کد خبر: ۵۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
مرحله نهایی انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی در حالی اواخر هفته آینده در مشهد برگزار خواهد شد که برخی ملی پوشان فرنگی کار، قصد ندارند در این رقابت ها شرکت کنند.
به نقل از ایرنا مرحله نهایی انتخابی تیم ملی، به عنوان آخرین مرحله فرایند انتخابی برای شناخت نفرات اصلی است به طوری که نفرات برتر این مسابقات بعد از تایید شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی راهی رقابت های قهرمانی جهان می شوند.

در دو سال گذشته و با روی کارآمدن رسول خادم به عنوان رییس فدراسیون کشتی، شرکت در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی در همه رده های سنی، ملاک حضور درتیم های ملی است وحرف اول و آخر در این زمینه را رقابت های انتخابی می زند تا ترکیب تیم های ملی بدون هیچ حرف و حدیثی مشخص شود.

به همین دلیل همه کشتی گیران در سراسر کشور این شانس را دارند تا با کسب عناوین برتر درمسابقاتی همچون، قهرمانی کشور، رقابت های عمومی و جام جهان پهلوان تختی، شانس حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی در رده های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را داشته باشند و در صورت پیروزی بر حریفان صاحب دوبنده تیم ملی شوند.

برگزاری رقابت های انتخابی که حتی در کشورهای صاحب کشتی دنیا به خصوص روسیه نیز مرسوم است، سبب می شود تا چرخ کشتی کشور بچرخد وهمه ساله شاهد ظهور و بروزکشتی گیران جدیدی در رده های سنی باشیم و به نوعی در سراسر کشور کشتی فعال بوده و همه این امید را داشته باشند که دوبنده تیم ملی با سعی و تلاش و تمرینات مستمر کسب می شود نه با سفارش و رایزنی.

اکنون بزرگانی که درتیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی حضور دارند خود روزگاری در سایه کشتی گیران دیگری بودند که با برگزاری همین مسابقات انتخابی صاحب دوبنده تیم ملی شدند و اکنون برای خود اسم و رسمی را دست پا کرده اند.

حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی، حبیب الله اخلاقی، مهدی علیاری، افشین بیابانگرد و سعید عبد ولی در کشتی فرنگی و حسن رحیمی، مسعود اسماعیل پور، سید احمد محمدی، حسن یزدانی، بهنام احسان پور، میثم نصیری، مهدی تقوی، عزت الله اکبری، محمدحسین محمدیان، کمیل قاسمی و پرویز هادی در کشتی آزاد از جمله کشتی گیران و افتخارآفرینانی هستند که با رقابت های انتخابی صاحب دوبنده تیم ملی شده و در سالهای گذشته بدون چون و چرا و حرف و حدیثی با دو بنده تیم ملی برای کشورمان افتخار آفرین بوده اند.

اکنون نیزنفراتی همچون محمد فقیری، محمد نوربخش، محسن حاجی پور، محمد علی گرایی، امین سوری، سامان عبد ولی، برومند اصلان، پژمان پشتام، مهدی زیدوند، جعفر توسلی، پیام بویری، علی زینتی رفاه، یوسف اخباری، یوسف قادریان، سید مصطفی صالحی زاده و داود گیل نیرنگ درکشتی فرنگی و رضا اطری، علی حاج آقا نیا، آرش دنگسرکی، ایمان صادقی، محمد مهدی یگانه جعفری، حسن یزدانی، امین طاهری، جابر صادق زاده در کشتی آزاد وسایر نفرات مترصد لغزش بزرگانی هستند تا پا جا پای آنان بگذارند و دوبنده تیم ملی را در رقابت های قهرمانی جهان به تن کنند.

اما درفاصله یک هفته مانده به رقابت های انتخابی تیم ملی (21 و 22 خرداد) برخی ملی پوشان و افتخار آفرینان کشتی فرنگی که حضور نیافتن درمرحله نهایی راازبهمن ماه سال گذشته و با شرکت نکردن در جام جهانی کشتی فرنگی سال 2015 تهران مطرح کرده بودند، در آستانه مرحله نهایی انتخابی تیم ملی قصد ندارند در این مسابقات شرکت کنند تا دوباره برای خود، کادر فنی و فدراسیون حاشیه هایی را درست کنند که در این موضوع باوجود فاصله چندین ماهه تاآغاز رقابت های قهرمانی سال 2015 بزرگسالان جهان در لاس وگاس آمریکا برای ورزش ملی کشورمان نوعی خودزنی و کشنده است.

علاقمندان به ورزش اول کشور و جامعه ورزش کشورهمواره مدیون مدال آوری و افتخار آفرینی کشتی بوده و به نوعی این رشته جور سایر رشته های ورزشی را در میدان بزرگی همچون المپیک را به دوش می کشد و ملت ورزش دوست ایران هیچگاه افتخار آفرینی کشتی فرنگی را در المپیک 2012 لندن فراموش نمی کند اما به طورقطع از بزرگان این رشته نیز انتظار ندارند تا طبق خواسته خود حرکت کرده و به نوعی در این ایام حساس برای کشتی کشور تعیین تکلیف کنند و دست فدراسیون و کادر فنی را در پوست گردو بگذارند.

رییس فدراسیون کشتی درسال های اخیر زحمات فراوانی را برای این رشته متحمل شده و سعی کرده انتخاب ملی پوشان براساس رقابت های انتخابی وصلاحیت و لیاقت کشتی گیران باشد و چه خوب است بزرگان کشتی فرنگی کشورمان نیز همواره مطیع قوانین فدراسیون باشند.

در رقابت های کشتی آزاد قهرمانی روسیه که اردیبهشت ماه امسال در سالن علی علی اف شهر کاسپیسک داغستان روسیه برگزار شد نفرات همچون ویکتور لبدوف، الکساندر بوگومویف، الیاس بیک بولاتوف، ماگومد رسول حاجی ماگومدوف، انور گودیف، عبدالرشید سعدالله یف، عبدالسلام گادیسوف و حاجی مراد گاتسالوف قهرمان شدند که تعدادی از آنان در سالهای گذشته با وجود داشتن قهرمانی های متعدد جزو نفرات اول نبودند ونفرات سرشناسی همچون نریمان اسرافیل اف، جمال اوتار سلطان اف، سوسلان رامونوف، ماگمود قربان علی یف و رسول ژوکایف در رده های پایین تر ایستادند و حتی ختاگ تسابولوف قهرمان وزن 70 کیلوگرم جهان که چندی پیش در لیگ ایران در ترکیب تیم رازی در کرج به روی تشک رفت نتوانست نتیجه قابل قبولی را کسب کند اما توسط ماگومد گوسینوف سرمربی تیم کشتی آزاد روسیه دوباره به تیم ملی دعوت شد تا در بازیهای اروپایی در باکو که به نوعی انتخابی تیم ملی کشتی روسیه است خود را نشان دهند.

به هرترتیب همانطورکه رییس فدراسیون کشتی خود بارها به آن اذعان کرده، کشتی فرنگی با وجود داشتن نفرات با تجربه تر وضعیت به نسبت بهتری به کشتی آزاد دارد و از امیدهای کشتی کشورمان در المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل محسوب می شود و چه خوب است که بزرگانی که به نوعی به انتخابی تیم ملی انتقاد دارند با حضورقدرتمندان در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی پاسخ اعتماد کامل کادر فنی و فدراسیون را بدهند.

شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت های انتخابی برای مدال آوران رقابت های قهرمانی جهان و بازیهای آسیایی امتیازاتی را قائل شده اند به طوری که مدال آوران رقابت های جهانی 2014 تاشکند، و دارندگان مدال طلای مسابقات بازی های آسیایی 2014 کره جنوبی از دور دوم با سایر کشتی گیران به رقابت خواهند پرداخت. نحوه اضافه شدن این کشتی گیران به جدول مسابقات به گونه ای خواهد بود که نفرات مدال آور رقابت های جهانی 2014 تاشکند بعنوان قرعه آخر هر وزن، و نفرات اول بازی های آسیایی بعنوان قرعه اول هر وزن، به صورت دوره ای و دو حذفی با نفرات برتر دور اول مسابقات را ادامه خواهند داد.

به هر حال باید تا هفته آینده منتظر شد و دید آیا بزرگان و نام آوران کشتی فرنگی کشورمان تسلیم قانون و رقابت های انتخابی می شوند یا اینکه بنا دارند حرف خود را با حضور نیافتن در مشهد به کرسی بنشانند؟
نام:
ایمیل:
* نظر: