شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۱۵:۲۴
کد خبر: ۳۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۷
سومین جلد کتاب ˈقصه های مردم فارسˈ شامل 36 قصه جاری در تاروپود زندگی مردمان این دیار به قلم ابوالقاسم فقیری منتشر شد.

به گزارش بسیج هنرمندان وبه نقل ازمطبوعات فارس،این کتاب که سومین کتاب از مجموعه قصه های مردم فارس است در 264 صفحه روانه بازار نشر شده است.


نخستین و دومین جلد از این کتاب سال های 1382 و 1386 روانه بازار نشر شده و با استقبال مردم و اهالی فرهنگ استان فارس رو به رو شده بود.

ابوالقاسم فقیری نویسنده 75 ساله شیرازی درباره این کتاب به ایرنا گفت: این مجموعه با یاری دوستداران فرهنگ مردم فارس فراهم آمده است.

فقیری درباره روند گردآوری قصه های این کتاب اظهار کرد: در سال 1342 برنامه رادیویی ˈفرهنگ مردمˈ رادیو شیراز را آغاز کردم... این برنامه خیلی زود مورد توجه دوستداران فرهنگ مردم در فارس قرار گرفت. خیلی ها دست به قلم شدند و مطالب فولکلوریک شهر و دیارشان را برایم فرستادند و بعضی از قصه های این مجموعه نیز مربوط به همان زمان است.

وی ابراز امیدواری کرد که سومین جلد کتاب قصه های مردم فارس نیز با استقبال دوستداران فرهنگ این استان روبرو شود.

سومین جلد کتاب قصه های مردم فارس به سفارش بنیاد فارس شناسی تهیه شده و به طبع رسیده است.

مدیرعامل بنیاد فارس شناسی در سخن آغازین این کتاب نوشته است: آنچه در این گنجینه در قالب نماد، آیین، قصه و مثل و متل، باور داشت و آیین و جز آن عرضه می شود دست مایه ای مناسب و کم نظیر است که هم می توان با آن گذشته و گذشتگان را بهتر شناخت و هم هویت ملی و فرهنگی خود را در این آشفته بازار جهانی سازی حفظ و استمرار بخشید.

منصور طبیعی افزوده است: کمک به تدوین، تکمیل، بهسازی و نشر آثاری که رنگ و بوی اصیل بومی و خاص فارس و فولکلور آن را به جامعه علم و ادب عرضه می کنند از وظایف ذاتی و اصلی بنیاد فارس شناسی است.

در این کتاب که در یک هزار نسخه روانه بازار نشر شده است، قصه های محلی از مناطق مختلف فارس مانند جهرم، ممسنی، سیوند و رامجرد مرودشت، روستای کوشک خلیل، زاهدان فسا، استهبان، گلمکان ابرج، نی ریز، میمند، ده بید و .... گردآوری شده است.

بانو بتول پرچمی 66 ساله خانه دار و بیسواد یکی از 36 قصه این کتاب را با عنوان ˈلولین گلینˈ روایت کرده است که بنا بر سخن گردآورنده، این قصه به کریمخان زند نسبت داده می شود و در آن سخن از بازار وکیل و مسجد وکیل است.

ملی
Moli روایتی از قصه نمکی، شاه عباس و آرزوهای سه جوان، کل کمری Kol Kamari، پری چهل گیسو، دده مستی، کا احمدک، کاکاسیاه، سیفو و نسو، پادشاه شاخ دار، سبز قبا و بی دل هوا، شاه پریان، عروس جابجا و خبر نابجا و سرخه چهل گیسو از عناوین قصه های روایت شده از مردم مناطق مختلف فارس در این کتاب است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: