يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۹۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
آیت الله دستغیب:
سایت بسیج طلاب فارس- تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ) با اشاره به این که قرآن حکیم انسان را به لقاء الله می رساند گفت: حکیم به این معنا است که که این کتاب پایه های محکمی دارد و همچنین این که قرآن به لحاظ حکمت از سوی خداوند نازل شده است.

به گزارش خبرنگار سایت بسیج طلاب در فارس آیت الله سید علی اصغر دستغیب نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در جلسه ای که بعد از ظهر امروز در آستان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ با حضور روحانیان و عموم مردم برگزار شد با بیان ادامه تفسیر سوره مبارکه لقمان گفت: پس از ذکر بسم الله الرحمن الرحیم سوره لقمان با حروف مقطعه مثل بعضی از سوره های دیگر آغاز می شود.

وی در ادامه افزود: شروع شدن سوره لقمان با حروف مقطعه بدان معنا است که این قرآن ترکیبی از همین حروف الف باء است امام هیچ کس نمی تواند این ترکیب و این جملات را داشته باشد علاوه بر این که از لحاظ معنا این آیات قرآنی آن چنان مطالب دقیقی به همراه دارد که برای بشر سازنده است.

آیت الله دستغیب اظهار داشت: الم تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْحَکِیم  چیزى که تذکرش لازم است این است که کتاب را به لفظ حکیم توصیف کرده، و این دلالت دارد بر این که هیچ لهو الحدیثى در آن وجود ندارد، بلکه نقطه ضعف و درزى ندارد که سخن باطل و لهو الحدیث بخواهد آن را پر کند، و نیز آن را توصیف کرد به دو وصف هدى و رحمه للمحسنین  تا صفت حکیم بودن قرآن را تکمیل کند، پس قرآن به سوى واقع و حق هدایت مى‏کند، و به واقع نیز مى‏رساند، نه مثل لهو الحدیث که انسان را از مهمش باز داشته، و به واقعى نمى رساند.

وی ادامه داد: قرآن به گونه ای است که می تواند همه انسان ها را هدایت کند و در آیه ای می فرماید؛ هدی للمتقین در این جا در بیان شرائط است و کسانی می توانند از قرآن بهره بگیرند که دارای اولین مرتبه یعنی تقوا باشند و آن عبارت است از روحیه حق طلبی در آن ها و از لجاجت و این که بخواهند خودخواهی کنند پرهیز داشته باشند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح داشت: خداوند چون در این سوره لفظ مومنین را آورد به دنبال آن مختصات محسنین را هم ذکر می کند از جمله آن دسته از افرادی که اقامه نماز می کنند و دوم کسانی که زکات پرداخت می کنند و سوم کسانی هستند که به معاد یقین دارند و این یقین راه آن ها را هموار می کند.

وی ابراز کرد: آن دسته از انسان هایی که یقین دارند علاوه بر این که قرآن هدایت گر آن ها است خود پروردگار هم هدایت گر آن ها است و تفاوت بر هدایت قرآن و پروردگار این است که قرآن راه را بر آنان نشان می دهد اما هدایت پروردگار یعنی این که آن ها را به مقصد می رساند.

آیت الله دستغیب بیان کرد: کلمه لهو به معناى هر چیزى است که آدمى را از مهمش باز بدارد، و لهو الحدیث آن سخنى است که آدمى را از حق منصرف نموده و به خود مشغول سازد، مانند حکایات خرافى، و داستان هایى که آدمى را به فساد و فجور مى‏کشاند، و یا از قبیل سرگرمى به شعر و موسیقى و مزمار و سایر آلات لهو که همه این ها مصادیق لهو الحدیث هستند

وی ادامه داد: بیان وضع حال بعضی از مردم که آن ها درست در نقطه مقابل محسنین قرار دارند این ها کسانی هستند که لهو الحدیث را می خرند، در این باره یک شان نزول است که در زمان پیامبر شخصی یک زن خواننده ای را در خانه اش تا برای او خوانندگی کند این مطلب سبب نزول آیه ای از قرآن شد و این بیانگر این بود که در جامعه رشد پیدا نکند.

تولیت آستان احمد بن موسی خاطرنشان کرد: پیامبر فرمود جایز نیست کسی به زن های خواننده چیزی بیاموزد و همین آن ها را مورد معامله قرار دهد و همچنین اگر پولی هم بابت آن ها گرفته شود حرام است از این رو کسانی که لهوالحدیث را می خرند دنبال این هستند که غنا را راه اندازی کنند.

وی ادامه داد: امام صادق فرمود خانه ای که در آن موسیقی مبتزل است در آن جا امن و امانی از مرگ های ناگهانی نیست و همچنین در آن خانه دعا مستجاب نمی شود و ملائکه هم در ان وارد نمی شوند./839/

نام:
ایمیل:
* نظر: