شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۳۷:۴۹
کد خبر: ۵۷۲۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
حمید رضا ابراهیمی خوشنویس آباده ای است که ناخن انگشت خودرا به قلم خطاطی استادی تبدیل نموده است.

بسیج هنرمندان فارس- آیه ها و احادیث رامی نویسد، سطربه سطر و نقطه به نقطه! به دستانش که می نگری، ازبلندی قلم خبری نیست، شاید قلم کوتاه باشد امادرلحظه نقطه گذاری می بینی که او قلم ندارد. قلم استاد، ناخن انگشت سبابه اوست.

حمید رضا ابراهیمی، خوشنویس آباده ای است که ناخن انگشت خودرا به قلم خطاطی استادی  تبدیل نموده است. ابراهیمی مسئولیت انجمن خوشنویسی کانون بسیج هنرمندان آباده رانیز برعهده دارد اولین خوشنویس کشورمان است که توانسته با بیش از 800 ساعت تمرین، انگشتش را به قلم نی تبدیل کند!

ابراهیمی در سال گذشته توانست شاهکار خود را درکتابهای رکورددار گنیس ثبت نماید. با او هم صحبت شدیم تا از توانمندی وی بیشتر آشنا شویم.

 

ابراهیمی متولد سال52 درشهرصغاد و ساکن شهرستان آباده وجوانترین بازنشسته پلیس ایران است که از سال64 و درسن 12سالگی، خوشنویسی را نزد استاد بزرگ خوشنویسی مرحوم بدیع الله مرادی آغازکرده است. در سال 88، هنگامی که مشغول کتابت قرآن بود اتفاقی جالب رخ دادو قلمش را کنار گذاشت اما خوشنویسی را نه!

 

-         چه اتفاقی افتاد که شما متوجه این توانمندی در خود شدید؟

باورتان نمی شود؛ این فکر در یک لحظه به ذهنم خطور کرد. راستش مدت ها بود که دلم می خواست کاری بکنم که در هنر خوشنویسی تحولی ایجاد شود. رخوت و یکنواختی در این هنر را لمس می کردم، جای خالی یک اتفاق تازه و بدیع در هنر خوشنویسی احساس می شد. اتفاقی که دوباره این هنر را احیا کند، این روزها همه چیز دستخوش تغییرات بزرگ است. مردم به جذابیت های هنری علاقمند هستند و به نظرم هر هنری باید در کنار حفظ اصالت خود، جذابیت هایی داشته باشد. جاذبه هایی که بتواند هنر را بهتر تبلیغ و معرفی کند.

           

در سال88 درهنگام کتابت قرآن کریم و زمانی که مشغول کتابت جز اول بودم این فکر به ذهنم خطورکرد که به برکت قرآن درابداع این اثرموفق شدم.

 خوشنویس بدون قلم

-         ناخن خود راچگونه به یک قلم خوشنویسی تبدیل کردید؟

تیغ را برداشتم. به نظرم می شد ناخن را به شکل یک قلم نی یک و نیم سانتی درآورد. چند تراش ساده در ناخن ایجاد کردم و به جای قلم این بار انگشت سبابه را در مرکب فرو بردم و شروع به نوشتن کردم.

 

ناخن نرمی خاصی نسبت به قلم دارد. این انعطاف پذیری تا اندازه ای تاثیر مثبتی در خوشنویسی ایجاد می کند اما ناخن من کمی انعطافش زیادتر از حد معمول بود که باعث می شد آن چیزی که می خواهم از آب درنیاید. به همین خاطر، روی ناخن را با کمی چسب بی رنگ پوشاندم، تا هم مقاوم تر شود و هم انعطافش کمتر باشد. با این وجود، کار آسانی نبود. خوشنویسی با ناخن نیاز به تمرین و ممارست زیادی داشت و باید ساعت ها برایش وقت می گذاشتم. 


-         ناخن انگشتتان شما را اذیت نمی کرد؟

ناخن از اعضایی است که بسیار حساس است. نمی شود مثل قلم نی با آن تا کرد. آن اوایل اگر کمی به آن فشار می آوردم لحظاتی بعد، درد طاقت فرسایی به سراغم می آمد. مدت ها طول کشید تا بتوانم با همه سختی های این قلم، کنار بیایم.

 خوشنویس بدون قلم

اولین اثر شما با این شیوه چه اثری است؟

سال 88 دست به کار شدم و سوره والعصر را در یک کتیبه به ابعاد 50 در 300 سانتیمتر کتابت کردم. این اثر را با خط نسخ نوشتم، یادم هست که این اثر را به هر خوشنویسی که نشان می دادم باورش نمی شد که کار بدون قلم اجرا شده است.

 

اثر بعدی، کتابت منحصر به فردترین قرآن جهان اسلام را در سال 91 به پایان رساندم. این قرآن تنها قرآنی است که به خط تمام عربی ثلث و ترجمه خط تمام فارسی نستعلیق در 6 رنگ کتابت شده. این قرآن 60 کیلوگرمی را در 1000 شب و 8000 ساعت نگاشتم. طول نوشته ها 8 کیلومتر است و ابعاد این کتاب آسمانی 70 در 50 است.

خوشنویس بدون قلم 

-         آثاردیگری هم با این شیوه خلق کرده اید؟

بله، از 13 رجب سال گذشته همزمان بامیلاد امام علی (ع) بود باخود عهد کردم تا شب شهادت این امام بزرگوار در 21 رمضان، مناجات امام اول شیعیان را با خط ثلث کتابت کنم. این اثر در 4 صفحه به ابعاد 50 در 70 است و در110متر که در 400 ساعت نوشته شده است.

 

دیوان 40 کیلوگرمی حافظ را به مناسبت بزرگداشت حافظ در 6 رنگ و در 4 هزار ساعت با خط نستعلیق و ثلث کتابت کردم که این اثر با 352 شب نگارش در20مهرماه سال 92 به اتمام رسید.

 

حدیث سلسله الذهب که ازبیانات امام رضا(ع) را در6رنگ وباخط ثلث وترجمه نستعلیق که در ابعاد50در70 ودر540 صفحه را با ناخن به نگارش درآوردم که این هر84صفحه بایک رنگ و برروی کاغد گلاسه به رشته تحریر درآمده است.

 

-         درحال حاضر این آثار درکجا نگهداری می شوند؟

دیوان حافظ وحدیث سلسله الذهب وقف آستان قدس رضوی و قرآن کریم و زیارت امیرالمومنین(ع) را وقف موزه نجف اشرف نموده ام.

 

-         شاهکارشما در کتابهای رکورددار" گنیس" ثبت گردیده است، چگونه موفق به این ثبت شدید؟

 

آثارخود را به  به دفتر نمایندگی کارهای خارق العاده ی جهان بانامگنیس در امارات تماس گرفته شد ودفتر گنیس در تهران آثار راترجمه نمود وپس از تماس هایی توانستم استفاده از ناخن به حای قلم را در کتابهای رکورددارگنیس در صفحه 111 این کتاب ثبت نمایم.

برای ثبت این ابداع درکتاب گنیس برطبق ضوابط و بصورت مستقیم و زنده، ازچهارطرف و بادوربین های سه بعدی کل آثارموردنظر واز زمان مغرب تا سحر به کتابت قرآن پرداختم.  

برای ثبت در این مدت 15میلیون تومان هزینه نمودم که متاسفانه از سوی هیچ سازمانی تاکنون موردحمایت قرارنگرفتم.

 

-         برای آینده چه برنامه ای دارید؟

کتابت منشور سازمان ملل در مقر سازمان ملل در نیویورک یکی از برنامه های آینده من است که عازم نیویورک خواهم شد.

  

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 1
ناشناس
|
ROMANIA
|
11:25 - 1394/03/20
0
0
آفرییییین
نام:
ایمیل:
* نظر: