کد خبر: ۳۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
انسان با روزه گرفتن ، از خود رفع تکلیف روزه کرده است و به خاطر روزه اش مورد مواخذه قرار نمی گیرد ، اما با انجام ندادن شدط بندگی که نماز است ، این روزه معلوم نیست که مورد قبول قرار گیرد و بر درجات او افزوده شود.
- طبق روايات وارده از معصومين‏ عليهم السلام شرط قبولى و فائده داشتن اعمال، انجام واجبات و ترك محرمات الهى می باشد.
رسول خداصلى الله وعليه وآله فرمود: «نماز ستون دين است و اولين چيزى كه از اعمال بندگان در قيامت رسيدگى مى‏شود، نماز است. پس اگر نماز قبول شود و صحيح باشد، به اعمال ديگر بنده رسيدگى مى‏ شود. و اگر نمازش صحيح نباشد، به بقيه اعمالش رسيدگى نمى‏ شود».1
اين روايت به صراحت تأكيد دارد كه شرط قبولى ساير اعمال ، پذيرش نماز انسان است. اگر نماز مقبول درگاه الهى قرار گيرد، بقيه اعمال بررسى گرديده و اعمال صالح مُهر تأييد مى‏ خورند. اين نشان دهنده اهميت نماز در بين واجبات است. در روايت ديگرى داريم كه «مرز بين بندگى خدا و كفر، ترك صلاة است».2
حال اگر کسی نماز نخواند ولی روزه بگیرد اگر چه روزه اش صحیح است اما با توجه به روایاتی که بیان شد ، چنین کسی نمی تواند انتظار قبولی نماز را داشته باشد.
یعنی این انسان با روزه گرفتن ، از خود رفع تکلیف روزه کرده است و به خاطر روزه اش مورد مواخذه قرار نمی گیرد ، اما با انجام ندادن شدط بندگی که نماز است ، این روزه معلوم نیست که مورد قبول قرار گیرد و بر درجات او افزوده شود.
بنابراین بین یک عمل صحیح و یک عمل مقبول درگاه خدا فرق است .
عمل صحیح فقط رفع تکلیف می کند ، اما عمل مقبول پاکی خاصی دارد که انسان را به خدا نزدیک می کند و بر معنویت و کمالات او می افزاید.
1 و 2 : رى شهرى، ميزان الحكمه، ج 2، ص 1630، باب 2273. 
پایان خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: