شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۰:۵۶:۳۷
کد خبر: ۴۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
نسخه pdf                           نسخه word
سرمقاله

سرمایه عظیم!

امروز به‌واقع یادمان روز حماسه است؛ یعنی یادمان «9دی 88». درست پنج سال پیش در چنین روزی، مردم ایران در حرکتی سراسری، یکپارچه و خودجوش، دست به حماسه‌آفرینی زدند. ویژگی بزرگ این حماسه‌آفرینی که آن را جاودانه ساخت، اعجاب‌آفرینی آن بود. این اعجاب‌آفرینی که فتنه، فتنه‌گران و حامیان داخلی و خارجی آن‌ها را به زانو درآورد، محصول درک، هوشیاری، غیرت، شجاعت و بصیرت بلوغ‌یافته مردم ایران بود که مسئله، جبهه، خودی، دشمن و امور پیرامونی آن را خوب و دقیق شناختند و در زمان و مکانی که در مخیله دشمنان و فتنه‌گران نمی‌گنجید، عمل بهنگام کردند. این قیام که خالصانه و برای خدا بود، سرمایه بکر و عظیم انقلاب اسلامی است که در بزنگاه‌های سرنوشت‌ساز یکباره به میدان حادثه می‌آید و صحنه را به‌نفع انقلاب تغییر می‌دهد. بکری، قدرت و عظمت این سرمایه، ناشی از تلاش‌های بسیار پیدا و پنهانی است که به شکل روزمره و در عرصه‌های مختلف در کشور انجام می‌گیرد و در انبان پنهان وجود مردم ایران انباشته می‌شود و در روز حادثه با تشخیص هوشمندانه مردم ایران روند رخدادهای بزرگ را به دست می‌گیرد و حماسه می‌آفریند. «9 دی 88» مظهر خودنمایی آن بخش از توانمندی و قدرت ملی ایرانیان بود که از ابتدای انقلاب، زمینه بروز پیدا نکرد و برای همه کاملاً ناشناخته بود. این ناشناختگی، امتیاز و ویژگی بزرگ دیگر این حماسه بود که بر نگرانی دشمنان و امیدواری دوستان افزود و چون ملی، قاطع، کوبنده و تعیین‌کننده‌ بود و به دلایل عدیده قابلیت تکرار در هر برهه‌ای را به اشکال متفاوت دارد، سرمایه‌ای گنجینه‌گونه و رشک‌برانگیز است که باید با وسواس کامل پاس داشته شود چرا که با این کارکرد بزرگ، در زمره اهداف دشمن قرار گرفته است؛ شاید دشمن از این مهم هم بی‌خبر نباشد که ملتی که توان خلق‌ چنین سرمایه عظیمی دارد، راه پاسداری از آن را نیز به‌خوبی می‌داند. ان‌شاء‌الله

ترجمه

     تضمین‌های ضدایرانی سناتور جمهوری‌خواه به نتانیاهو

گروه ترجمه ـ روزنامه جروزالم‌پست 30 دسامبر 2014 (۹ دی) در مقاله‌ای به رویکرد و اقدامات کنگره آمریکا در قبال ایران پرداخت و نوشت: سناتور لیندسی گراهام که به اسرائیل[سرزمین‌های اشغالی] سفر کرده، گفت که سنای آمریکا ماه آینده (ژانویه) به قانون تحریم‌های ایران رأی خواهد داد. گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که انتظار می‌رود ریاست کمیته فرعی تخصیص‌های خارجی سنا را بر عهده بگیرد، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. گراهام به نتانیاهو گفت که «کنگره از مسیر شما پیروی خواهد کرد و خواهان اثرگذاری در هرگونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران است.» وی تشریح کرد: «ژانویه سال آینده در مورد قانون کرک - منندز رأی‌گیری خواهد شد؛ این قانون دوحزبی می‌گوید که اگر ایران از میز مذاکره پا پس بکشد، تحریم‌ها دوباره تحمیل خواهند شد... اگر ایران پس از توافق، فریب‌کاری کند،‌ تحریم‌ها دوباره تحمیل خواهند شد.»

در ادامه مقاله آمده است: در حال حاضر، تحریم‌های آمریکا بخش‌های انرژی و بانکداری ایران و نیز تجارت مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور را هدف گرفته‌اند. برخی تحریم‌ها برداشته‌ شده‌اند و مطابق برآوردهای آمریکا، طی آن، ایران اجازه یافته حدود پنج میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار خسارت سالانه خود را جبران کند. نتانیاهو در دیدار با گراهام با اشاره به نمایش پهپاد انتحاری در رزمایش ایران، بر جدی بودن تهدید ایران تأکید کرد. وی گفت:‌ »من از رهبری شما (گراهام) در این تلاش‌ها استقبال می‌کنم.» همچنین گراهام اظهار داشت در صورت تصویب قطعنامه مربوط به تشکیل کشور فلسطین، احتمال دارد حمایت مالی آمریکا از سازمان ملل قطع شود... هر گونه تلاش فرانسه، اردن یا هر کشور دیگری به‌منظور جلوگیری از گفت‌و‌گوهای مستقیم میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بر سر روند صلح و هرگونه تلاش برای بردن این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل، با واکنش شدید کنگره رو‌به‌رو خواهد شد که می‌تواند شامل تعلیق کمک‌های مالی آمریکا به سازمان ملل باشد... ما عقب‌نشینی نخواهیم کرد و به سازمان ملل اجازه نخواهیم داد نظارت بر روند صلح را به دست گیرد.» براساس طرح تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست شده بود کشور مستقل فلسطین در محدوده مرزهای 1967 یعنی همان کرانه باختری، بخش شرقی بیت‌المقدس و منطقه غزه و به پایتختی بیت‌المقدس شرقی، به‌عنوان صدونودوچهارمین عضو سازمان ملل متحد شناسایی شود.

در پایان مقاله آمده است: مقامات آمریکایی می‌گویند توافق هسته‌‌ای احتمالی با ایران به این کشور اجازه خواهد داد در سطح اندک به غنی‌‌سازی ادامه دهد؛ اما نظارت و بازرسی‌های مربوط به آن شدید خواهد بود. اسرائیل نیز معتقد است هر گونه ظرفیت غنی‌سازی، ایران را به کشوری در آستانه هسته‌ای تبدیل می‌کند.

اخبار و تحلیل‌ها: رفتن یک سناتور آمریکایی نزد نتانیاهوی کودک‌کش و نشان دادن چنین رفتار ذلیلانه‌ای، در هیچ مرام و مسلکی مگر مرام و مسلک سرسپردگی و دریوزه‌گری، نامش «دیپلماسی» نیست. رفتار ذلیلانه این سناتور، سرشت رابطه دولتمردان آمریکا با صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد. با وجود رد و بدل تعارف‌های سیاسی بین این دو نفر، ایران نیز سیاست و برنامه خود را دارد که باید با جدیت دنبال کند. صحبت از قطع کمک‌های مالی آمریکا به سازمان ملل نیز بار دیگر خوی استکباری آمریکا را آشکار ساخته و نشان می‌دهد که شیطان بزرگ به این سازمان جهان، صرفاً نگاه ابزاری دارد و آنجا که از سیاست‌های آمریکا فاصله می‌گیرد، در نزد آمریکا فاقد ارزش می‌شود.

اخبار

خواسته تأمل‌برانگیز فتنه‌گران از پدر شهید؟!

 غلامرضا فیض، پدر شهید محمدحسین فیض، از شهدای فتنه سال 88، در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری گفت: «از همان روز اول، من و خانواده‌ام سران فتنه را عامل اصلی اتفاقات و فتنه سال 88 می‌دانستیم و از ابتدا با اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران، امکان تقلب وجود ندارد، این افراد ادعای تقلب کردند و مسبب حوادث سال 88 و خون‌هایی که ریخته شد بودند.» وی خاطرنشان کرد: «خساراتی که در فتنه 88 توسط سران فتنه به کشور ما وارد شد، هم خسارات مادی و هم خسارات معنوی بود که خسارات مالی آن با آتش زدن و از بین بردن برخی ساختمان‌ها، اموال عمومی، بانک‌ها و تجهیزات شهری همراه بود. آن‌ها به خیال خود در سال 88، با اسلحه‌هایی که از خارج از کشور آورده بودند، گمان می‌کردند که انقلاب رنگی را در کشور ایران رقم می‌زنند و مانند سایر کشورها نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون می‌کنند که خوشبختانه به هدف خود نرسیدند.»

وی در اظهاراتی ‌تأمل‌برانگیز از قول چند تن از فتنه‌گران به هنگام شهادت فرزندش ضمن اشاره به اینکه ما همچنان انقلابی و بسیجی می‌مانیم، گفت: «خیلی از اصلاح‌طلبان مانند خانم ابتکار، نجفی و مسجد جامعی پس از شهادت فرزندم به دیدار من آمدند و از من خواستند تا گناه را بر گردن نظام بیندازم(!) که من به آن‌ها گفتم همه فرزندانم را فدای ولایت و رهبری می‌کنم؛ چرا که نظام تاکنون هزینه‌های زیادی مانند بیش از 200 هزار شهید داده است تا به اینجا رسیده.»

وی در پایان افزود: هیچ خانواده شهیدی نمی‌تواند از خون شهدای خود بگذرد؛ بلکه خواسته اصلی ما همچنان محاکمه سران فتنه و عاملان آن‌هاست که امنیت ملی و جان مردم را به خطر انداختند.

اخبار کوتاه    

* اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در گفت‌وگو با رادیو ملی این کشور، با توهین به ملت ایران، ایران را کشوری یاغی توصیف کرد و گفت: اوایل ریاست‌جمهوری من در سال 2007 از من پرسیده شد آیا به کشورهای مختلف یاغی سفر خواهم کرد؟ آنچه من آن زمان گفتم، همچنان به قوت خود باقی است. اوباما همچنین ایران را کشوری بزرگ و پیشرفته خواند؛ اما گفت ایران سابقه تروریسم دارد و برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کرد. اوباما افزود: ما می‌دانیم ایران به ایجاد اختلال در متحدان ما پرداخت و به‌صراحت بر ضد ما موضع می‌گیرد و ضداسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

* رسانه‌های عراقی از دستگیری ۱۰ تروریست گروهک تکفیری داعش در لباس زنانه در جنوب تکریت خبر دادند. به گزارش الفرات، یک منبع امنیتی گفت: نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی موفق شدند ۱۰ تروریست داعشی را در منطقه البوصلیبی شهر بلد در جنوب تکریت دستگیر کنند. به گفته وی، داعشی‌ها برای فرار تلاش می‌کردند؛ اما نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی موفق به دستگیری تروریست‌ها شدند و آن‌ها را دستگاه‌های مربوط تحویل دادند.

* محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری، به‌تازگی در گفت‌وگویی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاظر نشست‌های متعددی با حضور اصلاح‌طلبان به ریاست آقای خاتمی برگزار می‌شود تا همه نمایندگان در این طیف باهم یکدست و یکصدا در حول محور مجلس بتوانند در انتخابات شرکت کنند. وی در بخش دیگری از مصاحبه، در ادعایی شاذ گفته است: عقیده بنده این است که اگر مجموع اصلاح‌طلبان یک فهرست واحد شوند و زیر آن را آقایان هاشمی و خاتمی امضا کنند، یقیناً مردم به آن فهرستی رأی خواهند داد که این دو بزرگوار زیر آن را امضا و تأکید کرده‌اند؛ چرا که این آقایان از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردارند.

* یگان «مالک اشتر» عراق از کشف اسناد حمایت برخی از کشورهای عربی همسایه این کشور از گروهک تروریستی داعش در جنوب تکریت خبر داد. «علی کریم الحسناوی» گفت: خودروهایی که ارتش عراق از تروریست‌های داعش در اطراف تکریت به غنیمت گرفته، دارای پلاک کشورهای عربی است و روی شماری از آن‌ها عبارت «برای صادرات» وجود ندارد که نشان می‌دهد خودروهای مزبور فقط حق تردد در همان کشور را دارند و خروج آن‌ها از مرز، ممنوع بوده است. به نوشته این پایگاه پلاک‌های مزبور متعلق به عربستان، اردن و سوریه (تروریست‌های سوریه) بود که مجهز به سلاح و نیرو برای کمک به تروریست‌های داعش اعزام شده‌اند و برخی دیگر نیز دارای پلاک قرمز هستند.

*روزنامه سعودی الحیات، عربستانی‌ها را رکورددار استفاده از پایگاه‌های اجتماعی و همچنین رکورددار سربازگیری از طریق این پایگاه‌ها برای اجرای عملیات تروریستی و انتحاری در سرتاسر مناطق پرتنش از سوریه و عراق و یمن دانست. روزنامه الحیات نوشت: هیچ روزی از سال 2014 نگذشت، مگر آنکه در آن روز، خبر مرگ یک تروریست سعودی در یک عملیات انتحاری در مناطق درگیری در یکی از کشورهای عراق، سوریه یا یمن اعلام شود. جوان سعودی به هدف مرغوبی برای جذب و سربازگیری از سوی گروه‌های تروریست تبدیل شده است و این گروه‌ها به‌منظور تشویق و تحریک آنان، پست‌های فرماندهی یا پست‌های شرعی به آن‌ها می‌دهند.

*  مسجدی در شهر اسلو (Eslov) سوئد آتش گرفت. بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، مأموران آتش‌نشانی و پلیس بلافاصله پس از اطلاع یافتن از حریق در محل حاضر شدند و آن را مهار کردند. یک مأمور آتش‌نشانی در رابطه با علت آتش‌سوزی گفت، شواهد نشان می‌دهد که «افرادی ناشناس، پنجره‌ مسجد را شکسته و وارد آن شده‌اند.» رئیس پلیس محلی اعلام کرد که «آتش‌سوزی مسجد، تصادفی نبوده است.» استفان لوفون، رئیس دولت چپ میانه‌ سوئد که به‌تازگی در این کشور به روی کار آمده، ضمن محکوم کردن ایجاد حریق در محل عبادت مسلمانان، گفت این عمل با «خشونتی سرشار از نفرت» صورت گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: