جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۵۰:۲۳
کد خبر: ۴۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
مروتی اردکانی:
یک شاعرآیینی گفت: درشعر عاشورا باید به مولفه های گم گوشه ای که در حادثه عاشورا از نظرها به دورمانده است را کشف نماییم وبه زبان شعر آن را به مخاطبان عرضه نماییم.

عبدالرضا مروتی اردکانی درگفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری بسیج هنرمندان، بیان داشت: شاعرانی که در حوزه شعرآیینی وشعرعاشورا قلم می زنند بدلیل برجستگی حرکت امام حسین(ع) بیشتربه مدح ومنقبت، فراز ونشیبها و روایتگری حادثه ی کربلا اشعاری را می سرایند در این اشعارعلاوه برموضوعات ذکرشده به نقش هدایتگری شعر از قیام سیدالشهدا رانیز باید مورد توجه قرار داد.  

مروتی در ادامه ابراز داشت: شعر آیینی همانطور که به تعبیر رهبری که فرمودند شعرآیینی صفاتی مانند دروغ یاحسدو... را نیز می تواند برعهده بگیرد و این صفات را پوشش دهد یا راستگویی وصفات حسنه را که  از نظر اخلاقی مهم است را نیزدر برگیرد در این موضوع شعری موضوعات اخلاقی رامی توان به کاربرد.

مروتی در اشاره به نقش و جایگاه شعرآیینی اظهار داشت: شعر عاشورا یک شعبه از شعر آیینی است که درآن حماسه، عرفان، عاطفه وسوز دل را به همراه دارد  مسلما شعر آیینی رابا این معیارها می توان سرود و رسالت شعر آیینی در هدایت گری را انجام داد.  

مروتی در ادامه افزود: اشعار آیینی بسیار تاثیرگزار واثربخش است و می تواند معارف اهل بیت و حماسه ی همیشه جاوید عاشورا را در هدایت بشر و تداوم این هدایت درنسلهای بعدی در قالب یک شعر عاشورایی با توجه به مضامین شعرآیینی به مخاطب عرضه نماید، بنابراین شعرآیینی فراگیر تر است و همه ی صفات خوب رامی تواند معرفی کند تا از آن درس بگیریم واز آن الگویی بسازیم اما از طرفی عاشورا شعبه اصلی این شعرآیینی است.

 

این شاعر برگزیده در جشنواره های شعر با اشاره به نقش شعر عاشورا تصریح نمود: شعر عاشورا در خود نهضت سیدالشهدا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) را که سرمایه ی جاودانه ی انسانیت است را دارد و همانطور که قیام سیدالشهدا را برای پژوهش گرانی مانند مهاتما گاندی ودیگران الگویی است برای حرکت های انقلاب، و به تعبیرامام خمینی سیدالشهدا اسلام را بیمه کردند وبا این قیام اسلام واقعی از اسلام اموی مشخص گردید مسلما در این اشعار نیز تاثیرعمیقی را در عمق جان ودل افراد می گذارد و همیشه حرفی برای گفتن دارند.

 

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: