شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۰۴:۴۸
کد خبر: ۳۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۱
محدث خبرداد:
مدیرروابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس گفت: کتاب کتیبه‎های فیروزه‎ای؛ حاوی اشعار سروده شده در باره‎ی حضرت احمدابن موسی شاه چراغ(ع) از آغاز تا کنون درتیراژ هزار جلد به چاپ رسد.
به گزارش بسیج هنرمندان وبه نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی، سیدعلی اصغرمحدث، بااشاره به اینکه کتاب کتیبه‎های فیروزه‎ای حاوی اشعار سروده شده در باره‎ی حضرت شاه چراغ(ع) از آغاز تا کنون در قطع وزیری چاپ شد، افزود: این اثرارزشمنددر 333 صفحه با کوشش دو خواهر شیرازی مرضیه و معصومه‎ی مرادی تهیه شده و توسط انتشارات رخشید با تیراژ هزار جلد به چاپ رسیده است.

محدث ادامه داد: اولین شعری که در این کتاب از نظر تاریخی وجود دارد، غزلی از عارف بزرگ و نامی شیرازی، شاه داعی از بزرگان و مفاخر قرن نهم هجری است که نیسندگان این کتاب، پیش از ارایه‎ی اشعار، شعرهای موجود را از نظر زبان، محتوا و ساختار به صورت آکادمیک بررسی کرده‎اند و به تکنیک‏ها و روش‎های شاعران دوره‎های مختلف در سروده‎های خود اشاره کرده‎اند.

وی گفت: این کتاب، تکمیل کننده‎ی کتاب با اسلیمی‎های گنبد نیلی است که به کوشش این دو خواهر و به درخواست بسیج هنرمندان و حمایت آستان احمدی و محمدی در سال 1390 به زیر چاپ رفت و توانست در پنجمین جشنواره‏‎ی ببین المللی انتخاب کتاب سال رضوی، عنوان کتاب برگزیده در بخش شعر را به خود اختصاص دهد.

این مسئول اظهارداشت: اشعار موجود در کتاب کتیبه‏ های فیروزه‎ای با سه روش جمع آوری شدند. مطالعات کتابخانه‏ای و استفاده از تذکره‎ها و دیوان شاعران، به ویژه شاعران پیش از انقلاب، مطالعات میدانی و برقراری تماس با شاعران استان فارس و در برخی موارد کشوری و جمع آوری آثار شاعرانی که شعرشان به چاپ نرسیده است و سوم استفاده از منابع دیجیتال و سایت‎های گوناگون.

سیدعلی اصغرمحدث باتاکیدبراینکه آن چه مسلم است عنایت ویژه حضرت احمد بن موسی و برادر بزرگوارش حضرت امام رضا (ع) در به ثمر رسیدن این اثر، بزرگ‎ترین حامی نویسندگان بوده است، بیان داشت: تمام دغدغه و دل‌مشغولی ما، به نتیجه رساندن هرچه بهتر این کتاب بوده و تمام تلاشمان را در جهت ارایه اثری در خور شأن این امام‎زاده‎ی جلیل القدر کرده‏ایم.

مدیرروابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس تصریح کرد: هرچند هر اثری ممکن است دارای کاستی‏هایی باشد، اما درآثار آیینه‎ای به پشتوانه‎ی معنوی خود و نیز علاقه خوانندگان به این منابع فیض الهی، این لغزش‏‏ها کمتربه چشم می‎آیدو قابل چشم‎پوشی می‎شودکه امید است درباره‎ی این کتاب نیز این لطف خوانندگان شامل حال ماشود.

معصومه‎ی مرادی یکی ازپدیدآورندگان این اثرمی گوید: در مراحل جمع آوری و به ویژه ویراستاری و خوانش مجدد این اشعار، دلدادگی شاعران به حضرت شاه چراغ باعث برانگیخته شدن بیشتر احساس من خواهرم می شد و بسیاری از مواقع سر تعظیم بر آستان این بزرگوارمی ساییدیم و به واسطه‏ی ارتباط قلبی شاعران باایشان، لحظاتی ناب برای توسل ما با احمد بن موسی به وجود می‎آمد که این شیرین‎ترین تجربه‎ی ما در گردآوری و به نتیجه رساندن این مجموعه بوده است که به گمانم تا آخر عمرمان همراهمان باشد.

این بانوی نویسنده افزود: گاهی رابط اتصال ما با منبع عظیم شاه‎چراغ کفشدار، آیینه کار و کاشی کارحرم می گشت و زمانی زایری دل شکسته و حاجتمند که با هزار آرزو خود را به بارگاه این امام‏زاده رسانده بود که امیدواریم خوانندگان این مجموعه نیز چون ما، بتوانند ارتباط قلبی عمیق‏تری را با شاه چراغ(ع) برقرار کنند وبه  تجربه‏های شیرینی در توسلاتشان برسند.

وی گفت: آرزو مندیم در تمام این حالات ما خادمان فرهنگی آستان احمدی را در خاطر داشته باشند.‌(انشاالله) و این کتاب انگیزه‎یی برای آنان باشد که تلاشی در ارایه‏ ی اثری جدید در مدح این بزرگوار داشته باشند تا مورد لطف الهی قرار گیرند.  که به فرموده‏ ی برادر بزرگ وارشان حضرت رضا(ع) رحمت خدای بر آن کسی که مکتب ما را زنده نگاه دارد.

معصومه‎ی مرادی اشاره کرد: این دل سروده ها سال های متمادی جلوه ای از بیان دل بستگی های مردم به خاندان امامت بوده است و قرن هاست که عاشقان حضرتش با بهره گیری از آن ها به آرامش جاودانی خود کمک می کنند. خواه با بیانی فخیم و خواه با زبانی خودمانی و یا حتی لهجه های محلی بزرگی اش را می ستایند و سر بر آستان کرامتش می سایند. امید که شفاعت بزرگوارانه اش در قیامت بهره ی این خادمان معنوی اش گردد.

این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی بااعلام اینکه طراحی جلد و صفحه‏ آرایی این مجموعه را مرضیه مرادی به عهده داشته‎اند و برای وبرایش کتاب از همکاری دکتر محمد مرادی و سید مجتبی جعفری زوج بهره برده شده است، ابرازداشت: در پایان پدر و مادر خود را در به نتیجه رساندن این کتاب سهیم می‎دانیم چرا که همراهی‎ها و صبوری ‌هایشان در به ثمر رساندن این مجموعه بی بدیل بوده است..

گفتنی است، مرضیه مرادیٰ متولد 1363 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است و از وی تا کنون کتاب‎های زیر به چاپ رسیده است؛ "عشق مشکلی که ساده اتفاق می افتد(مجموعه شعر عاشقانه)، به دستان جا مانده‎ات زیر خاک(مجموعه شعر دفاع مقدس)، از آسمان هشتم نگاهت(مجموعه شعر امام رضا)، با اسلیمی های گنبد نیلی(مجموعه شعر گردآوری شده در منقبت شاه چراغ)، همکاری با نشریه پارس امروز در چند دوره، حایز مقام‎های گوناگون در جشنواره‎های مختلف شعر چون شب شعر عاشوراٰ، دفاع مقدس و...مقام اول جشنواره مشاعره رضوی در سال1390

 معصومه مرادی؛ نیز متولد 1362 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، تالیفات؛ با اسلیمی‎های گنبد نیلی، حایز مقام در جشنواره شعر دفاع مقدس، بیشتر به کارهای پژوهشی علاقه دارد و مقاله‎هایش در نشریه‎های مختلف به چاپ رسیده است. در حوزه شعر کودک و نوجوان بیشتر فعالیت دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: