کد خبر: ۴۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
حجت الاسلام عارف بیان کرد:
واژه «غدیر» در لغت به چند معنا آمده است؛ مانند: «آبگیر -قطعه‌ای از آب- جای جمع شدن آبباران .


خم به معنای پاکیزگی است. قلب مخموم یعنی دلی پیراسته از حسد، شاید آبی که در آن جمع می شود پاکیزه و شایسته نوشیدن بوده. همچنین گردهمایی حجاج در بازگشت از سفر معنوی حج، در آن مکان، بدین مناسبت بوده که در منطقه لبریز از نعمت حیات (آب) و پالوده از هرگونه آلودگی، برترین نعمت الهی یعنی ولایت به مردم عرضه شود و آنان نیز با پیراسته جانی آن را بپذیرند و هرگز حسدورز نباشند.


یاقوت در معجم البلدان از زمخشری نقل کرده است:خم» نام مرد رنگرزی بوده که آبگیر بین مکه و مدینه به او نسبت داده شده است و سپس از صاحب مشارق نقل می کند که گفته است: «خُم  اسم مجموعه درختانی در آنجاست و در آن آبگیری است که به خُم نسبت داده می شود

غدیر خمدر میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، که در زمان رسول گرامی اسلام ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ کاروانیان حجدر آن‌جا از هم جدا می‌شدند و به طرف دیار خود می‌رفتند.

غدير اساس اسلام است غدير در آسمانها شناخته تر از روي زمين است

غدير روز اكمال دين واتمام نعمت است  غدير روزى است  كه شیاطین رانده میشوند، روزى است كه در آن اعمال شیعیان و دوستان آل محمد پذیرفته میگردد، و آن روزى است كه در آن خداوند اعمال مخالفین را رد میكند و آن‏ها را ناچیز میشمارد وبه فرموده امام صادق عليه السلام روز هیجدهم ماه ذی حجه (مطابق با ۲۸ اسفند سال ۱۰ خورشیدی ) عید اکبر است؛ خورشید به روزی نتابیده که آن روز در پیشگاه خدا برتر از این روز باشد... همه پیامبران بدون استثنا- وصی و جانشین خود را در چنین روزی به امت خود معرفی کرده و به عنوان رهبر بعد از خود برای امت خود نصب نموده اند.

وبه فرموده امام رضا عليه السلام روز غدیر، روز تبسّم در روی مؤمنان است. هر كه روز غدیر در روی برادر دینی خود تبسّم كند

خدای در روز قیامت نظر رحمت به سوی او افكند و هزار حاجتش را بر آورده سازد و در بهشت قصری از دُرّ سفید برایش بنا كند

غدير، نام ديگر تشيع است؛ نه فراموش مي شود و نه كهنه مي گردد. غدير هميشه ماندني و پوياست. با غدير زندگي معنوي معنا مي گيرد و سرچشمه فضايل، جاري مي شود..

عيد غدير، عيد الله اكبر است؛ يعني بزرگ ترين عيد الهي است.
عيدغديرخم از عيد فطر، عيد قربان، روز جمعه و روز عرفه نيز برتر است و روزغدير، روز شريف و بزرگي است... . اين روز، روز عيد و شادي و سرور است.
در روايت هاي گوناگون، غدير در قالبتوصيف هايي زيبا معرفي شده كه آشنايي با اين توصيف ها، گوشه هاي پنهان ومفاهيم متعالي غدير را باز مي نماياند، براي نمونه:
روز آشكار شدن آنچه در سينه ها پنهان بود و آن امور كه از ديده ها نهان - روز آسايش مؤمنان - روز طعام دادن -روز زياد درود فرستادن بر محمد و آل محمد -روزياست كه خداوند در آن، دين را كامل ساخت- روزياست كه خداوند بر توان كسي كه او را عبادتكند مي افزايد و براي او وخانواده اش و برادرانش وسعت در زندگي ايجاد مي كند و خدا او را از آتشرهايي مي بخشد-روز آسودگيِ پاس داشته شده است.

پایان خبر/224224

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: