شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۹۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ):
سایت بسیج طلاب فارس- نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که ماه رمضان ماه نزول قرآن است گفت: شهر الرمضان الذی انزل فیه القران از این رو سزاوار است که بخشی از این ماه را همچنان که به تلاوت قرآن می پردازیم به تفسیر سوره های قرآن هم بپردازیم.

به گزارش خبرنگار سایت بسیج طلاب در فارس آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی احمد بن موسی (شاهچراغ) در جلسه ای که بعد از ظهر امروز در آستان مقدس احمد بن موسی با حضور روحانیان و عموم مردم برگزار شد با بیان تفسیر سوره مبارکه لقمان گفت: از آن نظر که در خلل آیه های این سوره 6 آیه در رابطه با وظایف و تکالیف بندگان است این سوره لقمان نام گذاشته شده است.

وی در ادامه افزود: لقمان نام انسانی ساد زیست است، و عظمت بالا در پرتو اخلاص موجب شد که لقمان به جایگاهی برسد که چشمه های حکمت به قلب او بجوشد و جاری شوداز این رو ایشان مرتبه بلندی را در مقام عبودیت کسب کرده است.

آیت الله دستغیب با اشاره به ین که لقمان با تفکر به در جه عالی رسید اظهار داشت: جمله ای از پیامبر در باره لقمان آمده است که می فرمایند؛ این مطلب را به حق می گوییم که لقمان پیامبر نبود بلکه بنده ای بود که زیاد تفکر می کرد و این یک ویژگی بسیار مهمی است که در روایت هم چنین آمده است که گاهی یک ساعت تفکر برابر با 70 ساعت عبادت است.

وی با بیان این که حکمت نشانه خیر کثیر است خاطرنشان کرد: در مقام یقین لقمان جایگاه خوبی را داشته است و همچنان که به ایشان منت گذاشت و به او حکمت عطا کرد از این رو در آیه ای از این سوره است که می فرماید ما حکمت را به لقمان عطا کردیم و به هر کس حکمت عطا شود نشانه خیر کثیر است.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی تصریح داشت: در روایت داریم که هر کس 40 شبانه روز همه اعمالش را برای خداوند انجام دهد خداوند چشمه های وجودش را برای او جاری می کند.

وی با اشاره به این که هر انسانی می تواند به درجه عالیه برسد بیان کرد: وقتی انسانی از منطقه سودان علی الظاهر که امتیاز آن چنانی هم ندارد اما تمام درجاتی که برای یک مومن است را دارد این بیان کننده آن است که برای رسیدن به در جات بالا لازم نیست حتما انسان پیامبر باشد بلکه همه انسان ها می توانند به درجات بالا برسند.

نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که لقمان با داشتن خصوصیت های یک مومن به در جه عالیه رسید تصریح داشت: از لقمان سوال شد که شما چگونه به این درجه رسیدید و لقمان در پاسخ فرمودند؛ شیوه من این بوده است که امانت دار باشم، خیلی چیزها است که نزد انسان به امانت گذاشته شده است و یکی از آن ها ولایت است.

وی با اشاره به این که راستگویی نشانه ای برای اعتماد است ادامه داد: از بدیهی ترین مختصات مومن راستگویی است و انسان دروغگو مورد لعن خداوند است.

سکوت کردن در از درهای حکمت است

آیت الله دستغیب با اشاره به این که سکوت کردن موجب نور می شود بیان کرد: سکوت کردن موجب نور می شود از این رو باید در اموری که برای انسان ثمره ای ندارد سکوت کرد.

وی در پایان ابراز داشت: یکیدیگر از خصوصیت هایی که لقمان داشت دخالت نکردن در اموری بود که برای ایشان ثمری نداشت و در این رابطه تاکید شده است که از ورود به بحث هایی که وقت گیرنده است بپرهیزید.
انتهای پیام/244244
نام:
ایمیل:
* نظر: