يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۰۹:۵۰
کد خبر: ۶۰۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
استاد در س خارج حوزه علمیه:
سایت بسیج طلاب- نماینده محترم ولی فقیه در اداره کل جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به این که سمیع و بصیر مقدمه شناخت انسان است گفت: جمهوری اسلامی ایران پنجره ای به سوی شناخت سمیع و بصیر است.

به گزارش خبرنگار سایت بسیج طلاب در فارس آیت الله علی شیخ موحد نماینده محترم ولی فقیه در اداره کل جهاد کشاورزی در استان فارس در جلسه ای که بعد از ظهر امروز در حرم احمد بن موسی (شاهچراغ) با حضور روحانیان و عموم مردم برگزار شد با بیان تفسیر آیه دوم از سوره مبارکه انسان گفت:وی در ادامه افزود: سیاق آیات مى‏فهماند که ذکر سمیع و بصیر کردن بشر، براى این بوده که به وسیله آن تدبیر ربوبى را به باد آورده، بفهماند تدبیر ربوبى اقتضا کرد تا براى رساندن انسان به غایت هستیش، او را سمیع و بصیر کند، تا آیات داله بر مبدأ و معاد را ببیند.

آیت الله موحد اظهار داشت:  کلمه حق را که از جانب پروردگارش و از راه ارسال رسل و انزال کتب مى‏رسد انسان باید با سمیع بودن و بصیر بودن بشنود، و این دیدن و شنیدن او را به‏ سلوک راه حق، و سیر در مسیر حیات ایمان و عمل صالح وادار سازد، اگر وادار شد خداى تعالى او را به نعیم ابدى مى‏رساند و گر نه به عذاب مخلد دچارشان مى‏سازد.

وی با بیان ترجمه آیه تصریح داشت: خداوند می فرماید ما انسان را از نطفه ای امشاک خلق کردیم که حال به حالی می شود و سپس آن را سمیع و بصیر قرار دادیم و نطفه امشاک یعنی نطفه ای که از اجزاء مختلف تشکیل شده.

استاد در س خارج حوزه علمیه بیان کرد: کلمه سمیع 49 بار در قرآن کریم ذکر شده است و همچنین کلمه بصیر 57 بار در قرآن ذکر شده است که سمیع و بصیر در یک جا صفت برای انسان قرار گرفته است حال باید گفت این صفت سمیع و بصیر که مخصوص خداوند است چرا برای انسان هم ذکر شده است خداوند چه چیزی را در انسان دیده است که صفت خود را به آن داده است.

وی خاطرنشان کرد:خداوند سمیع است یعنی همه چیز در پیش او وجود دارد همچنین همه چیز عالم پیش خدا ظاهر است، هیچ چیز مخفی و غیر مخفی نیست مگر آنکه پیش خداوند آشکار است در این صورت آیا انسان هم این چنین است که این کتاب آسمانی به انسان صفت بصیر و سمیع بودن را داده است.

آیت الله موحد بیان کرد: سمیع بودن انسان به معنای درک انسان است همچنین انسان یک موجودی است که می تواند حقائق را درک کند مانند احساس خوشحالی کردن که درک انسان را می رساند از این رو اگر این صفت سمیع و بصیر در انسان وجود نداشت هیچ فرقی با دیگر موجودات نداشت.

وی ابراز داشت: آن چه در باب انسان است این است که انسان هم خداوند را می شناسد و هم در برابر خداوند می ایستد، دشمنان امیرالمومنین اهل دنیا بودند از این رو می دانستند که حضرت علی با آن ها تفاوت دارد بنابراین اگر انسان به دنبال سمیع و بصیر بودن خود برود راه خداشناسی برای آن فراهم خواهد شد.

نماینده محترم ولی فقیه در اداره کل جهاد کشاورزی در استان فارس در پایان اظهار کرد: اولین چیزی که مورد تاکید قرآن کریم است این است که غیر از خداوند را مورد تاریکی می بیند از این رو این راه پیدا کردن خداوند است.
انتهای پیام/244244
نام:
ایمیل:
* نظر: