دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۴۷:۵۰
کد خبر: ۴۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸
مقاله کارکردهای شعر نمایشی در ادبیات هنری ایران با رویکرد به گونه ادبیات نمایشی به کوشش سعید گودرزی و عالیه سرمدی جهت سخنرانی در کنفرانس بین المللی علمی پژوهشی ادبیات و هنر دانشگاه دولتی لهستان پذیرش شد.

ریاست شورای عالی بسیج هنرمندان فارس در گفتگو باخبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس بیان داشت: در روند این پژهش، ابتدا چهارچوب مفهومی شعر نمایشی و جایگاه نوعی آن از جنبه جهانی مطرح گردیده، سپس با پرداختن به ماهیت شعر نمایشی در ادبیات هنری ایران با رویکردی نوین، قابلیت ها و توانش های آن در گونه ادبیات نمایشی مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

سعید گودرزی با اشاره به ادبیات نمایشی ابراز داشت: شعر نمایشی، اثری ادبی – هنری است که در سازه ی زبان شعری آن نمایشی دیداری – شنیداری خلق می شود و تماشاگرش را با سودجویی از زیبایی هنری و احساس برانگیزی کامیاب می سازد اگر هنررا به معنای ارتباطِ مؤثر بدانیم که  در پدیداری  اثر،ما را به دنیای عواطف  نیز وارد می کند؛ اینگونه به نظرمی رسد که در شعر نمایشی، استفاده از بازی های زیباشناسانه ی زبان شعری و بهره گیری از مؤلفه های هنرنمایشی ،هم به ارتباط با مخاطب و هم دیده شدن آفرینش هنرمند در یک فرآیند تعاملی بین شعر و نمایش می انجامد.

 

مسئول انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان در ادامه افزود: این پژوهش از حیث ماهیت توصیفی – تحلیلی و از نوع مطالعات میان رشته ای است و روش گرد آوری اطلاعات براساس فیش برداری و با استناد به منابع کتابخانه ای می باشد.

گودرزی با اشاره به هدف از این تحقیق تصریح نمود: هدف از این تحقیق، تحلیل چیستی، دیرینه شناسی و ارائه مبانی نظری در مطالعه ی شعر نمایشی است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان با اشاره به یافته های پژوهش عنوان داشت: یافته های این پژوهش مبین آن است که وجود شعر نمایشی در ادبیات هنری ایران با بهره گیری از عوامل متعدد هنری دارای کارکردهای ارتباطی است که قابل طرح در نمایش های صحنه ای است و قابل الگو برداری برای شاعران هنرمند این مرزو بوم که قریحه ی سرشار از خلّاقیت خویش را به زیورهای فنون دراماتیک بیارایند و آفریننده ی نمایشی شاعرانه باشند.

این کنفرانس 20 آذرماه 93 در شهر شچچین برگزار خواهد شد.

گفتنی است سعید گودرزی (دکتری فلسفه هنر) و عالیه سرمدی(کارشناس ارشد زبان و  ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه) دو پژوهشگر ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه می باشند که در این کنفرانس حضور خواهند یافت.  

نام:
ایمیل:
* نظر: