شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۵۴:۲۴
کد خبر: ۴۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
بازخواني مواضع رهبر انقلاب نسبت به تكفيري ها:
انديشه تكفير و وجود افرادي كه بر اين روش فكري رفتار مي كنند، نه تنها يك واقعيت غيرقابل انكار در دوران معاصر است كه كمابيش در دوره هاي مختلف وجود داشته است اما ترديدي نيست كه سالهاي اخير، اين انديشه سم آلود، به كمك دست هاي پيدا و پنهان تبليغاتي، جلوه جديدي به خود گرفته است؛ موضوعي كه حضرت امام خامنه اي از سال­ها قبل نسبت به آن هشدار داده اند.



اينها دشمن هاي اصلي نيستند

به گزارش پايگاه اينترنتي بسيج به نقل از پايگاه اطلاع رساني رهبر انقلاب،

انديشه تكفير و وجود افرادي كه بر اين روش فكري رفتار مي كنند، نه تنها يك واقعيت غيرقابل انكار در دوران معاصر است كه كمابيش در دوره هاي مختلف وجود داشته است اما ترديدي نيست كه سالهاي اخير، اين انديشه سم آلود، به كمك دست هاي پيدا و پنهان تبليغاتي، جلوه جديدي به خود گرفته است؛ موضوعي كه آيت الله العظمي خامنه اي از سال­ها قبل نسبت به آن هشدار داده اند.

نگاه اجمالي به ديدگاه هاي رهبر انقلاب درباره تكفيري ها بيانگر اين است كه ايشان، در 3 محور به اين مساله پرداخته اند به طوري كه در سخنراني ها و موضع گيري ها مختلف، اولا ابعاد انحرافي و خطرهاي اين جريان براي جهان اسلام را تبيين كرده اند، ثانيا به دست هاي پشت پرده در سازماندهي و تقويت جريان هاي تكفيري پرداخته اند و ثالثا از راه هاي مقابله با اين جريان خطرناك سخن گفته اند:

1- خطر بزرگ تكفيري ها

رهبر انقلاب مساله تكفير و جريان هاي تكفيري را يك حركت مخالف با دستورات قرآني و روح نبوي معرفي كرده و آنها را به مثابه "خنجر از پشت" به پيكره امت اسلامي معرفي مي كنند؛ چه آنكه از اين جريان مشكوك به عنوان يكي از "مصائب" جهان اسلام، "خطر بزرگ" ، "عمله ي شيطان" ياد مي كنند و گاه به كشورهاي حامي نيز هشدار مي دهند كه روزي، همين جريان هاي تكفيري گريبان شان را خواهند گرفت؛ مساله اي كه اين روزها بيش از پيش نمايان شده و در رسانه ها به صراحت از تقلاي كشورهاي حامي براي در امان ماندن از خطرات اين جريان مي خوانيم و مي شنويم. رهبر انقلاب همچنين جريانات تكفيري را "مژده اي به استكبار" مي دانند و به نقش مستقيم و غيرمستقيم آنها در رويگرداني اذهان از مساله ي اصلي جهان اسلام يعني قضيه فلسطين اشاره مي كنند.

نكته قابل توجه آن است كه مساله تكفيري ها، موضوع جديدي در ادبيات رهبري نيست و ايشان سالها قبل نسبت به اين موضوع هشدار داده اند از جمله در سال 1374 يعني 19 سال قبل در ديدار با كارگزاران حج به اين موضوع اشاره كرده اند و يا در سال 1384 از حضور مشكوك تكفيري ها سخن به ميان آورده اند و البته بعدتر كه حضور تبليغاتي اين جماعت بيشتر شده است، موضع گيري هاي ايشان نيز صريح تر و شديد تر شده است:

* پديده مشكوك

امروز شعار جمهوري اسلامي، آزادفكري است؛ توسعه‌ي علم و معرفت است؛ توجه به حقوق انسانها و اختيارات انسانهاست؛ مهرباني و مهرورزي ميان افراد انسان است؛ اينها شعار و پيام اسلام است؛ دنيا دنبال اينهاست. منطق امام بزرگوار ما، منطق عقل، منطق فكر، منطق عملِ روشن‌بينانه، منطق انسانيت و هنجار انساني و اخلاق انساني و فضائل اخلاقي بود؛ دنيا دنبال اين است. مظهر بيداري اسلامي كساني نيستند كه با چهره‌ي عبوس و گرفته‌ي خود با همه‌ي دنيا - حتي با مؤمنين و مسلمين - مواجه ميشوند؛ عده‌يي را تكفير ميكنند؛ عده‌يي را با قوم‌گرايي، عده‌يي را با طايفه‌گرايي، عده‌يي را به بهانه‌هاي نادرست مورد تهاجم قرار ميدهند. وجود اينها بشدت مشكوك است، كه اصلاً چنين كساني هستند يا در واقع همان عوامل سرويس‌هاي جاسوسي اسرائيل و امريكا و انگليس‌اند كه دارند اين‌طور فعاليت ميكنند؛ چهار نفر آدم غافل را هم دستخوش فعاليت خودشان كرده‌اند. اين هم واقعيتي است كه نميشود آن را انكار كرد. (11 شهريور ۱۳۸۴بيانات‌ در ديدار كارگزاران نظام)

* حركت بر خلاف دستورات قرآني

يكي از دستورات قرآن اين است كه آحاد امت اسلامي با يكديگر متحد باشند؛ دست در دست يكديگر بگذارند: «و اعتصموا بحبل اللّه جميعا و لا تفرّقوا» اين خطاب به كيست؟ خطاب به ما است، خطاب به ملت ايران است، خطاب به ملتهاي مسلمان كشورهاي اسلامي است، خطاب به همه‌ي مؤمنين به اسلام در سراسر دنيا است. ما به اين عمل ميكنيم؟  نقطه‌ي مقابل اين آموزش قرآني، آموزش استعماري است: اختلاف ميان مسلمانان. يك عده، يك عده‌ي ديگر را تكفير كنند، لعن كنند، خود را از آنها بري بدانند. اين چيزي است كه امروز استعمار ميخواهد؛ براي اينكه ما با هم نباشيم. متأسفانه بعضي از دولتهاي اسلامي و حكومتهاي اسلامي فريب ميخورند؛ آنها هم داخل بازي دشمن ميشوند؛ فريب دشمن را ميخورند، براي دشمن كار ميكنند؛ گاهي دانسته، گاهي هم ندانسته. (18 خرداد 1392 بيانات در ديدار شركت‌كنندگان در مسابقات بين‌المللي قرآن كريم)

* مخالفت با روح نبوي

ما عرض ميكنيم وجود مقدس نبي مكرم و رسول اعظم اسلام، مهمترين نقطه‌ي ايجاد وحدت است. قبلاً هم اين را عرض كرديم كه دنياي اسلامي ميتواند در اين نقطه به هم پيوند بخورد؛ اينجا، جايي است كه عواطف همه‌ي مسلمانها در آنجا متمركز ميشود؛ اين، كانون عشق و محبت و دنياي اسلام است. حالا شما ببينيد قلمهاي پول گرفته‌ي از صهيونيست‌ها، همين كانون را مورد توجه قرار ميدهند و به آن اهانت ميكنند؛ براي اينكه اهميت اهانت به امت اسلامي و تحقير دنياي اسلام، كم‌كم از بين برود. اين، نقطه‌ي اصلي است؛ سياستمداران، نخبگان علمي و فرهنگي، نويسندگان، شعرا و هنرمندان ما روي اين نقطه تكيه كنند و همه‌ي مسلمانها با اين شعار به هم نزديك شوند. موارد مورد اختلاف را در نظر نگيرند، يكديگر را متهم نكنند، يكديگر را تكفير نكنند و يكديگر را از حوزه‌ي دين خارج نكنند. دلها در سراسر امت اسلامي، به ياد پيامبر و به عشق پيغمبر طراوت پيدا ميكند؛ همه‌ي ما دلباخته و عاشق آن بزرگواريم. (27 فروردين 1385 بيانات در ديدار كارگزاران نظام)

* عمله ي شيطان

توصيه‌ي مهم ديگر پرهيز از اختلافات مذهبي، قومي، نژادي، قبيله‌اي و مرزي است. تفاوتها را به رسميت بشناسيد و آن را مديريت كنيد. تفاهم ميان مذاهب اسلامي كليد نجات است. آنها كه آتش تفرقه‌ي مذهبي را با تكفير اين و آن دامن ميزنند، اگر خودشان هم ندانند، مزدور و عمله‌ي شيطاناند. (26 شهريور 1390 بيانات در اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي)

002.jpg

* از مصائب دنياي اسلام

رفتن سر قبر يك انساني و طلب رحمت كردن براي او از خداي متعال، و طلب رحمت كردن براي خود در آن فضاي معنوي و روحاني، شرك است؟ شرك اين است كه انسان بشود ابزار دست سياستهاي اينتليجنس انگليس و سي.آي.اي آمريكا و با اين اعمال، دل مسلمانان را غمدار كند، آزرده كند. اينها اطاعت و عبوديت و خاكساري در مقابل طواغيت زنده را شرك نميدانند، احترام به بزرگان را شرك ميدانند! خود اين، يك مصيبتي است. جريان تكفيريِ خبيث كه امروز در دنياي اسلام به بركت برخي از منابع مادي، متأسفانه پول و امكانات هم در اختيار دارند، يكي از مصائب اسلام است. ( 16 ارديبهشت 1392 بيانات در ديدار دست اندركاران برگزاري انتخابات‌)

* خنجر از پشت

امروز هر حركت تفرقه‌انگيز در دنياي اسلام، گناهي تاريخي است. آنان كه عنودانه گروههاي عظيمي از مسلمين را به بهانه‌هاي واهي تكفير ميكنند؛ آنان كه با گمانهاي باطل، به مقدسات فرقه‌هائي از مسلمين اهانت ميكنند؛ آنان كه به جوانهاي از جان گذشته‌ي لبنان كه مايه‌ي سربلندي امت اسلامي شدند، از پشت خنجر ميزنند؛ آنان كه براي خوشامد امريكا و صهيونيستها از خطر موهومي بنام هلال شيعي سخن ميگويند؛ آنان كه براي شكست دولت مسلمان و مردمي در عراق ناامني و برادركشي را دامن ميزنند؛ آنان كه دولت حماس را كه محبوب و منتخب ملت فلسطين است از هرسو زير فشار قرار ميدهند. چه بدانند و چه ندانند مجرماني به شمار مي‌روند كه تاريخ اسلام و نسلهاي آينده از آنان با نفرت ياد خواهند كرد و آنان را مزدوران دشمن غدار خواهد دانست. ( 25 دي ۱۳۸۵بيانات در ديدار شركت‌كنندگان در هم‌انديشي علماي اهل تسنن و تشيع)

* خطر بزرگ تكفيري ها

حضور نيروهاي تكفيري كه امروز متأسفانه در برخي از نقاط منطقه فعالند، خطر بزرگشان اين نيست كه بي‌گناه‌هان را ميكشند، آن هم جنايت است، بزرگ است؛ اما خطر بزرگ اين است كه دو گروه شيعه و سني را نسبت به هم بدبين ميكنند؛ اين خيلي خطر بزرگي است؛ (15 اسفند ۱۳۹۲بيانات در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري)

* گريبانگير كشورهاي حامي

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به خطر گروههاي تكفيري در منطقه، تأكيد كردند: متأسفانه برخي كشورهاي منطقه متوجه خطري كه گروههاي تكفيري، در آينده، براي خود آنها ايجاد خواهد كرد نيستند و همچنان در حال حمايت از اين گروهها هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: برخي كشورهاي منطقه اكنون با  كمك به گروههاي تكفيري، از كشتار و جنايات آنها در سوريه و برخي كشورهاي ديگر حمايت مي كنند اما در آينده نه چندان دور، اين گروهها بلاي جان همان كشورهاي حامي خواهند شد و در نهايت مجبور خواهند بود كه با هزينه زياد، آنها را از بين ببرند.

(12 خرداد 1393 ديدار با امير كويت)

* مژده به استكبار

دنياي استكبار ۶۵ سال است كه با همه‌ي وجود و توان سعي در اين دارد كه واقعيّت وجود رژيم صهيونيستي را بر ملّتهاي مسلمان تحميل كند و آنها را وادار به پذيرش اين واقعيّت كند، و نتوانسته است... امّت اسلامي نشان داد كه فلسطين را از ياد نبرده است؛ اين خيلي مسئله‌ي مهمّي است. در همين شرايط است كه همه‌ي تلاشهاي دشمن متوجّه اين ميشود كه امّت اسلامي را از ياد فلسطين غافل كند. چه جور؟ با ايجاد اختلافات، با جنگهاي داخلي، با ترويج افراطگريِ انحرافي به نام اسلام و به نام دين و شريعت؛ عدّه‌اي عامّه‌ي مسلمانان را، اكثريّت مسلمانان را تكفير كنند. وجود اين جريانهاي تكفيري كه در دنياي اسلام به‌وجود آمدند، براي استكبار، براي دشمنان جهان اسلام يك مژده است. اينها هستند كه به‌جاي توجّه به واقعيّت خبيث رژيم صهيونيستي، توجّه‌ها را به‌جاي ديگري معطوف ميكنند. درست نقطه‌ي مقابل آنچه اسلام خواسته است؛ اسلام از مسلمانان خواسته است كه «اَشِدّاءُ عَلَي الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم»(۲) [باشند]؛ مسلمانان بايد در مقابل دشمنان دين سرسخت باشند، بايد بايستند، بايد تحت نفوذ قرار نگيرند؛ «اَشِدّاءُ عَلَي الكُفّار» صريح آيه‌ي قرآن است. بين خودشان مهربان باشند، با هم باشند، دست در دست يكديگر بگذارند، اعتصام به حبل‌الله بكنند؛ اين دستور اسلام است. آن‌وقت يك جرياني به‌وجود بيايد كه مسلمانها را تقسيم كند به مسلم و كافر! عدّه‌اي را به‌عنوان كافر هدف قرار بدهد، مسلمانها را به جان هم بيندازند! (29 دي ۱۳۹۲بيانات در ديدار مسئولان نظام و ميهمانان كنفرانس وحدت اسلامي‌)

2- دست هاي پيدا و پنهان غربي ها

رهبر انقلاب بارها نسبت به پشت پرده جريان هاي تكفيري موضع گيري كرده اند و از تلاش هاي غربي ها در به وجود آوردن و حمايت كردن اين جريان ها سخن به ميان آورده اند كه در جديدترين موضعگيري، در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري تلاش غرب براي ايجاد جريان هايي مانند القاعده و طالبان در شرق ِ ايران را يادآور شدند و گفتند:  شبهه‌اي وجود ندارد كه راه انداختن اين جريانها و ساختن اين جريانها، به‌دست همين قدرتهاي غربي و عوامل منطقه‌اي آنها [است]. (13 شهريور 1393 ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري)

همين مساله باعث شده است تا در منظومه فكري رهبري، جريان هاي تكفيري نه به عنوان دشمن اصلي كه به عنوان يك كارگزار براي دشمن اصلي قلمداد شود و حتي در يكي از سخنراني هاي خود كه بعد از خيزش مردمي در مصر انجام گرفت از اسلامِ تكفيري به عنوان يكي از گزينه هاي پيشنهاديِ غرب به ملتهاي مسلمان ياد كردند:

* دشمنهاي اصلي نيستند

امروز يك عده‌اي در بخشهاي مختلف دنياي اسلام به‌نام گروه‌هاي تكفيري و وهابي و سَلَفي، عليه ايران، عليه شيعه، عليه تشيع، دارند تلاش ميكنند، كارهاي بدي ميكنند، كارهاي زشتي ميكنند؛ اما اينها دشمنهاي اصلي نيستند؛ اين را همه بدانند. دشمني ميكنند، حماقت ميكنند اما دشمن اصلي، آن كسي است كه اينها را تحريك ميكند، آن كسي است كه پول در اختيارشان ميگذارد، آن كسي است كه وقتي انگيزه‌ي آنها اندكي ضعيف شد، با وسايل گوناگون آنها را انگيزه‌دار ميكند؛ دشمن اصلي، آن كسي است كه تخم شكاف و اختلاف را بين آن گروه نادان و جاهل، و ملت مظلوم ايران مي‌افشاند؛ اينها آن دست پنهانِ سرويس‌هاي امنيتي و اطلاعاتي است. لذا ما مكرر گفته‌ايم اين گروه‌هاي بي‌عقلي را كه به نام سَلَفي‌گري، به نام تكفير، به نام اسلام با نظام جمهوري اسلامي مقابله ميكنند، دشمن اصلي نميدانيم؛ ما شما را فريب‌خورده ميدانيم؛ به اينها گفته‌ايم: لَئِن بَسَطتَ اِلَيَّ يَدَكَ لِتَقتُلَني ما اَنا بِباسِطٍ يَدِيَ اِلَيكَ لِاَقتُلَكَ اِنّي اَخافُ اللهَ رَبَّ العَلَمين؛ (۸) تو اگر خطا ميكني، اشتباه ميكني، كمر به قتل برادر مسلمان خودت ميبندي، ما تو [آدمِ] نادان و جاهل را كسي نميدانيم كه بايستي كمر به قتل او ببنديم؛ البته از خودمان دفاع ميكنيم، هر كسي به ما حمله بكند، با مشت محكم ما مواجه خواهد شد، اين طبيعي است؛ اما معتقديم اينها دشمنان اصلي نيستند، فريب‌خورده هستند. دشمن اصلي آن دشمن پشت پرده است، آن دست نه‌چندان پنهاني است كه از آستين سرويس‌هاي امنيتي بيرون مي‌آيد و گريبان مسلمانان را ميگيرد و آنها را به جان هم مي‌اندازد. (14 خرداد ۱۳۹۳بيانات در مراسم بيست و پنجمين سالروز رحلت حضرت امام خميني)

* سرويسهاي جاسوسي غرب و صهيونيزم

امروز يكي از خطرناك‌‌ترين چيزهائي كه نهضت بيداري اسلامي را تهديد ميكند، اختلاف‌‌افكني و تبديل اين نهضتها به معارضه‌‌هاي خونين فرقه‌‌اي و مذهبي و قومي و ملّي است. اين توطئه هم‌‌اكنون از سوي سرويسهاي جاسوسي غرب و صهيونيزم، با كمك دلارهاي نفتي و سياستمداران خودفروخته، از شرق آسيا تا شمال آفريقا و بويژه در منطقه‌‌ي‌‌عربي ، با جد و اهتمام دنبال ميشود و پولي كه ميتوانست در خدمت بهروزي خلق خدا باشد، خرج تهديد و تكفير و ترور و بمبگذاري و ريختن خون مسلمانان و برافروختن آتش كينه‌‌هاي درازمدت ميگردد. آنها كه قدرت يكپارچه‌‌ي اسلامي را مانع هدفهاي خبيث خود ميدانند، دامن‌‌زدن به اختلافها در درون امت اسلامي را آسانترين راه براي مقصود شيطاني خود يافته‌‌اند و تفاوتهاي نظري در فقه و كلام و تاريخ و حديث را - كه طبيعي و اجتناب‌‌ناپذير است - دستاويز تكفير و خونريزي و فتنه و فساد ساخته‌‌اند.

نگاه هوشمندانه به صحنه‌‌ي درگيريهاي داخلي، دست دشمن را در پس اين فاجعه‌‌ها به روشني نشان ميدهد. اين دست غدّار، بي‌‌شك از جهلها و عصبيتها و سطحي‌‌نگري‌‌ها در ميان جوامع ما بهره‌‌برداري ميكند و بر روي آتش، بنزين ميريزد. وظيفه‌‌ي مصلحان و نخبگان ديني و سياسي در اين ماجرا بسيار سنگين است. (9 ارديبهشت 1392 بيانات در اجلاس جهاني علما و بيداري اسلامي)

* طراحي ايادي استكبار

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ايجاد تفرقه و دامن زدن به اختلافات ميان جوامع و فرق مختلف اسلامي را نمونه روشني از تلاشهاي خصمانه استكبار عليه اسلام و مسلمين دانستند و فرمودند: هر عامل تفرقه‌اي كه در دنياي اسلام مشاهده شود، در نهايت با ايادي خبيث استكبار ارتباط پيدا مي‌كند و تحريكات تفرقه‌افكنانه آنان ميان قوميّتها، ملّتها و مذاهب اسلامي اكنون به جايي رسيده است كه با پول، تشويق، تدبير و طرّاحي ايادي استكبار برخي از مسلمين برخي ديگر را تكفير مي‌كنند و آنان را كافر مي‌خوانند. (16 اسفند ۱۳۷۵ديدار كارگزاران حج با رهبر انقلاب)

003.jpg

اسلام تكفيري؛ گزينه ي غربي

تعريفها بايد بازخواني و اصلاح شوند. دو الگوي «اسلام تكفيري» و «اسلام لائيك» از سوي غرب به شما پيشنهاد شده و خواهد شد تا الگوي «اسلام اصولگراي معتدل و عقلاني» در ميان انقلابهاي منطقه تقويت نشود. كلمات را دوباره و بدقت تعريف كنيد.(14 بهمن ۱۳۹۰خطبه‌هاي نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربي)

* دست پخت آمريكايي ها در منطقه

يك عده سعي نكنند چهره‌ي آمريكا را بزك كنند، آرايش كنند، زشتي‌ها و وحشت‌آفريني‌ها و خشونتها را از چهره‌ي آمريكا بزدايند... همين گروه‌هاي تندروِ افراطيِ آدم‌كشِ تكفيري را اول اينها راه انداختند كه حالا در يك‌جاهايي كمانه كرده و به خودشان هم دارد ميخورد. (28 بهمن 1392 ديدار با مردم آذربايجان)

  

 4- علاج اصلي

 رهبر انقلاب همچنانكه از خطر بزرگ تكفيري ها و دست هاي پشت پرده در شكل گيري آنها سخن گفته اند، نسبت به راه علاج اين مصيبت جهان اسلام نيز سكوت نكرده اند.

در ديدگاه هاي رهبري، سخني مبني بر مقابله به مثل مشاهده نمي شود چه آنكه كافر شمردنِ تكفيري ها، خودش نوعي تكفير است و راه به جايي نمي برد. همچنانكه سخني از تار و مار كردن اين گروه ها نيز ديده نمي شود. البته اگر كشوري ، امنيت ملي اش به دست اين گروه ها تهديد شود، مساله ديگري است و رهبري هم در سخنان 14 خرداد 1393 در كنار حرم مطهر امام خميني خطاب به تكفيري ها تاكيد كردند "ما تو [آدمِ] نادان و جاهل را كسي نميدانيم كه بايستي كمر به قتل او ببنديم؛ البته از خودمان دفاع ميكنيم، هر كسي به ما حمله بكند، با مشت محكم ما مواجه خواهد شد، اين طبيعي است" اما علاج اصلي در برابر تكفيري ها در ادبيات رهبر انقلاب، دو چيز بيشتر نيست: 1- شناخت و بصيرت نسبت ماهيت اصلي تكفيري ها 2 – وحدت امت اسلامي

 

* بنزين روي آتش نريزيم

دشمنان دنياي اسلام دنبال اين فكرند، دنبال اين نقشه‌اند. خوب فهميدند كه اگر در دنياي اسلام مذاهب اسلامي گريبان يكديگر را بگيرند و كشمكش با همديگر را شروع كنند، رژيم غاصب صهيونيست نفس راحتي خواهد كشيد؛ اين را خوب فهميدند، درست فهميدند؛ لذا از يك طرف گروه‌هاي تكفيري را به راه مي‌اندازند كه نه فقط شيعه را تكفير كنند، بلكه بسياري از فِرق اهل سنّت را هم تكفير كنند؛ از آن طرف هم يك عدّه مزدور را به راه بيندازند كه براي اين آتش هيمه فراهم كنند، بنزين روي آتش بريزند... امام بزرگوار اين همه تأكيد ميكنند بر حفظ اتّحاد امّت اسلامي و برادري مسلمانان با يكديگر... اينها را بايد بفهميم، اينها را بايد توجّه كنيم. (20 شهريور 1392بيانات در ديدار كارگزاران حج)

* علاج بنياني و اساسي

علاج بنياني و اساسي را ميتوان در دو جمله‌ي كليدي خلاصه كرد كه هر دو از بارزترين درسهاي حج است:

اوّل: اتّحاد و برادري مسلمانان در زير لواي توحيد،

و دوّم: شناخت دشمن و مقابله با نقشه‌ها و شيوه‌هاي او.

(22 مهر 1392 پيام به كنگره عظيم حج)

[1]فعال رسانه اي و دبير بين الملل خبرگزاري حوزه

نام:
ایمیل:
* نظر: