم قدردانی و تشکر کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: