آخرین اخبار
کد خبر: ۶۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸
دومین دوره «خط امام» استان فارس؛
استاد مشاور خانواده و ازدواج با اشاره به این که ازدواج از جنس منگنه نیست بلکه از جنس زوجیت است، افزود: دو نوع ازدواج مخلوتی و محلولی داریم که در ازدواج های مخلوتی، طلاق های حقوقی و عاطفی زیادی اتفاق می افتد اما ازدواج محلولی حرکت تا رسیدن به خدا ادامه پیدا می کند.

حجت الاسلام فاطمی راد، استاد مشاور خانواده و ازدواج در جمع دانش پژوهان بسیجی دوره راهبردی «خط امام» که در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم در حال برگزاری است، با اشاره به این که یکی از مهمترین انتخاب هر انسانی کسی است که قرار است این فرد را کامل کند، گفت: ماه مبارک رمضان، نماز، روزه، خمس وسیله رسیدن به خداوند هستند و ازدواج یکی از وسیله های مهم رسیدن به خداوند است.

وی با اشاره به این که خیلی از ازدواج ها آدم را یاد خدا نمی اندازد، بیان داشت: اگر بخواهیم یاد خدا باشیم باید بتوانیم امام زمان را به عروسی دعوت کنیم اما متاسفانه برخی از عروسی ما را یاد خدا نمی اندازد و باید ابتدا دید خود را عوض کنیم و برای رضای خدا وارد این مسیر الهی شویم.

فاطمی راد با بیان این که دو نوع طلاق حقوقی و عاطفی داریم، اضافه کرد: امروز در جامعه وضع طلاق نسبت به جامعه اسلامی خودمان وخیم است. طلاق حقوقی طلاقی است که در محاکم ثبت می شوند اما از طلاق عاطفی که در هیچ کجا ثبت نمی شود آمار دقیقی نداریم. خیلی از خانواده ها که منجر به فروپاشی خانواده می شود، عدم توجه نکردن به نکات اول زندگی بوده است.

استاد مشاور خانواده و ازدواج با اشاره به این که ازدواج از جنس منگنه نیست بلکه از جنس زوجیت است، افزود: دو نوع ازدواج مخلوتی و محلولی داریم که در ازدواج های مخلوتی، طلاق های حقوقی و عاطفی زیادی اتفاق می افتد اما ازدواج محلولی حرکت تا رسیدن به خدا ادامه پیدا می کند.

وی با بیان این که بدترین نوع ازدواج ها را، ازدواج عاشقانه می بینم و از ازدواجی که توام با احساس و عقلانیت باشد، ازدواج سالم است، اضافه کرد: در زندگی قرار است که سرویس دهی و سرویس گیری کنیم و زندگی سالم است که وظیفه محور و مهارت محور باشد. برخی با خواندن کتاب خیال می کنند آماده ازدواج هستند اما هیچ مهارتی ندارند.

فاطمی راد با اشاره به این که زندگی خوب است که خدا محور باشد نه من محور، ادامه داد: خانواده ها به دختر و پسر ها ازدواج مخلوتی را یاد می دهند و انگار میز مذاکره لوزان دنبال منافع خود هستند و برای به دست منافع جوانان را آماده جنگ می کنند اما با این اوصاف توقع دارند که زندگی محلولی داشته باشند.

استاد مشاور خانواده با بیان این که ازدواج موفق است که بر چهار ستون استوار است، گفت: ستون اول شناخت از خود، طرف مقابل و زندگی است. مهم این است که طرف های مقابل طرف های خود را بشناسند و بدانند که آیا می توانند با هم زندگی کنند یا خیر! شناخت از خانواده وظیفه هر دو طرف است.

وی با اشاره به این که اصل دوم دقت است بیان داشت: ما باید نسبت به شناخت ها دقت ویژه ای کنیم و ازدواج هایی که جنبه اصلی آن عاطفی است، بدرد نمی خورد.

فاطمی راد فاصله ۳ تا ۵ سال را برای ازدواج عالی دانست، افزود: ازدواج دانشجویی به معنی همسال را قبول ندارم اما با ازدواج دانشجویی که در دوران دانشجویی اتفاق بیفتند موافق هستم.

استاد مشاور ازدواج و خانواده اظهار داشت: هم وزن بودن از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و معنوی، باور و اعتقادات و خانواده بسیار مهم است و اگر در این شرایط هم وزن نباشند زوجین، ازدواج موفقی نخواهند داشت.

وی در بخش پایان صحبت های خود به موضوعات روز خواستگاری مبنی بر این که در مورد سطح رشد عقلی و تربیتی مادر فرزندان خود، تناسب شغلی، شیوه گذراندن اوقات فراغت، منابع مطالعاتی و آبشخور فکری، درون گرایی و برون گرایی، تناسب اخلاقی و مذهبی، ظاهر زیبا اشاره کرد و هر کدام از این موضوعات را بسیار مهم برای سوالات خواستگاری دانست.

گفتنی است در پایان حجت الاسلام فاطمی راد به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: