شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۵۵:۱۵
کد خبر: ۵۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
آیت الله دستغیب:
سایت بسیج طلاب فارس- تولیت آستان مقدس احمد بن موسی با اشاره به این که تربیت تشریعی مخصوص انسان است گفت: تربیت تشریعی است که انسان را به اختیار خودش به سوی راه و مسیری می برد که به کمال برسد.

به گزارش خبرنگار بسیج طلاب در فارس آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی احمد بن موسی (شاهچراغ) در جلسه ای  با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد الرضا گفت: 164قُلْ أَ غَیْرَ اللّهِ أَبْغی رَبّاً وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْء وَ لاتَکْسِبُ کُلُّ نَفْس إِلاّ عَلَیْها وَ لاتَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُونَ.

این آیه در رابطه با خطاب مشرکین با پیامبر و پیامبر با آن ها است و بحثی را در اثبات توحید و بطلان شرک با دلیل و برهان مطرح می فرماید.

بگو آیا غیر خدا، پروردگارى را بطلبم، در حالى که او پروردگار همه چیز است هیچ کس، عمل بدى جز به زیان خودش، انجام نمى دهد و هیچ گنهکارى گناه دیگرى را متحمل نمى شود سپس بازگشت همه شما به سوى پروردگارتان است و شما را از آنچه در آن اختلاف داشتید، خبر خواهد داد.

اگر کسی عملی انجام دهد نتیجه اش روی دوش کسی دیگر گذاشته نمی شود قاعده عقل هم همین است از این رو این آیه شریفه بیانگر همین مطلب است.

هیچ کسی برای دیگری کاری را انجام نمی‌دهد، حال این آیه منافاتی با اینکه کسی برای دیگری کار خیری انجام دهد ندارد.

برخی هنگام دعوت دیگران به گناه و فعل خطا می گوییند، گناهش با من یا بر گردن من، می فرماید اصلا چنین چیزی نیست و به امید این که دیگران بار گناه شما را حمل خواهند کرد گناه نکنید، هرکسی در گرو عملکرد خودش است.

پس به هیچ وجه نفرمود که کسی برای دیگری کاری انجام نمی دهد بلکه فرمود هرکسی در گروی عمل خویش است مگر این همه انبیای الهی برای تعلیم و تزکیه و بصیرت نیامده اند، اوامر و نواهی اجتماعی قرآن کریم به مراتب بیشتر از عبادات فردی می باشد، این همه دال بر کار کردن برای خود و دیگران است.
انتهای پیام 244244
نام:
ایمیل:
* نظر: