شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۲:۰۰:۵۸
کد خبر: ۵۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
آیت الله دستغیب:
سایت بسیج طلاب فارس- تولیت آستان مقدس احمد بن موسی با اشاره به این که باید آداب سنت های الهی رعایت شود گفت: زینت و آراستگی یکی از زینت های الهی است از این رو باید هنگام ورود به مساجد خود را آراسته کنید.

به گزارش خبرنگار سایت بسیج طلاب در فارس آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی احمد بن موسی (شاهچراغ) در جلسه ای که بعد از ظهر امروز در مسجدالرضا با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد با بیان ایه 31 سوره مبارکه اعراف گفت: يا بَني‏ آدَمَ خُذُوا زينَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ.

وی در ادامه با بیان تفسیر آیه افزود: ای فرزندان آدم زینت و آراستگی خود را در نزد هرمسجدی اتخاذ کنید، و بخورید وبیاشامید، ولیکن اسراف نکنید، چون خدا اسراف کنندگان را دوست نمی دارد،امر می فرماید که هنگام حضور در مساجدزینت خود را همراه داشته باشید و مراد از زینت گذشته از زینت ظاهری، آرایش باطنی و معنوی است که مناسب با نماز و طواف و سایر عبادات می باشد.

آیت الله دستغیب اظهار داشت: پس معنای آیه شامل زینت نیکو درظاهر و باطن برای نماز اعیاد و جماعات ونمازهای یومیه و سایر وجوه عبادت می شود، و در جمله بعدی دو امر اباحی و یک نهی تحریمی است، یعنی خوردن وآشامیدن دو امر مباح است که خداوند آن را جایز می شمارد،لیکن نهی می کند ازاینکه انسان در خوردن و آشامیدن تجاوز از حد کند و علت این نهی هم این است که خداوند افراد زیاده رو و مسرف را دوست نمی دارد و این امر ونهی همه متفرع از داستان آدم در بهشت بوده و خطاب آن عمومی است و اختصاص به یک دین یا صنف ندارد و شامل همه ابناء بشر می شود.

وی خاطر نشان کرد: شانه زدن موهای سر و صورت و آراستگی از سنت های پیامبر اکرم است، منظور از آراستگی تجمل گرایی و پوشیدن لباس فاخر و گران قیمت نیست همین که انسان لباس های تمییز خود را بپوشد کافی است.

تولیت استان مقدس احمد بن موسی تصریح کرد: امام حسن مجتبی در ورودی مسجد به خداوند می فرماید؛ مهمانت به در خانه تو آمده، و تو نیکوکاری هستی و من گنه کار، خداوندا گناه هان من را با زیبایی های خودت ببخش، از این رو وقتی که عنوان مهمان به خود می دهیم باید با آراستگی کامل به مهمانی برویم خصوصا اگر این مهمانی، مهمانی خداوند باشد.

وی با اشاره به این که باید با زینت وارد مسجد شد و چه زینتی بالاتر از داشتن اخلاق کریمه، ابراز داشت: امام صادق می فرماید؛ برای ما زینت باشید و زینت بودن برای ائمه یعنی داشتن اخلاق و رفتار مناسب که هر غیر مسلمانی این اخلاق و رفتار را دید بفهمد که این فرد شیعه امیرالمومنین است.

مسجد باید مقدمه ای برای خانه باشد

آیت الله دستغیب اظهار کرد: متاسفانه بعضی افراد هنگام آمدن به مسجد لباس های تمییز و زیبای خود را بیرون آورده و با لباس های معمولی وارد مسجد می شوند، این رسم ارتباط با خداوند نیست.

وی با بیان این که باید به نظافت مسجد اهمیت بیشتری بدهبم یادآور شد: شخصی آب دهان خود را به روی دیوار مسجد انداخت پیامبر آب دهان آن شخص را با عبای خود پاک کردند از این رو این کار، اهمیت نظافت مسجد را می رساند و همچنین خانه انسان در مقایسه با خانه بیت الله مشخص است که خانه بیت الله اولی تر از خانه انسان است پس باید به نظافت مسجد اهمیت بیشتری قائل شویم.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی با اشاره به این که باید به مسائل شرعی دقت کنیم بیان کرد: روی صندلی نشستن برای آن دسته از سالمندانی است که نه می توانند نشسته نماز بخوانند و نه می توانند ایستاده نماز بخوانند از این رو باید به مسائل شرعی دقت کرد.

وی اذعان داشت: امام صادق می فرماید مساجد خانه های خدا بر روی زمین هستند از این رو خداوند به حضرت ابراهیم و اسماعیل فرمود؛ تمییز و پاکیزه کنید خانه من را برای کسانی که طواف و عبادت می کنند.

آیت الله دستغیب با اشاره به این که انسان ها از ثواب مساجد غافل هستند اظهار داشت: خداوند کسانی را که در مسجد قدم می گذارند از زوار خود قرار می دهد، و همچنین هر قدمی که انسان به سوی مسجد بر می دارد خداوند 70 هزار درجه به او می دهد و خطاب به ابذر می فرماید؛ هر نفسی که در مسجد می کشی یک درجه در بهشتی و هرنفسی که می کشی 10 حسنه ملائکه برای تو می نویسند و 10 گناه نیز از تو برداشته می شود.

وی در پایان بیان داشت:  روایت از رسول الله به نقل از امام صادق داریم که می فرماید؛ کسی که در مسجد نشسته و منتظر نماز جماعت است این خود عبادت محسوب می شود ولی مشروط به این که محدث نباشد.
انتهای پیام/244244
نام:
ایمیل:
* نظر: