کد خبر: ۵۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
دکتر بیابان نورد گفت:
بیابان نورد، آسیب اصلی شبکه های اجتماعی متوجه کودکان و نوجوانان است. ورود کودکان به این فضا برای آنها همراه با بروز اختلالات جسمانی مانند چاقی، بی تحرکی، ضعف بینایی و بلوغ زودرس در کنار تبعات روحی و روانی متعدد همچون پرخاشگری، بی حوصلگی و گوشه گیری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج اساتید فارس، دکتر بیابان نورد در جلسه مشاوره که در محله مهدی آباد شیراز، با موضوع لزوم آشنایی والدین با آسیب های شبکه های اجتماعی و فضای مجازی متوجه کودکان و جوانان  حضور پیدا کرد و به صحبت با والدین در این زمینه پرداخت.

بیابان نورد بیان کردند، با توجه به شیوه‌های زندگی نوین و پیچیده‌تر شدن شرایط زندگی، افراد با استرسها و فشارهای حاصل از این زندگی مواجه هستند و مشاوره خانواده فرآیندی است که راهکارهای مناسب برای سازگاری افراد با این شرایط و مدیریت استرس را فراهم می‌سازد.

بیابان نورد همچنین افزود که، امروزه با گسترش اینترنت و راحتی دسترسی به شبکه‌های اجتماعی تغییرات بنیادین در سبک زندگی و فرهنگ جوامع مختلف ایجاد شده است، این شبکه‌های می‌توانند بر ادبیات افراد جامعه تاثیر بگذارند، پوشش آنها و همچنین روابط با جنس مخالف را دگرگون کنند.

 دکتر بیابان نورد بیان کرد که کاربران شبکه‌های اجتماعی از این شبکه‌ها برای بیان رویدادهای زندگی خود، خاطرات، موقعیت اجتماعی و مانند اینها استفاده می‌کنند و یا از طریق به اشتراک گذاشتن افکار و عقایدشان با دیگران به گفتگو می‌پردازند و بدین ترتیب احساسات گوناگون خود را به گونه ای تخلیه می‌کنند.

بیابان نورد بیان کرد که شبکه‌های اجتماعی روند توسعه را نیز در جوامع به اصطلاح جهان سومی به چالش می‌کشند، به عنوان مثال روند رو به رشد استفاده دانش آموزان -حتی در سنین دبستان- از گوشی های هوشمند و به تبع آن سایر فناوریهای نوین سبب می‌شود فاصله ای که در گذشته میان کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته از لحاظ استفاده از ابزارهای تکنولوژیک نوین بود، کاهش محسوسی پیدا کند.

بیابان نورد همچنین بیان کرد که وابستگی روزافزون مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی و صرف کردن زمانهای طولانی برای انتشار پست، بازنشر پست‌های سایرین، لایک کردن و امتحان کردن سایر قابلیت‌هایی که شبکه‌های در اختیار آنها قرار میدهند، نوعی از اعتیاد اینترنتی به نام اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بوجود می آورد و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی عوارض روحی متفاوتی برای کاربران دارد، افسردگی، خجالتی شدن، گوشه گیری و تمایل به دوری از اجتماع، کاهش اعتماد به نفس از جمله این عوارض است، عوارضی که در پی تغییر وضعیت دوستان و یا ارتقای شغل و مدرک تحصیلی آنها، برای فردی که چنین شرایطی را ندارد بوجود می‌آیند.


 این استاد دانشگاه بیان کرد که ارتباطات شکل گرفته بر بستر رسانه‌هایی همچون شبکه‌های اجتماعی فاقد احساس و روح حاکم بر تعاملات انسان در جهان واقعی است، در نتیجه روابط و احساسات افراد به  مرور زمان به سردی می‌گراید و وابستگی به شبکه‌های اجتماعی سبب ایجاد ازدواج اینترنتی، طلاق، از هم پاشیدگی خانواده، بلوغ زودرس و اختلالات جسمانی می شود.

بیابان نورد ویژگی های افراد معتاد به شبکه‌های اجتماعی را افرادی کم صبر دانست که مشکلات فنی، تاخیر در بروزرسانی و سرعت کم ارتباط را تحمل نمی‌کنند و در زندگی واقعی نیز عجول و کم حوصله هستند.

بیابان نورد آسیب اصلی شبکه های اجتماعی را متوجه کودکان و نوجوانان دانست و گفت با وجود محدودیت‌های سنی، کودکان و نوجوانان با انتخاب سن بالاتر در شبکه‌های اجتماعی ثبت نام کرده و فعالیت می‌کنند و وارد دنیایی می‌شوند که پیش از این بزرگترها نیز تجربه زندگی در آن را نداشته اند و ورود آنها به این فضا برای آنها همراه با بروز اختلالات جسمانی همانند چاقی، بی تحرکی، ضعف بینایی و بلوغ زودرس در کنار تبعات روحی روانی متعدد همچون پرخاشگری، بی حوصلگی، گوشه گیری، مورد آزار قرار گرفتن، است.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد که متأسفانه در میان غفلت والدین، کودکان همراه با معصومیت کودکانه خود وارد فضای مجازی می شوند، اکثر کودکان درباره سوء استفاده هایی که در این محیط صورت می‌گیرد اطلاع ندارند. و به سادگی اطلاعات هویتی و شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، آدرس، تلفن، شماره حساب و سایر اطلاعاتی که مجرمان را ترغیب به سوءاستفاده‌های مختلف از کودکان می‌کند.

بیابان نورد در انتها از تمام اعضای خانواده بخصوص والدین خواستند تا با این فضا و آسیبهای و تهدیداتی که ممکن است برای کودک و یا نوجوانها به وجود بیاید آشنا شوند که بتوانند از بروز آنها پیشگیری کنند.



انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: