آخرین اخبار
کد خبر: ۵۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی:
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: در سال ۸۸ تضعیف شرایط امنیتی به وجود آمد و در این زمان شرایط برای ترور دانشمندان هسته‌ای فراهم شد.

فریدون عباسی در بخش پرسش و پاسخ نشست اساتید دانشگاه های فارس در تالار فجر دانشگاه شیراز در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی ترور وی گفت: تقصیر دانشگاه شیراز شد که در سال ۱۳۵۵ رشته فیزیک داشتند و فقط گرایش هسته ای تدریس می شد.

 

وی ادامه داد: اساتید ما راکتور بلد نبودند و ریاضی خوب درس می دادند. در دوران جنگ، مسئول پشتیبانی جنگ فارس بودم. در سال ۸۱ متوجه شدیم که تخلیه تلفنی صورت می گیرد و این ها تذکر دادیم.شهید علی محمدی نیز دانشجوی دانشگاه شیراز در سال بعد ما بود.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در سال ۸۴ اقدام به ترور کردند که برادران سپاه تشخیص دادند. سال ۸۷ اقدامی شد و ناکام ماند و دستگیر شدند؛ سال ۸۸ تضعیف شرایط امنیتی به وجود آمد، بستر لازم فراهم شد و مشغولیت ذهنی برای نیروهای امنیتی درباره فتنه ۸۸ زیاد بود. شهید علی محمدی را ترور کردند و ترور را با جو روانی می خواستند گردن نظام بیاندازند که تا حد خوبی خنثی شد؛ وقت زیادی را صرف این کردیم تا به اساتید بفهمانیم که نظام علی محمدی را ترور نکرد.

 

عباسی جمع آوری اطلاعات دانشمندان هسته ای را توسط MI۶ انگلستان دانست و گفت: در هلند، ایتالیا یکی از اساتید را به زور تخلیه کردند و علی محمدی که می گفت ما را تعقیب می کردند دچار توهم نشده بود و بالاخره وی را حذف کردند و ترور شهید شهریاری و بنده را خنثی کرد.

 

وی به حادثه ترور خود پرداخت و گفت: من به دلیل این که با بمب در زمان جنگ آشنایی داشتم فهیمدم که روی ماشین نصب شد و سریع خودم را بیرون پرت کردم؛ خدا حتما به من وقت اضافه داد و توانستم همسرم هم نجات بدهم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که این دولت روی خط سال ۸۳ حرکت می کند و توافق به قیمت تعطیلی همه صنایع را می خواهد، گفت: از نظر بنده اعتقاد به دانش هسته ای ندارند و می گویند کیلووات ساعتی چند؟ در مطبوعات هم شروع کردند و گفتند که انرژی اتمی ادغام کنند در وزارت نیرو و در حد معاونت؛ این خط فکری پشت پرده دارد کار می کند. وقتی غنی سازی تعطیل شود و سوخت هم تعطیل شود، سازمان انرژی اتمی دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.

 

عباسی با اشاره به این که در توافق ژنو همه دستاورد های سبد جمهوری اسلامی ایران که می توانست تحریم ها را بردارد بک جا به طرف مقابل دادیم و هیچ چیزی نگرفتیم، تصریح کرد: این توافقنامه ژنو که به اسم برنامه اقدام مشترک است با امضای وزیر خارجه ایران یک بار حقوقی دارد و این یک شگرد از طرف دولت مردان برای عدم تایید در مجلس است.

 

وی تصریح کرد: بعد توافق ژنو سخاوتمندانه همه را دادیم و هیچ چیز نگرفتیم. تیم ما قهرمان دیپلماسی نبود و حداقل همه چیز را دادیم حداقل پول را می گرفتند که این کار را هم نتوانستند انجام دهند.

 
رئیس سازمان انرژی اتمی با ییان اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای نظرات یک حزب اقلیت را دارند دنبال می کنند و یک تعداد خاصی هستند، بیان داشت: ولایتی اخیرا از این عملکرد تیم هسته ای برائت جستند؛ ولی چون این تفکر مرکز قدرت را در اختیار دارند همان سیاست های سال ۸۳ را دنبال می کنند.

 

عباسی گفت: اولین راکتور طراحی داخل کشور را می خواستیم در شیراز بسازیم به دلیل قطب دانشگاهی، فرودگاه بین المللی و صنعتی شدن شیراز بعد از انقلاب؛ در پایان دوران مسئولیتی بنده در سازمان بیضا انتخاب شد و تحقیقات مثبت اعلام شد و این نشان می دهد که ما می توانیم با دانش داخلی راکتور که خیلی سخت تر از بمب است بسازیم.

 

وی در پاسخ به سوالی که اگر مذاکرات را رها کنیم چه اتفاقی می افتد، بیان داشت: می گویند جنگ می شود، دعوا می شود، تحریم ها سخت تر می شود؛ با ترور ها و تهدید ها بزرگترین هدف این بود که در جامعه دانشگاهی و کارشناسی رعب و وحشت ایجاد کنند و این موفقت آمیز هم بود و این ریزش خیلی کمتر از رویش ها بود و الان باید التماس کنیم که آقا ظرفیت نداریم و به گرایش های هسته ای نیایید.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: شهریاری و علی محمدی از دبستان و دانشگاه و پروفسور در این مملکت و با امکانات این کشور تحصیل کرده اند و نظام آموزشی می تواند نیروی طراز تربیت کند و ما باید این را تبلیغ کنیم.

 

عباسی در پایان گفت: نمایندگان مقام معظم رهبری در شورای امنیت که از رژیم صهیونیستی نیستند. روحانی از این ها استفاده کند؛ دبیر شورای امنیت ملی را بیشتر وارد کارها کند. دعوت می کنم که به خرد جمعی فکر کنند، به داخل فکر کنند و نگاه ها به خارج از کشور نباشد. به مردمی که به شما رای دادند اعتماد کنید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: