کد خبر: ۶۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
زهرا احمدی استاد دانشگاه گفت:
احمدی استاد دانشگاه گفت: در اصطلاح اخلاقي و آموزه هاي ديني اسلام، خوش اخلاق کسی است كه با گشاده رويى، زباني ملايم و برخوردي شاد با مردم روبرو مي شود و كج خلقى و ترش روئى کسی است که سخنانش خشن و خشك و فاقد لطف و محبت، حالت آزار دهنده اي است كه ريشه در شخصيت نابهنجار فرد بد اخلاق دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، زهرا احمدی استاد دانشگاه پیام نور در مورد لزوم خوش اخلاقی و حسن خلق در محیط خانه و به ویژه در مقابل همسر گفت: خوش اخلاقي داراي دو معناي عام و خاص است. معناي عام آن اتصاف به فضايل اخلاقي و تحصيل مجموعه كمالات و خصلت هاي پسنديده اي است كه انسان در مسير خودسازي و پرورش نفس، خود را به آنها مي آرايد و معناي خاص آن خوشرويي، خوشرفتاري و برخورد شاد و پرنشاط با ديگران است.

وی اظهار داشت که: به طور كلي رابطه با مردم و اخلاق اجتماعي يكي از مهمترين و گسترده ترين عرصه هاي خودسازي و پرورش توانايي هاي انسان است. در اين عرصه است كه انسان مي تواند در اثر ارتباط با انسان هاي ديگر ارزش هاي وجودي ساير مهارت هاي حرفه اي، علمي، عقلي و مديريتي خود را بنماياند و فضايل اخلاقي و كمالات انساني را در خويش نهادينه كند.

این استاد دانشگاه در خصوص معنای خاص خوش اخلاقی نیز گفت: در عرصه تعامل اجتماعي، حسن خلق و خوش اخلاق بودن، به معناي خاص آن، جايگاه ويژه اي دارد. خوش اخلاقي اولين نمود توانايي شخصيت انساني و پرورش يافتگي او در حوزه ارزش هاي انساني و اخلاقي است.
محمد همچنین بیان کرد که، در اصطلاح اخلاقي و آموزه هاي ديني اسلام به كسي خوش اخلاق گفته مي شود كه با گشاده رويى، زباني ملايم و برخوردي شاد با مردم روبرو مي شود، و در هر شرايطي اين توانايي را دارد كه با خوش روئى برخورد كند و به عكس، كج خلقى و ترش روئى کسی است که  سخنانش خشن و خشك و فاقد لطف و محبت، حالت آزار دهنده اي است كه ريشه در شخصيت نابهنجار فرد بد اخلاق دارد و علامت ضعف وجودي و نقصان پرورش يافتگي او مي باشد.

وی در ادامه یکی از دلایلی که سبب شده است که همسران اهمیتی به خوش خلقی و خوش رویی در محیط خانه نداشته باشند را این دانست، که آنها نمی دانند که خوش خلقي يا لبخند زدن به همسر چقدر ثواب دارد؟ پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله:
«بهترين شما آن كسي است كه نسبت به زن خود، سازگارتر و خيرخواه‏تر باشد و من از همه شما درباره زنان خيرخواه‏تر هستم».

«نسبت به زنان، با تقوا باشيد و در رعايت حقوق آنان و توجه به ايشان، پرهيزگاري کنيد؛ زيرا آنان امانت خداوند در دست شمايند و طبق دستور و قول پروردگار براي شما حلال و محرم شده‏اند. بر شما است كه حقوق آنان را مراعات نماييد و عادلانه و طبق عرف زمانه و شأن زنان، زندگي ايشان را تأمين كنيد».

«ملعون و بازملعون است آن كسي كه در تأمين زندگي همسر خود، كوتاهي كند و حقوق خانواده را ضايع و آنان را ناراحت كند».

وی با اشاره به اینکه برخي زن را موجودي پست‏ تر مي ‏دانند گفت: این تفكراتي موهوم و شيطاني است و از جهل و بي‏خبري مردم سرچشمه مي‏گيرد. اميد است که بتوانيم با مطالعه آيات قرآن و احاديث اهل بيت(ع) با ديو جهل و بي‏خبري و اوهام مبارزه كنيم.

این استاد دانشگاه پیام نور بیان داشت که امام صادق (ع ) در تحف العقول , ص 323 توصيه هاي زير را به هر يك از زن و مرد برای داشتن زندگی گرم و صمیمی ارائه فرموده اند:

مرد در پيوند ميان خود و همسرش از سه چيز بي نياز نيست :
1- همدلي با زن تا از اين راه محبت و دلبستگي زن را به خود جلب كند.
2- حسن خلق و متوجه كردن دل زن به سوي خويش با قيافه اي كه در چشم زن خوشايند باشد.
3- توسعه دادن در معيشت همسر.
زن هم در ارتباط ميان خود و همسر همدلش از سه خصلت بي نياز نيست :
1- خويشتنداري از هر آلودگي تا دل شوهر در اعتماد به وي در هر خوش و ناخوش مطمئن باشد.
2- مراقب حال شوهر بودن تا اگر لغزشي از او سر زد شوهر با او مهربان باشد.
3-اظهار عشق به شوهر با دلربايي و زيبا ساختن خويش در چشم وي .


این استاد دانشگاه در پایان گفت با استفاده از روايت و دستورات ديگري كه از بزرگان به ما رسيده است مي توان راه كارهاي عملي زير را براي ایجاد حسن خلق و خوش اخلاقی برای هر يك از زن و مرد توصيه نمود:

1- از آنجا كه پس از پيمان ازدواج , زندگي مشترك شروع شده و ديگر ((من و تو)) در آن مطرح نيست , در كليه موارد زندگي اعم از تملك , درآمد و... از كلمه ((ما)) استفاده نماييد نه ((من )) و ((تو)).

2-در مقابل همسر خود هر چند كه حق با شما باشد, لجبازي و اصرار نكنيد.
3- همسر خود را به خصوص در مقابل بستگانش تحقير نكنيد.
4-از مخالفت و مشاجره با همسر خود بپرهيزيد, زيرا محبت را از بين مي برد.
5- به نقاط قوت و مثبت همسر خود بيشتر توجه كنيد و به ياد آوريد.
6-همسر خود را در معاشرت با اقوامش محدود نكنيد.
7-زحمت هايي كه براي پذيرايي خويشاوندان همسر خود متحمل شده ايد به رخ وي نكشيد.
8-از مردان ديگر نزد همسرتان تمجيد نكنيد. 
9-براي انجام درخواست هاي خود با همسرتان با خشونت و آمرانه برخورد نكنيد.
10-براي برآوردن نيازمندي هاي خود از نظر مادي وغيرمادي , امكانات همسر خود را در نظر گرفته و او را تحت فشار قرار ندهيد.
11-كارهاي همسر خود را هر چند كوچك است , تحسين كنيد.
12- مرد بايد كمك كردن در انجام كارهاي منزل را فراموش نكند.
13-هر كدام از مرد و زن خود را براي همسرش بيارايد و به خصوص زن بهترين و تميزترين لباس خود را در مقابل همسر خود بپوشد.
14-مرد توجه داشته باشد كه وقتي همسرش عصباني مي شود او را با مهر و محبت آرام كند.



انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: