کد خبر: ۳۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۷
در داخل خانواده هم مرد موظف است از نظر اسلام که زن را مانند گلی مراقبت کند که می فرماید “المرئه ریحانه” زن گل است این مربوط به میدانهای سیاسی و اجتماعی و تحصیل علم و مبارزات گوناگون اجتماعی و سیاسی نیست این مربوط به داخل خانواده هست.

بیانات امام خامنه ای در دیدار بانوان

مدت سخنرانی     24”:46’

تاریخ     30/6/79
متن سخنرانی

بسم الرحمن الرحیم

اولاً به همه شما بانوان محترم و عزیز خوش آمد عرض می‌کنم به خاطر این اجتماع صیمیمی و پرشور، به خصوص به خانواده‌های معظم شهیدان به مادران و همسران شهدای گرانقدرمون و تشکرمی‌کنم از بیانات مادر محترمه 3 شهید گرانقدر که ایراد فرمودند .
فرصت یاد بود ولادت فاطمه زهرا ( س) فرصت مغتنمی ست برای زنان مسلمان تا درباره هویت زن مسلمان و ارزش والای زنان در نظر اسلام و در پرتو نظام اسلامی مورد توجه و و مداقه قرار بگیرد.
مثل همه موضوعات دیگر این موضوع هم زن دستمایه‌ای شده است در دست سوداگران.
همه ارزشهای اسلامی در دنیا و در رسانه های جمعی عالم در طول سالهای متمادی اون کسانی که نه برای زن نه برای جنس انسان نه برای کرامتهای انسانی جز در محاسبه با پول ارزشی قائل نیستند این افراد که متأسفانه در تمدن کنونی مغرب نقش مهمی را در همه عرصه ایجاد می‌کنند مسئله زن را هم برای خودشون در میدانهای مختلف به صورت یک سرمایه به صورت یک وسیله سوداگری درآوردند رو اون بحث می کنند فرهنگ سازی می‌کنند تبلیغ می‌کنند ذهنهای مرد و زن همه دنیا را در سر گمراهی یک وسوسه و گمراهی بزرگ قرار می دهند.
در چنین شرایطی جا دارد زن مسلمان با تأمل در مفاهیم اسلامی و ارزش گذاریهای اسلامی و با دقت در خطوطی که در نظام اسلامی برای پیشرفت زنان و مردان پیش بینی شده است هویت خود را بازسازی کند.

یادی از بیانات امام خامنه ای در دیدار با بانوان
قامت رسای استدلال را در مقابل سفسطه‌ها و وسوسه‌های عوامل صهیونیست و سرمایه داری و زراندوزی به نمایش درآورد
در هر سه عرصه اسلام ارزش گذاری کرده است در زمینه مسائل معنوی زنان جزو پیش گامان حرکت معنوی انسان به سوی ارزشها هستند در قرآن وقتی می خواهد مثال بزند برای انسانهای مؤمن می فرماید "‌و ضرب الله مثلا الذین امنوا امرءته فرعون ” از یک زن مثال می زند.
اونجایی که بحث ایمان اسلام و صبر و صدق و مجاهدت در راه به دست آوردن ارزشهای انسانی و اسلامی و معنوی‌ست می‌فرماید : ان المسلمین والمسلمات و المونین والمؤمنات والقانتین والقانتات والصدقین و الصادقات و الصابرین و الصابرات” ده عنوان در این آیه برای ارزشهای معنوی ذکر می شود ،اسلام ایمان قنوت صدق صبر خشوع و دیگر چیزها .
زن و مرد در این میدان دوش به دوش حرکت می‌کنن و پیش می‌رن هر دو را ذکر می‌کند این بت مردگراییی ها را که در جاهلیت ها همیشه این بت به وسیله مردان و حتی به وسیله مردان پرستیده می‌شد اسلام در این آیات این بت رو می شکند .
در میدان مسائل سیاسی و اجتماعی بیعت زن را یک امر لازم یک مسئله زنده معرفی می‌کند شما ملاحظه کنید که در دنیای غرب که این همه مدعی دفاع از حقوق زنان هستند که تقریبا همه اش هم دروغ است در همون دنیا تا ده های اولی که تمام شد زنان نه فقط حق رأی نداشتند نه فقط حق گفتن نداشتن و انتخاب کردن ،حق مالکیت هم نداشتن، یعنی زن مالک اموال مورثی خودش هم نبود امال او در اختیار شوهر بود در همین کشورهای اروپایی .
در اسلام بیعت زن مالکیت زن حضور زن در این عرصه‌های اساسی سیاسی و اجتماعی تثبیت شده است” اذا جاءک المومنات یبایعنک الایشرکن بالله” زن ها می یومدن و با پغمیبر بیعت می‌کردن پغمبر در اسلام نفرمود که مردها بیان بیعت کنن زنها هم به طبع اونها هر چی که اونها رأی دادن هر چی که اونها پذیرفتن زنها هم مجبور باشند قبول کنند. نه!
گفتن زنها هم بیعت می‌کنند اونها هم شرکت می‌کنند در قبول این حکومت در قبول این نظم اجتماعی و سیاسی بیعت زنان
غربی ها 1300 سال در این زمینه عقبند از اسلام و این ادعا را می‌کنند در زمینه مالکیت هم همینطور و زمینه های دیگری که مربوط به مسائل دیگر اجتماعی و سیاسی ست.
خود الگوی فاطمه زهرا ( س) که چه در دروان کودکی چه بعد از دوران هجرت پیغمبر به مدینه در داخل مدینه د‌ر همه قضایای عمومی اون روز پدرش که مرکز همه حوادث سیاسی و اجتماعی بود حضور داشت نشان دهنده نقش زن در نظام اسلامی ست.
تربیت چنین زنی حضور چنین زنی البته فاطمه زهرا (‌س) قله این فضائل است. زنان برجسته دیگری هم بودن در سطح اسلام با معرفت با خرد با علم حاضر در میدانها حتی حاضر در میدانهای جنگ حتی تعدادی که نیروی بدنی داشتند حاضر در میدان دلاوری در جنگ شمشیر زنی و سربازی که البته این رو اسلام برای بانوان واجب نکرده است از دوش اونها برداشته است چون با طبیعت جسمی او نها سازگار نیست و نیز با عواطف اونها اینهم مربوط به حوادث سیاسی و اجتماعی
در داخل خانواده هم مرد موظف است از نظر اسلام که زن را مانند گلی مراقبت کند که می فرماید "المرئه ریحانه” زن گل است این مربوط به میدانهای سیاسی و اجتماعی و تحصیل علم و مبارزات گوناگون اجتماعی و سیاسی نیست این مربوط به داخل خانواده هست.
"المرئه ریحانه و لیست بالقهرمانه” این چشم خطابینی که گمان می‌کردکه زن در داخل خانه موظف است به انجام خدمات این دید را پغمبر با این بیان تخطئه کرده است.
زن مانند گلی ست که باید او را مراقبت کرد با ا ین چشم باید به این موجود دارای لطافت های روحی و جسمی نگاه کرد این نظر اسلامه هم خصوصیت زنانگی زن که همه احساسات او و خواسته‌های او بر ا اساس این خصوصیت زنانگی‌ست هم او حفظ شده است بر او تحمیل نشده است از او خواسته نشده است که در حالی که زن است مثل مرد فکر کند مثل مرد کار کند مثل مرد بخواهد خصوصیت زن بودن که یک خصوصیت طبیعی و فطری‌ست و محور همه       احساسا ت و تلاشهای زنانه است در دید اسلامی حفظ شده.
در عین حال میدان علم میدان معنویت میدان تقوا میدان سیاست بر روی او باز شده است و او تشویق شده است هم به کسب علم هم به حضور در میدانهای گوناگون اجتماعی و سیاسی اونوقت در داخل خانواده هم به مرد گفته‌اند که حق تکلیف تحمیل زیاده رو ی اعمال قدرتهای جاهلانه و غیر قانونی ندارد.
این اون نگاه اسلامی ست با همین نگاه بود که وقتی نهضت اسلامی به مرحله انقلاب اسلامی رسید زنان با همون برداشت که از اسلام در جامعه زنانه بود افتادند جلو که امام فرمودند و درست هم فرمودندکه اگر زنان دراین نهضت همکاری نمی کردن انقلاب پیروز نمی شد
یقیناً اگر زنها درداخل خانه‌ها توی خیابانها در راهیپمایی‌های عظیم حضور پیدا نمی‌کردن اون حضور عظیم و باشکوه زنان در دوران انقلاب ،‌انقلاب پیروز نمی شد.
در جنگ تحمیلی اگر امثال همین مادر گرامی سه شهید و مادران شهیدان که من افتخارداشتم با هزارها نفر اینها از نزدیک نشست و برخاست کردم گفتگو کردم خصوصیات اونها رو مشاهده کردم .
اگر این مادران شهدا این همسران شهدا ایمان خود صبر خو دایستادگی خود معرفت خود روشن بینی خود را نشان نمی‌دادن در قبال ضایعات جنگ و فداکاریهای جوانان و مردان جنگ پیروز نمی شد.
اگر مادران شهدا و همسران شهدا بی صبری نشان می دادن شوق جهاد در راه خدا و شهادت در دل مردها می خشکید اینجور نمی‌جوشید اینجور به جامعه طراوت نمی داد در میدان جنگ هم زنان نقشهای درجه اول را ایفا کردن اگر در طول انقلاب وفاداری زنان عواطف زنان حضور زنان در میدانهای مختلف در راهپیمایی ها در انتخاباتها نمی‌بود یقیناً این حرکت عظیم مردمی          نمی‌توانست شکل بپذیرد و ادامه پیداکند.
این نظر اسلام است این نظر نظام اسلامی‌ست اونوقت غربی‌ها که درباره جنس زن باید پاسخ‌گو باشند آنها خیانت کردن آنها به زن خیانت کردن تمدن غربی به زن هیچ نداده است اگر پیشرفت علمی و سیاسی دیده می‌شود این مال خود زنهاست هر این چیزها پیش می یاد در ایران اسلامی در کشورهای دیگر هم پیش آمده است پیشرفت علمی پیشرفت فکری اونچه که غربی ها به اون دامن زدن و تمدن غربی پایه گذار این خشت کج وبنای کج بود او بی بندو باری و ابتذال          زنانه‌ست زن رو به ابتذال کشوندن و داخل خانواده اورا هم اصلاح نکردن .
آما منتشر شده مکرر در مطبوعات اروپایی و امریکایی میزان بالای زن آزاریه و شکنجه‌ها و بی مهری ها رو منتشر می کنه
فرهنگ غربی در مورد زن و بی بندو باری و به ابتذال کشوندن زنان اون مناطق موجب شده است که خانواده ها‌سست بشود بنیاد خانواده متزلزل بشود زن و مرد در خانواده خیانت به یکدیگر براشون خیلی مهم شمرده نشود این گناه نیست این خیانت به جنس زن نیست.
با این فرهنگ از همه دنیا هم طلبکارن در صورتی که باید بدهکار هم باشند فرهنگ غربی در مورد زنان باید در موضع مدافع قرار بگیرد باید دفاع کنه از حقوق خودش باید توضیح بده اما غلبه و سلطه سرمایداری ورسانه های مستکبر وجبار غربی قضیه رو به عکس می کنن اونها می‌شن طلبکار اونها می‌شن مدافع حقوق زن به قول خودشون و به اصطلاح خودشون در حالی که چنین چیزی نیست
البته در بین غربی ها هم مسلما متفکرینی فلاسفه ای انسانهای صادق و صالحی هستند که صادقانه فکر می کنن و حرف می زنن
اونچه که من می‌گم اون گرایش عمومی فرهنگ و تمدن غربی‌ست به زیان زن بر علیه زن هویت اسلامی این است که زن درعین اینکه هویت زنانه خود را حفظ می‌کند این طبیعت و فطرت زن است و برای هر جنسی خصوصیات اون جنس ارزش است.
در عین این که خصوصیت زنانگی خود را یعنی اون احساسا ت رقیق را اون عواطف جوشان را اون مهر و محبت را اون رقت را اون صفا و درخشندگی زنانه را برای خود حفظ می‌کند در عین حال هم در حفظ میدانهای معنوی مثل علم، مثل عبادت، مثل تقرب به خدا، مثل معرفت الهی و سیر وادی‌های عرفان هم در این عرصه پیشروی کند هم در عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی و ایستادگی و صبر و مقاومت و حضور سیاسی و خواست سیاسی و درک و هوش سیاسی شناخت کشور خود شناخت آینده خود شناخت هدفهای ملی و بزرگ و اهداف اسلامی مربوط به کشورهای اسلامی و ملتهای اسلامی شناخت توطئه‌های دشمن شناخت دشمن شناخت روشهای دشمن در این زمینه ها هم باید روز به روز پیشرفت کند .
و هم در زمینه ایجاد عدل و انصاف و محیط آرامش و سکونت در داخل خانواده دراین هم باید پیشرفت کند اگر قوانینی لازم است اگر تصحیح و اصلاحی در مسائلی که به اینجا منتهی         می‌شود لا‌زم است زنان، زنان باسواد، زنان آگاه زنان بامعرفت، در همه این میدانها بایستی پیشروی کنند .
الگوی زن را نشان بدن بگن زن مسلمان اون زنی‌ست که هم دین خود را حجاب خود را زنانگی خود راظرافتها و رقتهاو لطافتهای خود را حفظ می‌کند هم از حق خود دفاع می‌کند هم در میدان معنویت و علم و تحقیق وتقرب به خدا پیشروی می کند و شخصیتهای برجسته‌ای نشان می دهد و هم در میان سیاست حضور دارد این می شود الگویی برای زنان و شما بدانید زنان مسلمان در بسیاری از نقاط دنیا به شما نگاه می کنند از شما یاد می‌گیرن اینی که می بینید مسئله حجاب اسلامی در بعضی از کشورهای غربی در بعضی از کشورهای مسلمان اما با حکومتهای غیر اسلامی اینجور حجاب اسلامی مورد تهاجم دشمنان دین قرار می‌گیرد این نشون دهنده گرایش اونها به حجاب است د‌رکشورهای همسایه ما اونجاهایی که به حجاب اهتمام نمی‌شد در کشورهای اسلامی که بنده خودم از نزدیک دیدم بعضی جاها را که هرگز اسم از حجاب اونجاها به کار برده نمی شد بعد از انقلاب و در سالهای 20 ساله بعد از انقلای زنان به خصوص زنان روشنفکر به خصوص دختران دانشجو به حجاب گرایش پیداکردن علاقه پیدا کردن رو آوردن و حجاب روحفظ کردن که نمونه‌هاش در کشورهای غربی هم مشاهده شده است.
شما الگویید شما نمونه‌اید و بدانید رد سرتاسر دنیا امروز ما زنانی که مثل این مادران شهدای ما مادر 2 شهید مادر3 شهید مادر 4 شهید که در جامعه ما مادرانی با این خصوصیا ت که از پدرها بهتر و قوی‌تر و آماده‌تر ایستادن در این میدان بسیار داریم شبیه اینها در هیچ جای دنیا امروز نیست این همون تربیت اسلامی‌ست این همو ن دامان پاک و مطهر نورانی فاطمه زهرا(‌س‌)‌و شما دختران فاطمه هستید فرزندان فاطمه زهرا هستید دنبال روان فاطمه زهرا هستید امیدوارم انوارمقدس ولایت و معنویت.
دلهای شما را روشن کند و روز به روز در جهت حس هویت اسلامی، زنان مسلمان گامهای بلندتری و بهتری بردارن . و روح مطهر حضرت امام خمینی که این راه را برای زنان ما باز کرد مشمول الطاف الهی بفرماید.

والسلام


نام:
ایمیل:
* نظر: