شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۴۲:۰۸
کد خبر: ۴۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴
8 توان بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران:
فرمانده كل ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي اخيراً در اظهار نظري لفاظانه مدعي شده است كه آماده انجام عمليات نظامي ضد ايران هستيم؛ سؤال اينجاست كه آيا ارتشي كه در مقابل گروه‌هاي كوچك مقاومت در منطقه شكست خورده، تاب جنگ با نظام قدرتمند جمهوري اسلامي ايران را دارد؟

به گزارش پايگاه اينترنتي بسيج به نقل از خبرنگاران جوان، "بني‌گانتز" فرمانده كل ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي در اظهار نظري لفاظانه مدعي شده است كه آماده انجام عمليات نظامي ضد ايران هستيم.

جدا از ادعاي مضحك اين مقام ارشد صهيونيست بايد ببينيم كه توان بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران اجازه چنين اقداماتي را مي‌دهد.


رزم ناهمتراز چيست؟

رزم ناهمتراز به توانايي نيروها در شرايط نامساوي و جنگ با توجه به امكانات و شرايط نامساوي در شرايط مساوي اتلاق مي‌شود كه توانايي‌هاي نبرد نوين را نشان مي‌دهد.

امروز كشورها با استفاده از شيوه‌هاي نبرد ناهمتراز مي‌توانند قدرت دفاعي خود را هر چه بيشتر نشان دهند.

در منطقه غرب آسيا ايران به عنوان ابر قدرت اين منطقه ايده بسيار خوبي در مورد نبرد ناهمتراز دارد.


روزنامه   The Cristian Science Monitor در مقاله‌اي به قلم اسكات پترسون در مقاله‌اي با عنوان چگونه ايران مي‌تواند در مقابل رويارويي نظامي با آمريكا موفق باشد مي‌نويسد : بودجه دفاعي آمريكا تقريباً 90 برابر بزرگ‌تر از ايران است  اما ايران يك استراتژي خوب و دقيق  از جنگ نامتقارن دارد. ايران، وارث نوآوري نيروي دريايي است كه داراي يك استراتژي نيروي دريايي نامتقارن قابل بازگشت است و اين يك مزيت عمده محسوب مي‌شود.  آمريكا سعي كرده از سال 2002 شبيه‌ساز چنين درگيري‌هايي را به كمك كشتي‌هايش انجام بدهد.
 
وي افزود: ايران با هدف بهره‌برداري از آسيب پذيري‌هاي دشمن از طريق استفاده از  تاكتيك‌هاي قايق‌هاي كوچك به خوبي مسلح، سرعت در حمله و غافلگيري نظامي از قدرت مناسبي برخوردار بوده و اين ويژگي‌ها توسط كارشناسان نظامي سپاه پاسداران منتشر شده است.

تسلط بر تنگه هرمز  و استفاده از قايق‌هاي تندرو و موشك‌هاي ضد كشتي در خليج فارس

پترسون تصريح كرد: ايران مي‌تواند با ابزار نامتقارن، تسلط خود را در تنگه هرمز رقم بزند. به عنوان مثال در رزمايشي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يك شناور فوق‌العاده سريع را كه توسط رادار قابل تشخيص نبود به آب انداخت  و  ايران 300 قايق در يك رزمايش  به ميدان فرستاد و در اين رزمايش كماندوهاي خود را در يك كشتي هدف پياده كرد.

اين روزنامه درباره توان رزم ناهمتراز زميني ايران نيز عنوان كرد: نيروهاي زميني، تركيبي از بسيج و سپاه پاسداران هستند كه همه به سوي آنچه كه آن‌ را استراتژي موزاييكي مي‌نامند، حركت مي‌كنند.


وارد كردن ضربات روحي و رواني و فرسايشي


ديگر توانايي ايران در زمينه نبرد ناهمتراز توانايي وارد كردن ضربات روحي و رواني و فرسايشي است. 

سايت Smallwarjournals  در اين زمينه تصريح كرد: جنگ نامتقارن تأثير عمده‌اي بر تلفات، اقتصاد، و روح و روان دشمن دارد. هر ميزان شانس ايران جهت پيروزي در نبرد باشد، آن به يك طراحي نامتقارن سازمان‌دهي شده بستگي خواهد داشت.


نيروهاي نخبه سپاه قدس

توانايي ديگر عملياتي ايران وجود نيروهاي شجاع و توانمند قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.

سايت CFR به قلم كوردسمن مي‌نويسد: نيروي قدس شامل اعضاي نيرو هاي ويژه سپاه پاسداران است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروهاي ايران داراي قابليت‌هاي قابل توجهي براي جنگ نامنظم  و انجام عمليات نامتقارن و جنگ فرسايشي هستند.
 

روزنامه  Al shareq awsat نوشت: نيروهاي قدس با توصيه عمومي ژنرال قاسم سليماني مشاورات نظامي لازم را به دولت اسد براي تشكيل ارتش دفاع ملي انجام داده‌اند و بشار اسد به توصيه‌هاي عمومي فرمانده  سپاه قدس عمل كرد.


انديشكده CSIS معتقد است:  يك بحث مقابله وجود دارد كه آن را در واقع سپاه قدس كه جزء نيروهاي نخبه ايران است، انجام مي‌دهد و  توانايي‌هاي بالقوه بسيار زيادي دارد.


البته يك نكته قابل ذكر است كه اولاً حزب‌الله لبنان قصد حمله به ناحيه يا كشوري را ندارد و ضمناً امروزه با داشتن موشك‌هاي استراتژيك، توانايي و اعتماد به نفس دوچنداني را براي دفاع از مظلومان در منطقه دارد و علاوه بر اين قدرت موشكي جمهوري اسلامي ايران هم در خدمت مظلومان منطقه و در راستاي صلح و امنيت و براي مبارزه با جنگ‌افروزي صهيونيست‌هاست.

 







استفاده از سامانه‌هاي "پُرتابل" تك نفره


ديگر توانايي عملياتي ايران در جنگ ناهمتراز استفاده از قايق‌هاي تندرو در دريا و استفاده از سامانه‌هاي "پُرتابل" تك نفره است كه به خوبي به روز رساني آن را انجام مي‌دهد.

سايت  Smallwarjournals  مي‌نويسد: ايران سلاح‌هاي پرتابل  و موشك‌هاي ضد كشتي خود را به روز رساني مي‌كند.  اين مي‌تواند هواپيما‌هاي قريب پرواز و كشتي‌هاي جنگي ساحلي را تهديد كند. نيروي دريايي سپاه پاسداران با تغيير استراتژي به كمك پاترول كرفت‌هاي خود با گشتزني، امنيت آب‌هاي سرزميني ايران را تأمين مي‌كند و براي مقابله و رويارويي با كشتي‌هاي جنگي آمريكايي آماده مي‌شود.  


روزنامه Jerusalem post چاپ رژيم صهيونيستي نيز خاطر نشان كرد:  در صورت حمله نظامي آمريكا به ايران، رهبر عالي ايران هشدار داده است كه تمام پايگاه‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه را هدف قرار مي‌دهد.


پهپادهاي عملياتي و عمود پرواز

توانايي فوق‌‌العاده ديگر ايران در عرصه نبرد هوايي وجود پهپادهاي عملياتي و عمود پرواز است.

سايت خبري Trend نوشت : ايران پهپاد Koker-1 عمود پرواز خود را آزمايش كرده است. اين هواپيما مي‌تواند  در شرايط مختلف تا 3 ساعت در ارتفاع 12 هزار پايي پرواز كند.
 



اين سايت همچنين مي‌‌نويسد پهپاد ليكو (Liko Drone) ديگر پهپاد رادارگريز عملياتي ايران است كه قابليت حمل بمب و موشك و عمليات سخت را دارد.


توان ويژه عملياتي ايران در نبرد ناهمتراز، توانايي مخفي‌سازي و متحرك‌سازي و استراتژي‌هاي مرتبط با استتار موشك‌ها و لانچر‌هاست.

 


 



 

 



در مجموع مي‌توان بخشي از توانايي‌هاي ناهمطراز نيروهاي مسلح ايران را در نبرد ناهمتراز اين‌گونه بيان كرد:

1-توانايي دفاعي در حمله به منافع  متجاوزين از طرق نظامي خاص

2-توانايي به روز رساني سلاح‌هاي پُرتابل تك نفره و استفاده عملياتي ويژه از آن

3- توانايي تسلط بر تنگه هرمز

4-توانايي استفاده از قايق‌هاي تندرو و موشك‌هاي ضد كشتي در خليج فارس

5-توانايي استفاده از هلي‌برن پيشرفته و استفاده از كماندوهاي واكنش سريع در شرايط سخت

6-توانايي عملياتي نيروهاي ويژه و نخبه (Elite) سپاه قدس جهت مأموريت‌هاي برون مرزي و بين‌المللي

7-توانايي حمله به پايگاه‌هاي نظامي دشمنان در منطقه

8-توانايي ساخت و عملياتي كردن انواع پهپادهاي عمود پرواز

با اين پتانسيل عظيم آيا نبايد فرمانده مضحك رژيم صهيونيستي عبرت بگيرد؟ ارتش رژيم صهيونيستي از جولاي 2006 تاكنون در همه جنگ‌هاي منطقه‌اي با گروه‌هاي مقاومت شكست خورده، حال چگونه مي‌تواند در مقابل ابر قدرت نظامي منطقه مقاومت كند؟


انتهاي پيام/

اشتراك گذاري در فارس توييتر   اشتراك گذاري در كلوب   اشتراك گذاري در كلوب   اشتراك گذاري در افسران اشتراك گذاري در google+
چـاپ
نام:
ایمیل:
* نظر: