شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
برای نخستین بار در شیراز پرده خوانی سنتی با شیوه ی ایرانی و شخصیت های زنده درسوگواره "گذرهنر" با عنوان "سفری تاعروج انسانیت" اجرا می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان وبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سعید بصیری با اعلام این مطلب، گفت: پرده خوانی که از آیین های ویژه ماه محرم است در جریان برنامه های اجرایی سوگواره "گذرهنر" با عنوان "سفری تاعروج انسانیت" توسط هنرمندان این عرصه ارایه می شود.

وی با بیان اینکه از سوم محرم پرده خوانی در گذر هنر برگزار می شود، گفت: پرده این آیین گرچه سنتی است، اما شیوه اجرایی این پرده خوانی متفاوت است و شیوه های ایرانی به آن رنگ و بوی تازه ای می بخشد.

بصیری که به همراه گروهی از هنرمندان در برنامه های "سفری تاعروج انسانیت" مشارکت دارد، خلاطرنشان کرد: در این شیوه از پرده خوانی ویژه ماه محرم اجزا و شخصیت های به نوعی از پرده بیرون آمده تا برای نخستین بار نمایش پرده خوانی به شیوه ای متفاوت ارایه شود.

وی، ادامه داد: در پرده خوانی که ویژه گذر هنر شیراز طراحی شده سه بازیگر شخصیت های پرده کاراکترهای خود را بازی می کنند.

این هنرمند همچنین از اجرای برنامه خیمه سوزان در عصر عاشورا خبر داد و گفت: در این آیین که در گذر هنر شیراز و در جریان سوگواره "سفری تاعروج انسانیت" اجرا می شود با گروهی متشکل از 33 هنرمند آیین خیمه سوزان عصر عاشورا بازسازی خواهد شد.

بصیری، خاطرنشان کرد: این نمایش آیینی مذهبی ویژه عاشورای حسینی حاوی مقتل خوانی، نوحه سرایی و سوگواری است که طی 12 سال از سوی این گروه ارایه شده که در 4 سال نخست آن ابتدای خیابان سپاه برگزار می شد.

وی افزود: این مراسم پس از سال ها اجرا در محله ملامین سازی خیابان عدالت برای نخستین بار در گذر هنر شیراز واقع در حدفاصل چهارراه حافظیه تا چهارراه ادبیات به مردم دوستدار اهل البیت(علیهم السلام) و سیدالشهدا(ع) عرضه می شود.

پرده خوانی ، نوعی نمایشِ مذهبی ایرانی است

در این نمایش کسی با عنوان «پرده خوان » از روی تصویرهایِ منقوش بر پرده ، مصایب اولیای دین ــ بویژه اولیای مذهب شیعه ــ را با کلام روایت می کند.

ساختار پرده خوانی بر دو رکنِ «پرده » و «پرده خوان »، استوار است . پرده پارچه ای است که یک یا چند رخداد مصیبت بار خاندان پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم بر آن نقش شده است . موضوعِ اصلی این نقشها، واقعة کربلا و حوادث پیش و پس از آن بوده ، اما رفته رفته داستانهای اخلاقی پندآموز مانند جوانمرد قصاب * نیز به آن افزوده شده است و معمولاً به لحاظ قداست عدد 72 و ارتباط آن با واقعة کربلا در هر پرده 72 مجلس فرعی و اصلی وجود دارد

جنس پرده ها از «متقال » و «کرباس »، و اندازة آنها معمولاً 150*300 سانتیمتر است

پرده خوان کسی است که معمولاً همراه با اشاره کردن به تصاویر پرده، با چوب دستی ای به نام مِطْرق، این تصویرها را با صدایی رسا باز می خواند. اساساً این نمایش متکی بر «کلام » است . پرده خوان از پرده به دو روش بهره می برد: تزیینی و طوماری . او در روش تزیینی ، پرده را صرفاً برای جلب توجه تماشاگران می آویزد و داستان را براساس آن نقل نمی کند؛ اما در روش طوماری ، داستان بر مبنای نقشهای پرده و گشودن تدریجی پردة منقوش روایت می شود.

گفتنی است، روی پرده مجموعه ای از تصاویر کوچکتر نقش شده که به صورت پی درپی ماجراهای داستان را نشان می دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: