شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۶:۱۴:۳۲
کد خبر: ۴۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۷
امروزه، جایگاه شعر مذهبی و آیینی به عنوان یک نوع شعر و هنری ناب دینی بسیار برجسته است شعرآیینی وصف حال تاریخ دین و بزرگان دین است و نمونه آن را می‌توان در اشعار عاشورایی جست‌وجو کرد.

بسیج هنرمندان فارس- در نگاه تخصصی، شعر آئینی به اشعاری گفته می‌شود که در مدح و منقبت و سوگ پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) سروده می‌شود که یکی از شاخه‌های پربار و ارزشمند شعر فارسی است که در طول تاریخ شعر فارسی، این مضامین، همواره الهام‌بخش شاعران فارسی بوده‌اند.

 

"ایوب پرندآور" از جمله شاعران آیینی سرای موفق است. مجموعه رباعی های "دوبیتی های نیلی، رباعی های کبود"  اثر این شاعر می باشد.  پرندآور در اثر جدید خود با نام" مقتل غزل"  مجموعه ای از اشعار آیینی خود را به چاپ رسانیده است به همین منظور با ایشان در خصوص شعر آیینی به گفتگو نشسته ایم.

                                                                                           

-          از دیدگاه شما نقش و جایگاه شعر آیینی در میان دیگر موضوعات شعری چگونه است؟

جایگاه شعر آیینی در عرصه ادبیات به مانند آسمان و زمین است مانند تفاوتی که بین انسانهای عادی و ائمه وجود دارد مردم عادی در پائین و ائمه در بالا هستند. خاستگاه شعر آیینی اهل بیت (ع) و قرآن است به همین دلیل خاستگاه، دین ومذهب و عرفان را تفاوت عمده در میان ادبیات عام و ادبیات آیینی می شناسیم.

 

 

-          شعر عاشورا چه بستر و ظرفیتی را برای تبیین حوادث کربلا دارد؟

از ابتدای زمانی که اباعبدالله به شهادت رسیدند، برطبق روایتهای وارده حضرت سکینه(ع) بر بالین پدر برای وداع می آیند در حالت مکاشفه، از ابتدا چیزی که می شنوند این شعر است:

شيعتى ما إن شربتم رىّ عذب فاذكرونى

أو سمعتم بغريب أو شهيد فاندبونى

 

ائمه(ع) راه را نحوی به ما نشان می دهند، راه اهل بیت(ع) یکی از گزینه هایی است که فرد را در این مسیر صحیح نگه می دارند.

حضرت زینب(س) و حضرت سکینه(ع) و دیگر بانوان در زنده نگه داشتن پیام عاشورا، با شعر شروع کردند یا در زمان دیگر ائمه شاعران ولایی مضامین دینی را به صورت شعر بیان می کردند و به نزد معصومین حضور پیدا می کردند و تقدیم آنها می نمودند، این نمادی شد که در نسل های بعدی ادامه یافت و تا به امروز نیز بحمدالله این جریان شعری ادامه یافته است.

زمانی که شاعران به نزد حضرت امام رضا(ع) می رفتند به شعرخوانی می پرداختند و یا در زمان امام صادق(ع) نیز به همین صورت که این نشان دهنده ی رسالت شاعران است.

شعر در روضه و یا شعر عاشورا تلفیقی است مانند دیگر اشعار آیینی که در سال های بعد شاعران آیینی به مقتل گویی و ترکیب بند می پردازند.   

 

-          آیا زبان شعر توانمندی بیان اهداف قیام امام حسین را دارد؟

خداوند برای ماندگاری و نشان دادن معجزه خودش از حروف و کلمات استفاده می کند و از28 حروف الفبا استفاده می کند تا جایی که این حروف معجزه می شوند و شیواترین و فصیح ترین کلام را بوجود می آورد این معجزه همانا قرآن است که تا مرحله ی بعد ادامه یافته و بنا بر اعتقاد بسیاری این روند در شعر نمود می یابد. بزرگان نیز این ریشه کلامرا در آسمان ها می دانند و همانطور که جبرئیل وحی را از آسمان می آورد شعر را نیز روح القدس به شاعر می دهد، منشا شعر روح القدس است که الهام می کند و قطعا از آسمان ها است و بر قلب شاعر نازل می شود.

 شعر این ظرفیت را دارد که جنبه ی هنری و مانایی فرهنگی را زنده کند. آن ظرفیتی که در شعر وجود دارد، حادثه ی عاشورا را به خوبی بیان می کند.

 هنر شعر به اضافه ی حادثه ی عاشورا تابلو های بسیاری از شعر را نشان می دهند که از ظرفیت شعر شاعران شیعه ما استفاده می کنند.

در کنگره های شعر و یا شب های شعر عاشورایی که همه ساله برگزار می گردد میزان استقبال شاعران و مردم از شعرآیینی را نشان می دهد که این استقبال و این ظرفیت ها بیان کننده ی آشنایی بیشتر مردم وشاعران از این نوع شعر است.

  

نام:
ایمیل:
* نظر: