کد خبر: ۶۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
مدرس دانشگاه پیام نور سپیدان:
آیدا دیداری کارشناس ارشد مدیریت و مدرس دانشگاه پیام نور سپیدان گفت: برند سازی از جمله موضوعات حوزه دانش بنیان است که وقتی با علم و خلاقیت تلفیق شود ارزش افزوده بالایی داشته و در مقاوم سازی کشور بسیار مؤثر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج اساتید فارس، آیدا دیداری کارشناس ارشد مدیریت و استاد دانشگاه پیام نور سپیدان در خصوص اهمیت و جایگاه تعریف برند ملی در شرایط اقتصاد مقاومتی نوشت: در سالهاي اخير كشور ايران با شرايط پيچيده اقتصادي و سياسي روبرو بود با شدت يافتن تحريم هاي يك جانبه و غير انساني غرب عليه ايران كه با هدف متوقف ساختن برنامه هاي صلح آميز هسته اي ايران بود واژه جديد اقتصاد مقاومتي در ادبيات اقتصادي ايران ظهور كرد. اين واژه نخستين بار توسط مقام معظم رهبري در سال 1389 در ديدار با كارآفرينان كشور مطرح گرديد و در مدت زمان كوتاهي تعريف متفاوتي ارائه شد اما جامع ترين و كامل ترين تعريف را رهبر فرزانه انقلاب در ديدار با دانشجويان ارائه دادند.

*اقتصاد مقاومتی عامل شکست جنگ اقتصادی دشمن است

مقام معظم رهبری فرمودند: اقتصاد مقاومتي اقتصادي است كه در شرايط فشار تحريم و در شرايط دشمني و خصومت هاي شديد مي تواند تعيين كننده رشد و شكوفايي كشور باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند بر؛ پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، که عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

*ارکان های اقتصاد مقاومتی

براي پياده سازي بهتر اقتصاد مقاومتي اركان هايي از طرف پژوهشگران مطرح گرديد كه يكي از مهمترين اين اركان ها حمايت از توليدات داخلي مي باشد. در دهه هاي اخير شاهد افزايش رقابت در عرصه هاي تجاري هستيم كه تاثير فراواني بر اقتصاد و بازارهاي محلي و سياست هاي داخلي كشورها دارد و يكي از دارایي هاي نامشهودي كه در دنياي تجارت امروز كمك شاياني به سازمانها در جهت موثر بودن داشته است برند مي باشد.

* برند ملی

برند يك نام يك عبارت يك نشانه يا تركيبي از اينها مي باشد كه محصولات و خدمات يك سازمان يا گروهي از سازمان ها را به بازارهاي محلي و بين المللي معرفي ميكند. در دنياي بازاريابي امروز شخصيت برند مفهومي جذاب و گيرايي دارد. امروزه مهم نیست، سامسونگ و سونی را چه کسی و در چه کشوری تولید می کند، ولی نام آنها برای 7 میلیارد جمعیت دنیا شناخته شده است و این برندها دنیا را تسخیر کردند. تا آ نجا كه بسياري از كشورهاي توسعه يافته نامهاي تجاري دارند كه به صورت برند ملي معرفي گرديده است و موجب رشد و شكوفايي اقتصادي آن كشورها شده است.

موضوع برند سازی در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است، ما در گذشته تاریخ کشور خود در زمینه های مختلف برندهای نام آشنایی در زمینه فرش، برنج و زعفران ایرانی داشته ایم که در اثر کم توجهی از بین رفته اند . بیشتر کشورها از طریق برندسازی در سطح بین المللی شناخته می‌شوند و به همین خاطر در دنیا برندسازها و کارآفرین ها در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند.

برند سازی از جمله موضوعات حوزه دانش بنیان است که وقتی با علم و خلاقیت تلفیق شود ارزش افزوده بالایی داشته و در مقاوم سازی کشور بسیار مؤثر است. اکنون برندسازی ملی تبدیل به ابزار و واقعیتی انکارناپذیر در توسعه و پیشبرد اهداف اقتصادی کشورها شده و لزوم توجه به آن در کشورمان بسیار ملموس است. اگر کشوری خواستار برند سازی برای ارتقای تولید و کسب ارزش افزوده است باید از اقتصاد تک محوری خارج شود .

*تغییر نگرش مردم عامل اصلی تعریف برند ملی است

اقتصاد مقاومتی تحولاتی را در کشور ایجاد مي کند و مهمترین رویکرد اقتصاد مقاومتی هم این است که از ظرفیت‌های بالای اقتصاد بدون نفت استفاده شود. براي برند سازی در کشور علاوه بر حمایت دولت و مدیران نیازمند تغییر نگرش مردم به تولید ملی نیز هستیم. نقش و نگاه مردم در برند‌ها موجب می‌شود تا نگاه توسعه‌ برندینگ در کشور ایجاد شود. به صورت کلی برند سازی باید در سه وجه مدیریت خصوصی، دولت و نگاه اجتماعی و تعامل مردم مورد توجه کشورها قرار گیرد.

در کشورمان برندها و نشان‌های تجاری فراوانی ثبت شده و تولیدکنندگان این برندها سال‌ها به فعالیت مشغول هستند اما به علت عدم توجه به مقوله تبلیغات و بازاریابی رشد و توسعه نیافته‌اند و این درحالی است که کالاهای مشابه وارداتی با کیفیت نازل‌تر فقط به علت تبلیغات حساب‌شده بازار را در دست گرفته و اجازه خودنمایی به برندهای وطنی نمی‌دهند.

موضوع برندسازی و تلاش تولیدکنندگان داخلی برای معرفی برندهای داخلی یکی از الزام های اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور به شمار می‌آید. ایران یک کشور اسلامی است و در بازار کشورهای منطقه و مسلمان می‌تواند با برند سازی اقدامات مؤثری را انجام دهد. در دنیای امروز برندسازی با افزایش حجم عرضه بر تقاضا در جایگاه مهمی قرار گرفته است، در این شرایط مصرف کنندگان کالاهایی را خریداری می‌کنند که نسبت به آن اعتماد بیشتری دارند.

دیداری در پایان گفت: برند‌سازی ملی باید بخشی از استراتژی راهبردی و ملی هر کشور در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی باشد. در این راه باید از حمایت بخشهای دولتی، صنعتی، هنری، آموزشی و رسانه‌ای برخوردار بود.



انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: