شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
آیت الله دستغیب:
سایت بسیج طلاب- تولیت آستان مقدس احمد بن موسی با اشاره به این که درهای بلا را با استغفار ببندید گفت: همان طور که در دعای کمیل آمده است با استغفار و طلب آمرزش کردن از درگاه خداوند متعال بلا از انسان دفع می شود.

به گزارش خبرنگار سایت بسیج طلاب در فارس آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ)، در جلسه ای که بعد از ظهر امروز در مسجدالرضا با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد با بیان آیه 33 سوره مبارکه انفال گفت: و ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم و ما کان الله معذبهم و هم یستغفرون.  

وی در ادامه افزود: دو چیز است که امان الهی است و سبب برطرف شدن عذاب است،  و آن دو امان در روایات آمده است، در نهج‌البلاغه حضرت امیرالمؤمنین هم به همین صورت آمده است که بعد از ارتحال، پیامبر فرمود به این که دو امان در زمین بود که به وسیله آن ها عذاب از امت برطرف می‌شد یکی وجود مبارک پیامبر و دیگری استغفار است.

آیت الله دستغیب اظهار داشت: مواظب باشید امان دوم یعنی استغفار را حفظ کنید منظور از استغفار همان اسلام است که اگر کسی توبه بکند و مسلمان بشود بالاترین چهره استغفار را دارد.

وی ادامه داد: وجود مبارک پیامبر نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه انسان ها رحمت للعالمین است، در گذشته بلا ها و عذاب های سخت و دشوار زیادی بر سر ادیان مختلف و ملت ها نازل می شد اما تا وقتی پیامبر بر روی زمین بودند به برکت وجود ایشان عذاب های سخت بر آنان بلا نازل نمی شد.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید اگر گناه کاران برگردند و توبه کونند به از عذاب های سخت و دشوار در امان خواهد بود، از این رو باید به امان دوم یعنی استغفار تمسک کنید.

حقیقت استغفار توبه است

وی ابراز کرد: حقیقت استغفار یعنی توبه کردن وقتی انسان می گویید استغفرالله یعنی طلب آمرزش می کند و به سوی خداوند باز می گردد در واقع ارتباط انسان با این ذکر برقرار می شود.

آیت الله دستغیب تصریح داشت: یک سری از گناهان است که اگر انجام شود، در این دنیا انسان عذابش را می بیند از این رو استغفار دفع بلا می کند.

وی ادامه داد: بعضی از بلاها برای بندگان مربوط به گناه نیست بلکه برای امتحان بندگان است نه از جهت این که خداوند نمی داند انسان چگونه است بلکه از جهت این که انسان خدای خویش را بشناسد و این امتحان خود انسان را هم به وجود خداوند آشکار تر می کند که چقدر در سمت سوی خداوند حرکت می کند.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی بیان کرد: امکان دارد صورت بلا و امتحان مشترک باشد، ولی برای خود انسان قابل درک و شناسایی است چون انسان نسبت به خودش بصیرت دارد و این به نامه عمل انسان برمی گردد.

وی با اشاره به این که بهترین موقعه استغفار سحرگاه است ابراز داشت: بهترین وقت برای طلب آمرزش و مغفرت در قنوت نماز شب خصوصا در قنوت نماز وتر است.

آیت الله دستغیب اذعان داشت: وقتی فرزندان حضرت یعقوب از ایشان طلب استغفار کردند حضرت یعقوب استغفار را به تاخیر انداختند ولی وقتی بفرزندان حضرت یوسف این درخواست را از حضرت یوسف داشتند حضرت بلافاصله آن ها را بخشیدو حضرت امام این تفاوت را در دو چیز دیدند و فرمودند حضرت یوسف حق خودش را به برادرانش بخشید.

وی ادامه داد: وجه دوم تفاوت سنی حضرت یوسف با حضرت یعقوب بود که حضرت یوسف جوات تر از پدر بزرگوارش بود از این رو حضرت یوسف در جوانی با رقت قلب آن ها را بخشید و سن حضرت یعقوب هم تقاضای می کرد که استغفار را به تاخیر بیندازد.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ) خاطرنشان کرد: سه دسته از انسان ها از شر شیطان در امان هستند اولین آن ها انسان هایی هستند که زیاد به یاد خداوند هستند و دومین آن ها انسان هایی هستند که از ترس خدا اشک می ریزند و دسته سوم انسان هایی هستند که استغفار می کنند.

وی در پایان با اشاره به آثار استغفار بیان کرد: یکی از آثار استغفار زیاد شدن رزق و روزی انسان در زندگی است.
انتهای پیام/244244
نام:
ایمیل:
* نظر: