يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۲۵:۵۷
کد خبر: ۵۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ):
سایت بسیج طلاب- تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ) گفت: تنها ماهی که از 12 ماه قمری در قرآن نام برده شده است ماه رمضان است.

به گزارش خبرنگار سایت بسیج طلاب در فارس آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ)،  بعد از ظهر امروز در مسجد الرضا در جمع عموم مردم با اشاره به آیه 185 سوره بقره گفت: "شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ".

وی با اشاره به ترجمه آیه افزود:ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل، پس هر که دریابد ماه رمضان را باید آن را روزه بدارد، و هر که ناخوش یا در سفر باشد به شماره آنچه روزه خورده است از ماهای دیگر روزه دارد، که خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته، و خواسته تا اینکه عدد روزه را تکمیل کرده و خدا را به عظمت یاد کنید که شما را هدایت فرمود، باشد که از این نعمت بزرگ سپاسگزار شوید.

آیت الله دستغیب با اشاره به معنای رمضان اظهار داشت: رمضان از مصدر رمض به معنای شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل معنا شده است، سخن از گداخته شدن آهن است، رمضان ماه تحمل شدائد و عظش می باشد عطشی ناشی از آفتاب سوزان یا گرمای شدید روزهای طولانی تابستان است.  

وی با اشاره به وظایف روزه داران خاطرنشان کرد: از وظایف روزه داران در این ماه دعا و درخواست حوایج از خداوند است.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ) اظهار داشت: پیامبر اکرم در حدیثی فرمودند، ای مردم ماه خدا با برکت، رحمت و آمرزش به شما رو کرده است ماهی است که پیش خدا بهترین ماه است و روز هایش بهترین روز ها و شب هایش بهترین شب ها و ساعات آن بهترین ساعات است.

وی تصریح کرد: ماه رمضان ماهی است که در اول آن رحمت و در وسط آن آمرزش و در آخر آن دور شدن از آتش دوزخ است، و توصیفی در قرآن از ماه رمضان آمده است که آن ماهی است که قرآن در آن نازل شده است از این رو ماه رمضان اهمیت زیادی دارد.

 آیت الله دستغیب با بیان تفسیر آیه ابراز کرد: چیزی که هدایت گر است هم بینات و هم فرقان لازم دارد بینات، یعنی اسباب هدایت باید در آن وجود داشته باشد، فرقان یعنی معیار و میزان جدا کردن حق از باطل است.

وی در پایان  اذعان داشت: خداوند برای شما حکم را آسان خواسته است و تکلیف را مشکل نگرفته است و خواسته تا این که عدد روزه را تکمیل کرده و خدا را به عظمت یاد کنید که شما را هدایت فرمود. وی ابراز داشت: آیه 185 سوره مبارکه بقره می تواند بیانگر این باشد که دنبال هر سختی یک آسانی هم وجود دارد از این رو برای رسیدن به خداوند باید سختی ها را تحمل کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: