شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۵۳:۳۴
کد خبر: ۴۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
به‌همت جهاد دانشگاهی فارس؛
رئیس جهاددانشگاهی فارس از برگزاری همایش ملی «قرآن و ادبیات» در شیراز خبر داد و گفت: این همایش به‌همت این نهاد و با همکاری سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس، مسعود رستگار، رئیس جهاد دانشگاهی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، از برگزاری همایش ملی «قرآن و ادبیات» در شیراز خبر داد و گفت: این همایش به‌همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فارس با همکاری سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود.

 

وی اظهار کرد: براساس فراخوانی که در این زمینه تهیه و در سطح دانشگاه‌های مختلف کشور توزیع شد، بیش از یکصد مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد.

 

ارائه 10 مقاله در روز برگزاری همایش

 

رستگار ادامه داد: از میان این تعداد، 30 مقاله جهت چاپ در مجموعه مقالات همایش و 10 مقاله جهت ارائه در روز برگزاری همایش انتخاب شدند.

 

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس به محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: قرآن و ادبیات فارسی، قرآن و ادبیات عرب، زبان‌شناسی قرآن کریم، قرآن عهدین و ادبیات، فصاحت و بلاغت قرآن، قرآن و نقد ادبی از جمله محورهای این همایش است.

 

به گفته وی، قرآن و ساختار قصص، تأثیر قرآن بر شاعران و نویسندگان ادبیات غرب، قرآن و فقه الغه (ایتیمولوژی) از دیگر محورهای همایش مذکور است.

 

قرآن؛ کامل‌ترین سند راهبردی انسان‌ها

 

رستگار در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه قرآن کریم برای انسان‌ها گفت: قرآن کریم به‌عنوان کامل‌ترین سند راهبردی انسان‌ها در حقیقت معجزه جاویدان ختمی‌مرتبت محمد مصطفی(ص) است که اعجاز آن در ابعاد مختلف ظاهری و باطنی مشهود است.

 

رئیس جهاددانشگاهی فارس اظهار کرد: اعجاز ادبى ـ هنرى قرآن، چنان برجسته است که برخى از قرآن پژوهان اعجاز قرآن را به همین جلوه و جنبه ویژه ساخته‌اند؛ ویژگى برجسته و ممتازى که از همان آغازه‌هاى نزول، ذهن و ذوق دوست و دشمن را جذب و جلب کرده و از همان روزگاران، کسانى را به بحث و بررسى و پژوهش و پى‌جویى واداشته بود بحث و بررسى‌هایى که پیامد آن، پى‌ریزى و گسترش دانش بلاغت و نیز دانش صرف و نحو و دیگر دانش‌هاى زبانى در عربى و فرهنگ اسلامى بود.

 

وی عنوان کرد: دانش بلاغت که در فرهنگ عربى ـ اسلامى رشد و روایى بسیار داشته و بررسى‌هاى فراوانى درباره آن انجام گرفته و کتاب‌هاى بسیارى در زمینه آن پدید آمده است، همه و همه از قرآن و برکت این کتاب بزرگ، و پیامد پژوهش‌ها و بررسى‌هایى بوده است که درباره شناسایى و بازنمایى رمز و رازهاى بلاغى و هنرى قرآن مجید انجام گرفته است.

 

29 دی‌ماه؛ زمان برگزاری همایش

 

رستگار در ادامه با اشاره به زمان برگزاری این همایش گفت: همایش ملی «قرآن و ادبیات» در روز دوشنبه، 29 دی ماه ساعت 14 الی 17 در  شیراز برگزار می‌شود.

 

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با بیان اینکه در این همایش از نماینده ولی فقیه در استان فارس جهت سخنرانی دعوت شده است، گفت: به دلیل اینکه این همایش یک همایش کاملاً علمی است لذا تلاش کردیم تا بیشترین زمان آن را به ارائه مقالات علمی اختصاص دادیم.

 

وی بیان کرد: در همایش مذکور مقاله‌هایی تحت عنوان بینامتنی اشعار وصال شیرازی با قرآن کریم، تحلیل آوایی سوره واقعه، بررسی ادبی گفتار قوم بنی‌اسرائیل در قرآن با تکیه بر نظریات روان‌شناسی شخصیت، بررسی کارکرد ابعاد زمان در داستان حضرت مریم(س) ارائه می‌شود.

 

بررسی روایت شناسانه داستان موسی پیامبر در قرآن کریم (با تأکید بر رویکرد میشل شریم)،‌ استعاره‌های مفهومی و جهتی در قرآن با توجه به دو رویکرد سنتی و نوین، تاثیر ابهام دستوری (صرفی و نحوی) بر فهم قرآن کریم و نقش بافت در یافتن معنای مقصود، تداعی معانی در سوره واقعه، قرآن و ساحت گفتار، بازآفرینی قصص قرآنی در فضای هستی شناسانه ترانس مدرن از دیگر مواردی بود که رستگار از آن‌ها نام برد.

نام:
ایمیل:
* نظر: