شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۴۸:۲۵
کد خبر: ۵۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
آیت الله دستغیب:
سایت بسیج طلاب فارس- تولیت آستان مقدس احمد بن موسی با اشاره به این که ولایت یک نعمت است گفت: از امام صادق سوال شد که بزرگترین نعمت چیست و امام در پاسخ فرمودند؛ بزرگترین نعمت ولایت است.

به گزارش خبرنگار سایت بسیج طلاب در فارس ایت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی احمد بن موسی (شاهچراغ) در جلسه  ای در مسجدالرضا با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد با بیان آیه 53 سوره انفال گفت: ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَکُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلي‏ قَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ.

وی در ادامه افزود: این به دلیل آنست که خداوند تغییر دهنده نعمتی که به قومی داده نیست، تا زمانیکه خود ایشان آن چه را که در نفسشان است تغییردهندو این که خدا شنوا و دانا است، یعنی خداوند نعمت قومی را تغییر و تبدیل نمی کند و آن را از آنان سلب نمی کند،تا زمانیکه آن ها خودشان، خود را تغییردهند.

آیت الله دستغیب اظهار داشت: پس نعمتی که خداوند به بندگانش افاضه می کند به جهت استعداد وآمادگی که در نفس آن ها است می باشد و زمانیکه به جای شکران نعمت کفربورزند و به جای طاعت معصیت به جای آورند و به جای اصلاح، افساد کنند و به عوض اشتغال به ذکر خدا به لهویات مشغول شوند و به جای قیام در راه امور مفید جامعه به امور بیهوده و به جای جهاد به سستی گرایش یابند.

وی ادامه داد:  در این صورت استعداد نفسانی خود برای نعمات را زایل کرده و خود را شایسته نقمت و هلاکت کرده اند  و این امر یک ضابطه کلی در تغییر نعمت و تبدیل آ ن به نقمت و عقاب است و در آخر می فرماید؛ خداوند شنوای دعای شما و دانا نسبت به حاجات شما است، پس شما را اجابت کرده و کافران را عذاب می کند،یا آن که خداوند چون شنوای گفتار آنان و عالم به کارهای ایشان است، پس آنان را عذاب می کند.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی با اشاره به این که نعمت ها از دو طریق به انسان ها می رسند ابراز کرد: نعمت ها از دو طریق به دست انسان می رسد طریقه اول این که بعضی از نعمت ها اکتسابی هستند یعنی انسان باید برای به دست آوردن این نوع نعمت ها تلاش و کوشش کند و طریقه دوم این است که بعضی از نعمت ها اکتسابی نیستند یعنی این که بدیهی هستند و از این نوع نعمت ها هرکسی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: نعمت های خداوند قابل شمارش نیست اعم از این که اکتسابی یا بدیهی باشند، بسیار مهم است که انسان نعمت های خداوند را جذب کند چه نعمت فردی باشد و چه این که آن نعمت اجتماعی باشد.

هر انسانی از یک نعمتی برخوردار است

آیت الله دستغیب با بیان نمونه ای از نعمت های فردی تصریح داشت: پیامبر اکرم از حضرت علی (ع) سوال کردند که بزرگترین نعمتی که خداوند به تو عطا کرده است چیست حضرت علی در پاشخ فرمود؛ این که خداوند مرا آفریده است این خود بزرگترین نعمت برای من است.

وی ادامه داد: چیزی که وجود دارد و دارای حیات است تا چیزی که وجود ندارد و دارای ارزش نیست فرق می کند و این ارزش ارتباط خود یک نعمت برای انسان به حساب می آید از این قبیل از نعمات چه به صورت همگانی و چه به صورت فردی هر کسی به نوعی برخوردار است ولی متاسفانه بعضی از انسان ها این نعمت ها را نمی بینند و یا ان را از دست داده اند.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی با بیان نمونه هایی از نعمت های اکتسابی اذعان داشت: پاکی دل و طهارت قلب از آن دسته نعمت هایی است که باید آن را با تلاش و کوشش به دست آورد.

وی با اشاره به این که خداوند به چند دسته از انسان ها نعمت حقیقی داده است خاطرنشان کرد: خداوند به نبیین، صدیقین، شهدا و صالحین نعمت های حقیقی داده است.

بصیرت نمونه ای از نعمت های اجتماعی الهی است

آیت الله دستغیب بیان کرد: در آیه 53 سوره مبارکه انفال دو بار کلمه نعمت به کار رفته است این اهمیت این واژه را می رساند و باید به وجود این محور اصلی توجه ویژه ای کرد و همچنین همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند همدلی و همزبانی یکی دیگر از نعمت های بزرگ خداوند است که باید آن را قدر بدانیم.

وی یادآور شد: یکی دیگر از کارهایی که انسان باید انجام بدهد این است که نعمت ها را در زندگی نمود بدهیم،  آن را یاد کنیم و آن را حدیث کنیم یعنی آن ها را بیان کنیم، همچنین نعمت ها را انسان باید در جایی خرج کند که برای رضای خداوند باشد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی احمد بن موسی در پایان ابراز داشت: و این آیه بیان گر این است که تا خود انسان نعمت های خدا را زائل نکند خداوند آن را از انسان برنمی دارد.
انتهای پیام /244244
نام:
ایمیل:
* نظر: