دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۴۷:۱۴
کد خبر: ۵۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸
رییس شورای قشربسیج هنرمندان فارس گفت: انقلاب شكوهمند اسلامی ايران، هنر را متحول كرد و هنر نیز همچون ساير پديده های اجتماعی و فرهنگی، در برابر موج توفنده و دگرگون ساز انقلاب اسلامی، دچار تحولی عظیم و دگرگونی بنیادین گشت.

سعید گودرزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج هنرمندان فارس، ابراز داشت:  این دگرگونی ها در سایه انقلاب اسلامی و به برکت موج آفرینی‌های آن بوده است.  هنرمندان، نويسندگان و  مخاطبان هنر انقلاب، به جای داستانهای افسانه‌ای و موهوم و سوژه های سبك و مبتذل هنری، سراغ سوژه های  واقعی از وقايع انقلاب، جبهه و جنگ و زندگی شخصیتهای اسلامی و فرماندهان بزرگ و ائمه و اصحاب آنان و سمبل های مقاومت در میان آزادگان و جانبازان و شهدای والا مقام رفتند. به عبارتي ديگر گرایش به مفاهیم ارزشی و فرهنگ دینی دراین عرصه، بسیار بالنده تر گرديد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: ادبیات و هنر ایران در سال‌های آغازين و دهه اول انقلاب، چنان تحول عظیمی را شاهد بود که به نوعی دگردیسی و تحول شبیه گردید.  هنر مبتذل دهه 40و 50 ناگهان در محاصره کار های ارزشی فراوان و سترگ رو به محاق نهاده بود. مضامینی نظیر روابط بی قید و نفسانیت عنان گسيخته جای خود را به موضوعاتی نظیر ایثار و شهادت و از خود گذشتگی و در یک کلام سلوک معنوی انسان داده بود. دهه 60، بی گمان مقطعی باور نکردنی در تاریخ هنر این مرز و بوم است دورانی که هنرمندان بی‌تکلفی پا به ساحت آفرینش هنری نهادند و بر این باور بودند که هنر باید بال پرواز جهت رسيدن به ساحت هاي آسمانی و ارزش والای اسلامی باشد. از اين منظر و با اين تفكر جایگاه هنر  انقلاب جایگاهی رفیع و کاملا ممتاز است.

این پژوهشگر عرصه ادب و هنر در ادامه افزود:  تحولات یادشده در هنر پس از انقلاب ايران اسلامی، در زمینه‌هایی چون:  زبان هنری، محتوای انقلابی و مکتبی، جهت‌گیری هنر، رشد استعدادهای تازه هنری و ادبی، آثار هنری و تألیفات ماندگار و اثرگذار قابل مطالعه، بررسي و تحلیل است؛ بطوری‌ كه  بررسی ادبیات  و هنر انقلاب  در ایران و نقش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در«پدید آمدن» یا «ساختار»، «قالب‌ها»، «محتوا» و «ویژگی های» آن، بحثی گسترده تر می طلبد و بجاست كه پژوهشگران هنر، متوليان و مديران فرهنگی كه دغدغه نظام و آرمان های آن را دارند، در اين زمينه  گام هايی اساسی و شايسته‌ای بردارند.

گودرزی افزود: در انفجار عظیم بعثت فرهنگی برآمده از انقلاب اسلامی، آنچنان که همه مقوله ها دچار دگرگونی و تحول شدند و در پروسه فرهنگ انقلاب تولدی تازه یافتند، هنر نیز که میان غرب باوری و نفی خودی معلق بود ناگهان به سمت دگرگونی روی گرداند. جمعي از هنرمندان جوان و متعهد آن روزگار در یك حركت خود جوش و با شور و اشتیاق انقلابي به دنبال ایجاد و احیای نهضت فرهنگی اسلام و یک هویتسازی جدید مطابق با الگوی انقلاب بودند، از سوی دیگر جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی آن دوران،  نمایشگاه معروف حسینیه ارشاد را برگزار و سمت و سویی جدید به هنر انقلاب بخشیدند.

 

گودرزی در ادامه اذعان داشت :  با اینهمه شرایط آنچنان مساعد بود که بهینه‌سازی هنر آغازشد،  زیر‌ساخت‌های فرهنگی و هنری جامعه نیز دچار تحولات شگرف گرديد و متناسب با این تغییرات، نسل تازه‌ای از هنرمندان ظهور و بروز یافتند و گروه‌های جوان با تشکل و یا حرکتهای انفرادی زمینه ساز فضایی تازه و شفاف برای اندیشیدن و آفریدن آثار هنری شدند.

 

انقلاب هنری، هنر انقلابی  

سعید گودرزی در ادامه با اشاره به هنر انقلاب و کانون نهضت فرهنگی ابراز داشت: انقلاب هنری، هنری  انقلابی به وجود آورد و انقلاب، روحی از مکتب ودین در آن دمید و هنر  انقلاب اسلامی ، همرنگ ، هم خط و هم جهت و هماهنگ با روح نهضت خميني گام برداشت. در حوالي سال 1357 شمسي و همزمان با حركت هاي انقلاب ، به ابتكار مقام معظم رهبري – حضرت امام خامنه‌اي - مرکزی بنام «كانون نهضت فرهنگی»  به دبيري مرحومه طاهره صفار زاده  راه اندازی شد . اين مركز به عنوان ليدر فكري و یک ستاد اجرایی برای هماهنگی گروههای هنری همسو با انقلاب،  جوانان هنرمند متعهد و اندیشمند انقلابی را که دغدغه ترویج و گسترش ارزش‌های دینی و اسلامی به زبان هنر و  خلق آثاری با اندیشه هاي  اسلام ناب محمدی را  داشتند ، دور هم جمع نمود تا با  بهره‌گیری از ابزار و بيان هنري بتوانند به نهادینه‌کردن مفاهیم مرتبط با گفتمان رهایی بخش، انقلاب اسلامی را یاری رسانند.

گودرزی افزود: هسته‌های ابتدایی اين مركز،  متشکل از جمعی  هنرمندان جوان آن روزگار، كه  حول مقام معظم رهبری گرد آمده بودند ، در سال58 از به هم پیوستن این هنرمندان  به یکدیگر و در آمیختن آنان با سایر فرهیختگان و اندیشمندان, به صورت خودجوش و مردم ‌نهاد «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» سر بر آورد که اگر چه در آغاز به شکلی داوطلبانه و هم‌یارانه قوام یافته بود، اما با درخشش آن در آسمان  فرهنگ و هنر ایران‌زمین و سیل مشتاقانی که به آن می‌شتافتند, نیاز به توسعه و سازمان‌دهی آن لازم می‌نمود.«حوزه اندیشه و هنر اسلامی» یکی از نمونه های بارز این تولد تازه هنری در بستر فرهنگ انقلاب اسلامی است .

 

گودرزی با اشاره به هنرمندان عرصه انقلاب اسلامی بیان داشت: انقلاب، هنرمندانی  نو ساخت و این هنرمندان نوین در مدرسه عشق و مکتب انقلاب  نیز تحولی درمعیارها و ملاک ها پدید آوردند. انقلاب، به هنر  استقلال و عزت بخشید و  این ارزش‌ها به نحوی در آثار هنری بروز یافت و برآفرینش های آن  اثر گذاشت. بر همين اساس مي توان گفت  مقام معظم رهبري بنيانگذار هنر  انقلاب اسلامي است.

 

این فعال فرهنگی  در ادامه اظهار داشت: از ابتدای دهه 1360 با پیوستن این نهاد به سازمان تبلیغات اسلامی، به حوزه هنري تغيير نام داد. در واقع حوزه ‌هنری به عنوان یکی از نهادهای مهم نظام ‌اسلامی در زمینه فرهنگ و هنر شناخته ‌شد و آثار و تولیدات بسیاری را تقدیم به فرهنگ و هنر انقلاب کرد.حوزه‌هنری پایگاهی بود که در آن بسیاری از هنرمندان در عصر تازه‌ای که با نفس قدسی امام راحل (ره) روح یافته بود، به تولید اثر منطبق بر گفتمان انقلاب اسلامی می‌پرداختند. هنرمندانی چون شهید مرتضی آوینی، مرحوم قیصرامین‌پور، مرحوم طاهره صفارزاده، مرحوم ابوالفضل عالی، مرحوم سید حسن حسینی، محمد کاسبی، رسول ملاقلی پور، فرج‌الله سلحشور، سید علی میرفتاح، حسین خسروجردی، احمد عزیزی، مهرداد اوستا، سپیده کاشانی، سلمان هراتی،سید علی میرفتاح عزیزالله زیادی، محمد رضا آقاسی و ... از فعالان سابق حوزه هنري بوده اند.

 

گودرزی درباره نقش حوزه هنری در هنر انقلاب تشریح کرد : حوزه هنری خط مقدم هنر انقلاب و به تعبیر داهیانه مقام معظم رهبری " امید هنر انقلاب " است  از این رو تعریف هنر انقلاب، بدون حوزه هنری امکان پذیر نیست  . این نهاد هنری برآمده از متن انقلاب شکوهمند اسلامی در طول 30 سال فعالیت فرهنگی و هنری خود  پیوندی عمیق میان خود و هنرمندان متعهد ایجاد کرده است که مفاهیم و آرمان های  انقلاب اسلامی را در قالب هنر و به زبانی بدیع و نو با محوريت انديشه هاي تابناك اسلامي و انقلابي  بیان داشته و در شکل های هنری آن را ترویج و تبلیغ نموده است و سعی در تبین جــریان هنــری سالم و متعهـد جامعه اسلامی داشته و مدافع اصول و آرمانهاي ارزشي انقلاب اسلامي و دستاورد هاي آن است و  می‌كوشد تا در این راه از تمام دست‌اندركاران هنر و هنرمندان نیز یاری جوید.

 

رییس شورای عالی بسیج هنرمندان فارس در پایان اذعان داشت : كوتاه سخن اينكه، ما نياز داريم هنر انقلابي ايران در سطوح بين‌المللي به جهانيان معرفي شود و اين مساله ميسر نمي‌شود مگر با همراهي  نسل هنرمند برخاسته از متن انقلاب و الهام از هویت فرهنگ اسلامی و ملی خویش با  سلاح تفکر هنري ،تجربه و تکنیک  در جهت مقابله  با یورش جنگ نرم و ناتوي فرهنگي دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي ، تا الگویی جهت دهنده برای همه هنرمندان جهان، و هدایتگرانه برای رشد فرهنگی جوامع، باشيم. به نظر می‌رسد برای تکرار آن دوران طلائی و  رسیدن دوباره به قله رفیع هنر مکتب انقلاب راهی جز پرورش هنرمند متعهد- به خصوص نسل چهارم انقلاب - وجود ندارد  و به رغم تلاشهای پیشینیان ، مديران دلسوز و متوليان فرهنگي و هنري،  هنوز فاصله ما با ساز و کار بازآفرینی و زمینه‌سازی و پرورش هنرمند جوان متدین و متعهد که عالم را از دریچه توحید بنگرد و روزنه امید براي آينده نظام جمهوري اسلامي ايران و پيشبرد اهداف متعالي آن  باشد ، بسیار است. از اين‌رو ، رجعتی مجدد لازم است تا با بازخواني دوباره مبانی انقلاب اسلامی زمینه تولید و پردازش آثار هنری منطبق با آرمان انقلاب فراهم آید.انشاالله.

 

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: