به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، رضا حاجیان حسین آبادی هیئت علمی دانشگاه پیام نور اقلید در خصوص جایگاه رسانه در ایجاد سبک زندگی نوشت: امروزه رسانههای جمعی بخشی از زندگی مردم را تشکیل میدهد و در فرآیند انتقال، تغییر، تبدیل و حتی ایجاد سبکهای زندگی نقش مؤثری را ایفا میکنند که از آن تعبیر به آموزش و پرورش م یشود و گروههای اجتماعی به تناسب از آن بهره می برند.
رسانه ها در ایجاد و انتقال ارزش ها، باورها و رفتارهای مثبت و منفی نقش مؤثری دارند. لذا توجه به رسانه های امروزی بسیار مهم و امری لازم و ضروری است که در جهت تغییر زندگی مردم گام برمیدارند. رسانه های جمعی بسیار مختلف اند، از رادیو، تلویزیون و موبایل -که کسی از آن بی نیاز نیست- تا سایتهای مختلف اجتماعی و آموزشهای پنهان که به شکلهای مختلف عرضه می شود.
از آن جا که جامعه ی اسلامی دارای اهداف والایی برای انسان است؛ و درصدد است انسان را به کمال واقعی خود برساند و او را متعالی کند، در این مسیر دارای آموزه های عالی انسانی است، لذا ضرورت دارد آن آموزه ها به نحوه احسن از طریق رسانه ها که با تبلیغات هدفدار درصدد افول انسان است و انسانی را که خدا به عنوان خلیفه و جانشین خود انتخاب کرده و برای او اعلی علیین در نظر گرفته به پایین ترین درجه و اسفل السافلین می کشاند؛ تا جایی که خداوند این گروه را بدترین جنبندگان نام گذارده است. «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون»(انفال/22) زیرا قوه عقل و اندیشه رد وجودش قرار دارد لیکن از آن استفاده نمیکند و تبلیغات رسانه ای بدون پشتوانه ی عقلی در او تأثیر گذارده و منفعلانه با آن برخورد میکند. « وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» (اسرا/ 36)
البته منظور این نیست که همه پذیرای یک سبک و روش خاص زندگی باشند زیرا در جامعه ای که متشکل از اقوام، قومیت ها، مذاهب و خرده فرهنگ های مختلف است نمی توان یک سبک و روش زندگی را برای همه تزریق نمود؛ ولی آنچه مهم است و قرآن کریم و روایات متقن بر آن تأکید دارند هدفدار بودن و حرکت انسان به سوی عبودیت، خدایی شدن، رهیدن و آزادگی از بند تعلقات و هر آنچه شایسته ی مقام شامخ انسان نیست، می باشد. زیرا با تدبر و تفکر در جهان هستی و موجودات آن به این باور می رسیم خدایی که انسان را از میان تمام موجودات هستی برگزیده و بر همه برتری داده و همه چیز را مسخر انسان نموده، علت و هدفی دارد، زیرا خردمندان توجه دارند که هیچ چیز در هستی نمی تواند بدون علت و هدف باشد. لازمهی برتری و تفوق انسان آن است که در انسان روح خدایی دمیده شده و خداوند انسان را برای خود برگزیده است.
ولی آنچه گفته شد متکی بر این است که انسان حرمت نگه دارد و از مسیر الهی خارج نگردد و در نبرد جنود عقل و جهل جانب عقل پیروز گردیده و انسان خود را به دست شیطان نسپارد؛ آن شیطان نفسی که در حال حاضر در تلاش است مسیر هوی و هوس را هموار سازد تا جانب حیوانیت و بهیمیت انسان را توسعه و مقام انسانیت را به قهقرا کشاند؛ و هر روز با تبلیغات ضد عقلی، ضد انسانی و حتی ضد عرف پرده جهل و شهوت را بی شرمانه بدرد و برهنگی و درندگی را پرورش دهد. یعنی با آموزش ها و تبلیغات رسانه ای انسان را به جهان مجازی کشاند و از فطرت انسانی و الهی خود دور کند. اولین و کوچکترین نهاد اجتماعی –خانواده- را روز به روز به ویرانی می کشاند و از هم می گسلاند.
نهادی که مسئول است تا فطرت الهی کودک را فعال سازد و به مسیر اصلی خود رهنمون سازد را ویران، و سبک ها و روش های مختلف را جهت بهرهمندی از لذتهای زودگذر نشان و از لذت خانواده و با هم بودن دور سازد. شیوه های مختلف زناشویی، باهم بودن، کسب شهوت و هوسرانی را نشان و از لذت پدربودن، مادر بودن، برادر و خواهر بودن که در نهاد انسان و جز طبیعت آدمی است و مایه آرامش و آسایش روح است جدا سازد، این است معنای آزادیای که غرب و استکبار جهانی -برای استثمار انسان- نشان میدهد.
جهت بصیرت افزایی جامعهی اسلامی، زمامداران بایستی با قدرت و توان هرچه بیشتر در بیدار کردن فطرت آدمیان، با بیان واقعیت ها در سبک زندگی اسلامی و ایمانی را آموزش داده و با روش عقلی- استدلالی، حقایق را بیان نموده، در این صورت انسانهای حق طلب و غیرمغرض حقیقت گمشده خود را یافته و دنبال خواهند کرد. اگر اصولی که تابع فطرت است از دین فراگرفته شود میتواند راسخ و پایدار باشد.(دلشاد تهرانی، 1391، 50) باید توجه داشت، آموزه های اصیل دینی به درستی استخراج و ارائه شوند؛ زیرا فطرت حقیقتجو و کنجکاو بشر همیشه در جهت سیراب کردن روح متعالی تلاش میکنند، ولی آنچه مهم است فراهم نمودن تغذیه سالم و مناسب روح است؛ همانند بدنی که به دنبال تغذیه است و باید برای سالم ماندن فرد، تغذیه مناسب برای بدن فراهم شود. در نتیجه لازم است مردم نیز در این جهت تلاش کنند. (موسوی لاری، 1387، 1، 9) زیرا بدآموزی و انحرافات در دین موجب دلزدگی گردیده، و این نقطه ای است که رسانه ها و تبلیغات آنها در این مسیر حرکت می کنند و چهره ی خشن و گاهی چهره ی رحمانی از دین نشان می دهند که هر دو آفت چهره ی حقیقی دین است. در حالی که دو چهره آن را باید نشان داد « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم»(فتح/ 29) در صورتی که سبک زندگی اسلامی و قرآنی به صورت صحیح به افراد جامعه آموزش داده شود و به معرفت و شناخت یقینآور بینجامد، آن گاه در رفتارها نمود پیدا کرده و زوایای فکری افراد ریشه میدواند و در برابر شبهات ناشی از کجفهمی که آفت سبک زندگی است فرد مستحکم گردیده و مقاومت می کند و انحرافات تبلیغات رسانه های در آنها موثر نخواهد بود و شخص به صورت فعال (نه منفعل) مقابله و به دفع آن پرداخته و به تقویت مبانی خود اقدام خواهد نمود.
هرگاه نقش آموزه های صحیح دینی همراه با استدلال های عقلی برای افراد روشن می شود، و دین تنها برای زندگی اخروی و قیامت تلقی نگردد، بلکه تاثیر آن در دنیا -که مقدمه ی آخرت است- بهتر فهم شود آن گاه می توان ادعا کرد که به سبک و روش زندگی اسلامی دست یافته ایم. (فرمهین فراهانی، 1391، 268) و تنها به بعد فردی آن توجه نشود، بلکه جنبه اجتماعی دین بسیار مهمتر و بارزتر است تا جایی که در آیات و روایات متعدد بر جماعت تاکید شده است. « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» (آل عمران/ 103)؛ « إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى» (سبا/ 46) ؛ " َ فَإِنَّ يَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَة" (صبحی صالح، بیتا، کلام ،127) دانشمندان غربی نیز بر این باور رسیده که دین خداباورانه، معنا خاصی به زندگی بخشیده و زندگی را برای ما بهتر و هدفدار می کند و همه به دنبال دفع شر خواهند بود.(پویا، 1386، 126و 132)
هر چه بصیرت افراد در هدفمندی و معنادار دار بودن زندگی بیشتر شود مشکلات روانی و آسیبهای اجتماعی کاسته میشود.(نبیالهی، 1391، 27) و فرد به رضایتمندی خواهد رسید و به کمال فردی و اجتماعی پیش خواهد رفت و آموزه های الهی را با جان و دل پذیرا خواهد بود و از رذایل اخلاقی که در قرآن به آن اشاره شده و از آن منع نموده باز داشته خواهد شد. در نتیجه گناه و خطا را به صورت ملموس درخواهد یافت و چهرهی حقیقی مفاسد اجتماعی که به سبک و زندگی انسانی و الهی ضربه میزند را دفع خواهد کرد.
گفتنی است از همه مهمتر توجه به عقلانیت و دانشورزی و پرهیز از تقلید کورکورانه در زندگی است زیرا عقل و تفکر که در قرآن به آن بسیار تأکید شده سبب ارتقای زندگی و کاهش آسیبهای فردی اجتماعی و عدم ظلم پذیری خواهد شد؛ و زیبایی سراسر وجود انسان را فرا خواهد گرفت. همانگونه که آیات قرآن میفرماید، شخص ایمان آورنده حقیقی خواهد شد.(بقره/5-1) و زشتی گناه را مشاهده میکند؛ و برای نمونه غیبت کردن را مساوی خوردن گوشت برادر مرده میبیند؛(حجرات/ 12) نه مانند کسانی که ادعای ایمان کردند ولی خداوند آنها را نه مومن بلکه مسلم نامید(حجرات/ 14) و حق تقوای الهی را می گذارند(آل عمران/ 102) و شعار، " الهی ربی و من لی غیرک"(فرازی از دعای کمیل) را سر می دهند.
لازم است والدین، خانواده ها و الگوهای خوب وجود داشته باشد تا سبب رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی گردند در صورتی که آن الگوها، در عمل پایبند به الگوها و رفتارهای شایسته باشند (نجفی و همکاران، 1392، 164) زیرا کودک مانند دوربین خالی است که ضبط و برداشت کلیهی حالتها و رفتارها میکند. پس بایستی در جهت شکلگیری بنیانهای فکری کودک و ساختن جامعهای آرمانی و ایدهآل تلاش کرد.
با پاسداشت عدل و عدالت و عدم فراتر رفتن و تجاوز از حق و حقوق، همه چیز نیک دیده می شود همان گونه که حضرت علی(ع) عدل را زندگی و حیات و آن را اصل ایمان دانسته و میفرماید: " العَدلُ حَیاةٌ"، " العَدلُ رَأسُ الایمَانِ وَ جِمَاعُ الإحسَانِ" (آمدی، 1407، 2، 30) زیرا سلامت روابط و مناسبات جامعه در حوزههای گوناگون که پایهی پیشرفت و تعالی افراد میشود در گروه عدالت است. (دلشاد تهرانی ،1390، 66) از مهمترین اهداف پیامبران نیز پاسداشت قسط و عدل و دور کردن از ظلم و تعدی بوده است « لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» (حدید/ 25) یکی از مشکلات و معضلات جامعه که بوجود آورنده بیعدالتی است مباحث اقتصادی است. همان گونه که حضرت علی اولین اصلاح را در این راه برداشت " لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود النّاصر، و ما أخذ اللّه على العلماء أن لا يقارّوا على كظّة ظالم، و لا سغب مظلوم" (صبحی صالح، بیتا، خطبه3) زیرا چرخش عادلانه مالی در جامعه از مهمترین عوامل بنیادینی است که استحکام اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی، فرهنگی ، سیاسی و دفاعی را پدید میآورد و حضور دین را در جامعه آشکار میکند.(حکیمی، 1387، 3، 21) حضرت علی(ع) عدل را سبب زنده نگه داشتن احکام دین میداند " الَعَدلُ حَیاطَ الاحکام" (خوانساری، 1366، 1، 104) و به عبارتی فقر و ناداری را مرگ بزرگتر و مساوی کفر میداند.الفَقرُ موتُ الاکبر"( صبحی صالح، حکمت 163)؛ " کَادَ الفَقرُ أن یکون کفرا"(تستری، 1386، 14، 279) پیش نیاز اصلاح همهی این موارد اصلاح بینشی است زیرا تا نگاه انسان به چیزی درست نشود و اصلاح نگردد روابط و مناسبات و رفتار و کردارش سامان نمی یابد (دلشاد تهرانی ، 1390، 431)
اصلاح بینش است که اصلاح ارزشها، گراشها، روشها ، کنشها و گویشها را فراهم می آورد و در عمل و رفتار انسان نمود پیدا می کند این است که نمی توان در خانه ای که دارای بنیان ضعیف است با رنگ و لعاب سکنی گزید و دل به زرق و برق آن داد لذا لازم است در ابتدا بنیان و اساس هر چیز را محکم و پس از آن قدم های دیگر را برداشت تا اصلاح اساسی باشد نه سطحی و گذرا.
هر چند برای اصلاح فرهنگ جامعه همه باید نقش خود را به درستی ایفا کنند ولی حاکمان و زمامداران باید برای برقراری عدالت در زمینه های مختلف تلاش کنند تا بی عدالتی از بین رفته و پذیرش نقش دین توسط مردم هموار گردد زیرا با عدم برپای داشت عدالت از طرف گروه های مختلف و استفاده از رانت ها است که در دید مردم نسبت به رهبران نقش بسیار بدی ایفا کرده و اگر دولت و جامعه اسلامی باشد دلزدگی دینی نیز ایجاد خواهد کرد.
در این رابطه عمل و رفتار است که مهم تر از سخن و گفتار نمود دارد و رسانه ها بایستی با بهره گیری از فرهنگ ناب و اصیل اسلامی حقایق را بیان کنند هر چند مردم نیز نباید بدون علم و استدلال فریب تبلیغات دروغین را بخورند زیرا امروزه سرمایه داران و زر و زورمداران با در دست گرفتن و جهت دادن تبلیغات هدفمند در پی دور کردن مردم از فطرت پاک الهی هستند که در این راستا لازم است همه تلاش کرده و با خنثی سازی تبلیغات دروغین به بصیرت و روشن سازی بپردازند.
منابع و مآخذ
قرآن کریم
آمدی، عبدالواحد، 1407، غرالحکم و دررالکلم، ترجمه: محمدعلی انصاری قمی، تهران: بی نام، چاپ هشتم
پویا، اعظم، معنای زندگی، 1386، قم: ادیان
تستری، محمدتقی، 1376، بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه، تهران: امیرکبیر،
حکیمی، محمدرضا، محمد و علی، 1387، الحیاة، ترجمه: احمد آرام، قم: دلیل ما، چاپ نهم
خوانساری، جمال الدین محمد، 1366، شرح غررالحکم و دررالکلم، تصحیح: میرجلال الدین حسینی ارموی، تهران: دانشگاه تهران، چاپ چهارم،
دلشاد تهرانی، مصطفی، 1390، ترازحیات (ساختارشناسی عدالت در نهج البلاغه)، تهران: دریا
دلشاد تهرانی، مصطفی، 1391، رخساره خورشید( سیره امام علی(ع) در نهج البلاغه)، تهران: دریا
شیخ عباس قمی، 1388، مفاتیح الجنان، قم: نشر حبیب
صبحی صالح، بیتا، نهج البلاغه، قم: دارالهجرة
فرمهینی فراهانی، محسن، 1391، مهارتهای زندگی(ده مهارت کلیدی زندگی به همراه مهارتهای زندگی در نهج البلاغه و نهج الفصاحه)، تهران: شباهنگ
موسوی لاری، سیدمجتبی، 1387، مبانی اعتقادات در اسلام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
نبی اللهی، علی، 1391، جوان و سبک زندگی مطلوب از دیدگاه قرآن، فصلنامه مطالعات جوان و رسانه، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، شماره 8
نجفی، حسن و همکاران، 1392، بررسی راهکارهای کاربردی سازی، سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده برگرفته از احادیث، فصلنامه علمی- تخصصی، پژوهشنامه تربیت تبلیغی، سال اول، شماره اول