شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۰۷:۵۳
کد خبر: ۴۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
آیین اختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد تجلیل از پیشکسوتان هنرهای نمایشی فارس و کشور شد.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس، درمراسم پایانی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از احمد سپاسدار، جعفر والی، بدرالسادات برنجانی و حسینعلى طباطبایی، پیشکسوتان عرصه تئاتر به پاس یک عمر تلاش صادقانه تقدیرشد.

 

وزیرفرهنگ و ارشاداز احمد سپاسدار هنرمند پیشکسوت تئاتر فارس تجلیل کرد

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از مراسم تقدیر از خانواده شهدا وقتی برای سخنرانی در مراسم پشت میکروفن قرار گرفت پیش از آغاز سخنانش خطاب به جمع حاضر گفت: به شما بشارت می دهم که سخنرانی من کوتاه است، پس نیازی به تشویق در میان کلامم نیست.

 

این جمله علاوه بر تغییر فضای موجود در مراسم اختتامیه که شکل سنگینی به خود گرفته بود با تشویق ممتد حضار مواجه شد و بعد از آن تمامی مخاطبان در سکوت به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گوش دادند.

 

یکی از جذاب ترین بخش های مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که در کوران بازتاب متن این رخداد در رسانه ها کمتر مورد توجه قرار گرفت، بخش پاسداشت از عمری فعالیت های هنری و تئاتری چهار چهره پیشکسوت و شناخته شده عرصه هنرهای نمایشی کشور بود که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارخانه و تنی چند از هنرمندان صورت گرفت.

 

در این بخش تندیس و لوح تقدیر جشنواره به حسینعلی طباطبایی نخستین مدیر تماشاخانه سنگلج به عنوان قدیمی ترین تالار نمایشی تهران، احمد سپاسدار بازیگر، کارگردان و نویسنده پیشکسوت تئاتر در استان فارس، بدرالسادات برنجانی بازیگر کهنه کار تئاتر آبادان که بیش از 168 نمایش را در مقام بازیگر به صحنه برده بود و همچنین استاد جعفر والی تنها بازمانده گروه تئاتر ملی ایران اهدا شد.

 

البته تندیس و لوح تقدیر جشنواره مربوط به استاد جعفر والی که به سبب بیماری در مراسم حاضر نبود به آزاده صمدی نماینده این هنرمند اهدا شد.

 

کلیه حضار در تالار وحدت هنگام اجرای این مراسم به احترام سال ها فعالیت این چهرها به شکل ایستاده به تشویق آنها پرداختند که این مساله نه تنها چهره زیبایی به این بخش داده بود که موقعیت مناسبی را برای عکاسان حاضر در این رخداد نیز فراهم کرد.

 

ازدیگر بخش های ثابت و ماندگار برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تئاترفجر، یادکرد و پاسداشت از چهره ها و هنرمندانی است که طی بهمن سال گذشته تا بهمن سال جاری به عنوان یک سال تئاتری به دیار باقی شتافتند که اختتامیه جشنواره سی و سوم نیز از این قاعده مستثنی نبود.

 

این بخش با چهره زنده یاد مرتضی احمدی آغاز شد که با تشویق ایستاده مخاطبان همراه بود و در ادامه به مرور هنرمندان درگذشته تئاتر کشور طی سال پیش چون انوشیروان ارجمند، مجید بهرامی، جواد ثریا، محمد بیگدلی و دیگر چهره های شاخص تئاتر کشور پرداخت و صدای پرویز پرستویی و دکلمه اشعاری از سیدعلی صالحی نیز این بخش تصویری را جذاب تر کرده بود.

 

احمد سپاسدار، متولد 1327 شیراز، کارگردان، نویسنده و مدرس تئاتر است. او فعالیت هنری خود را از سال 1343 در دبیرستان حیات که کانون تئاتر فارس بود، شروع کرد، سپس عضو کانون هنرهای دراماتیک به سرپرستی پدر تئاتر نوین شیراز، استاد مرحوم محی‌الدین لایق شد و از سال 1353 در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول به تحصیل شد.

 

کارگردانی نمایش‌های "قوهای وحشی"، "دورنمای مکه (شهر افسانه‌ها)"، "رستم و سهراب" و بازی در نمایش‌های "شهر افسانه‌ها"، "پنجمین ضربه"، "سوداگر آیین"، "چهار صندوق"، "درانتظار گودو" از جمله آثاری هستند که طی سال‌ها فعالیت تئاتری در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

 

دریافت جایزه بهترین کارگردان برای نمایش "کوچ بال و پر شکسته‌ها" در نخستین جشنواره انجمن‌های نمایش کشور، نویسنده و کارگردان نمایش "پژواک روح" و کسب جایزه بهترین نمایش از نخستین جشنواره سایکودرام، عنوان بهترین کارگردانی برای نمایش "قوهای وحشی" از هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از جمله جوایز این هنرمند است.

 

فارس خاستگاه تعزیه و آیین ها است

 

استاد احمد سپاسدار که برای سال‌ها فعالیت دلسوزانه در حوزه تئاتر، مدرک درجه یک هنری را دریافت کرده است در حاشیه آیین یادشده با اشاره به اینکه فارس خاستگاه تعزیه است، گفت: پژوهشگرانی همچون مرحوم صادق همایونی و بنده معتقد هستیم استان فارس خاستگاه این هنر مهم و مذهبی است.

 

احمد سپاسدار پیشکسوت و پژوهشگر تئاتر فارس ابراز داشت: در شرایطی که تکنولوژی بشر را اسیر خود کرده و ابزار های مختلف مانند سینما، تلویزیون و اینترنت با قدرت در حال تولید برنامه هستند تعزیه و تئاتر های آیینی به نوآوری نیاز دارد.

 

این نویسنده و کارگردان تئاتر اظهار داشت: زنده بودن هنر های آیینی یکی از امتیازهای مهم است و همراه شدنش با موسیقی را می توان از امتیازات دیگر این هنر برشمرد.

 

وی تصریح کرد: این امیتازها بی تردید می تواند برای جوانان جذاب باشد و شرایط جذب آنها را فراهم کند.

 

سپاسدار با اشاره به اینکه این ویژگی های ارزشمند می تواند بسترساز جذب مخاطب باشد، ادامه داد: با وجود ضرورت این امکانات باید در نظر داشته باشیم که این شرایط کافی نیست و نوآوری در اجرا یکی از نیازهای امروز تئاتر است.

 

وی بیان کرد: قرار نیست تغییر ماهوی در هنرهای آیینی و تئاتر سنتی ایجاد شود اما در تکنیک های اجراییمی توان با تکیه به نظر کارشناسان تغییرات ایجاد نمود.

 

این هنرمند تئاتر یادآور شد: برنامه های مانند جشنواره های هنری بسیار مناسب است و بودنش بهتر از نبودنش می باشد اما مسئولان توجه داشته باشند که برنامه های فرهنگی در تداوم می تواند موثر واقع شود.

 

سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن ماه در بخش های صحنه ای، خیابانی و سمینارهای علمی در 10 تالار نمایشی و سه فضای باز منتخب برای اجراهای خیابانی برگزار شد  و برگزیدگان این جشنواره در رشته های مختلف معرفی شدند

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: