کد خبر: ۴۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹
پس از تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد، حاج آقاي كاوياني به ايراد سخنراني با موضوع شرح زیارت جامعه کبیره و معاد شناسی پرداختند.

به گزارش بسیج اساتید فارس، در ادامه سلسله جلسات حلقه هاي صالحين، كانون بسيج اساتيد دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز اقدام به برگزاري جلسه معرفتي صالحين اساتيد تحت عنوان" شرح زیارت جامعه کبیره و معاد شناسی " با حضور حاج آقاي كاوياني سرمربي صالحين سازمان بسيج اساتيد فارس همراه با پرسش و پاسخ نمود. اين جلسه به مدت 2 ساعت در تاريخ 21/8/93 در محل اتاق شوراي دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز برگزار گرديد. پس از تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد، حاج آقاي كاوياني به ايراد سخنراني با موضوع شرح زیارت جامعه کبیره و معاد شناسی پرداختند كه خلاصه آن به شرح زير مي باشد:

برگزاری جلسه حلقه صالحین دانشکده کشاورزی

زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است؛ از امام علی النقی علیه السلام به ما رسیده است. زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه علیهم السلام است یادگاری عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام آن زیارت را می‌خوانیم.  از آنجاکه این زیارت ، بر نقل نصوص مختلف ، معتبرترین زیارات بوده و توصیه به خواندن آن در مشاهد مشرفه ، اکیدا به چشم می خورد ؛ توجه به مضامین مهم آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد .

 عده ای می گویند بشر نیازی به ارتباط از طریق وحی ندارد و کلیه اطلاعات مورد نیاز توسط بشر، تولید و تحصیل می شود؛ این در گذشته بود که بشر به معرفت نیاز داشت ولی امروزه دیگر نیازی به معرفت الهی نیست.

چرا بشر نیازمند مکتب الهی است؟ بشر امروزی با بشر اولیه در نیاز به مکتب الهی تفاوتی ندارند. دانش بشری در چه شرایطی قادر به نجات بشریت خواهد بود؟

1-     تفسیر صحیح و معقولانه از آغاز و انجام جهان

2-    تفسیر صحیح و معقولانه از آغاز و انجام انسان

3-   شناخت تأثیرات متقابل اجزای جهان بر یکدیگر و از جمله انسان

4-    تشخیص اهم و مهم و اثرات آن ها بر یکدیگر و انسان

احتمال ضرر داشتن کافی است تا انسان روزه نگیرد زیرا سلامتی امانت خداوند در دست انسان است. این چهار مورد دنیوی بودند که حتی اگر حل شوند باز نیز مسائل اخروی حل نشده باقی می مانند.

5-    موضوع حیات اخروی و ابدی

نحوه زندگی و عبادت معصومین همه بیانی از راه دراز پیش رو و توشه کم ما می باشد. انسان به عنوان یک موجود رودخانه ای، دارای تحول دائمی از نطفه تا لقا خداوند است. هر انسان یک جریان زنده در دنیا است.

6-    نقطه ثابت در تحولات زندگی انسان وجود ندارد.

7-    تمایلات انسان بر تصمیم گیری هایش موثر است.

قانون زندگی انسان را کسی می تواند بنویسد که نیازها را بشناسد ولی تحت تأثیر آن نیازها قرار نگیرد. هرچه انسان عالم و دانشمند نیز گردد در این مسائل نیازمند فرهنگ انبیاء است. قرآن قدرت فهم و عقل انسان را محدود نمی کند. انسان باید تعقل کند ولی  آزادی فکر به معنی صحیح فکر کردن و رسیدن به نتیجه مطلوب نیست و در واقع محکمات الهی سنگ محک هستند. اصالت فکر برای انسان مومن شاخص نیست بلکه اصالت حقیقت برای وی مهم است. وحی الهی و عقل بشری در طول هم هستند و نه در برابر هم. این فرض غلط است که وحی الهی در تقابل با معرفت بشری توسط اومانیسم ها بیان و گسترش یافته است.

 در خاتمه جلسه نيز پرسش و پاسخ بين اساتيد و حاج آقاي كاوياني درمورد مسائل مطرح شده انجام پذيرفت. 
پایان خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: