کد خبر: ۶۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اقلید نوشت:
رضا حاجیان حسین آبادی گفت: رسانه­ ها در ایجاد و انتقال ارزش ها، باورها و رفتارهای مثبت و منفی نقش مؤثری دارند. لذا توجه به رسانه های امروزی بسیار مهم و امری لازم و ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، رضا حاجیان حسین آبادی هیئت علمی دانشگاه پیام نور اقلید در خصوص جایگاه رسانه در ایجاد سبک زندگی نوشت: امروزه رسانه­های جمعی بخشی از زندگی مردم را تشکیل می­دهد و در فرآیند انتقال، تغییر، تبدیل و حتی ایجاد سبک­های زندگی نقش مؤثری را ایفا می­کنند که از آن تعبیر به آموزش و پرورش م ی­شود و گروه­های اجتماعی به تناسب از آن بهره می­ برند.

رسانه­ ها در ایجاد و انتقال ارزش ها، باورها و رفتارهای مثبت و منفی نقش مؤثری دارند. لذا توجه به رسانه های امروزی بسیار مهم و امری لازم و ضروری است که در جهت ­تغییر زندگی مردم گام برمی­دارند. رسانه­ های جمعی بسیار مختلف­ اند، از رادیو، تلویزیون و موبایل -که کسی از آن بی نیاز نیست- تا سایت­های مختلف اجتماعی و آموزش­های پنهان که به شکلهای مختلف عرضه می ­شود.

از آن جا که جامعه­ ی اسلامی دارای اهداف والایی برای انسان است؛ و درصدد است انسان را به کمال واقعی خود برساند و او را متعالی کند، در این مسیر دارای آموزه­ های عالی انسانی است، لذا ضرورت دارد آن آموزه­ ها به نحوه احسن از طریق رسانه ­ها که با تبلیغات هدف­دار درصدد افول انسان است و انسانی را که خدا به عنوان خلیفه و جانشین خود انتخاب کرده و برای او اعلی علیین در نظر گرفته به پایین ترین درجه و اسفل السافلین می­ کشاند؛ تا جایی که خداوند این گروه را بدترین جنبندگان نام گذارده است. «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون»(انفال/22) زیرا قوه عقل و اندیشه رد وجودش قرار دارد لیکن از آن استفاده نمی­کند و تبلیغات رسانه ای بدون پشتوانه ی عقلی در او تأثیر گذارده و منفعلانه با آن برخورد می­کند. « وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» (اسرا/ 36)

البته منظور این نیست که همه پذیرای یک سبک و روش خاص زندگی باشند زیرا در جامعه ای که متشکل از اقوام، قومیت ها، مذاهب و خرده فرهنگ­ های مختلف است نمی توان یک سبک و روش زندگی را برای همه تزریق نمود؛ ولی آنچه مهم است و قرآن کریم و روایات متقن بر آن تأکید دارند هدفدار بودن و حرکت انسان به سوی عبودیت، خدایی شدن، رهیدن و آزادگی از بند تعلقات و هر آنچه شایسته­ ی مقام شامخ انسان نیست، می­ باشد. زیرا با تدبر و تفکر در جهان هستی و موجودات آن به این باور می ­رسیم خدایی که انسان را از میان تمام موجودات هستی برگزیده و بر همه برتری داده و همه چیز را مسخر انسان نموده، علت و هدفی دارد، زیرا خردمندان توجه دارند که هیچ چیز در هستی نمی­ تواند بدون علت و هدف باشد. لازمه­ی برتری و تفوق انسان آن است که در انسان روح خدایی دمیده شده و خداوند انسان را برای خود برگزیده است.

ولی آنچه گفته شد متکی بر این است که انسان حرمت نگه دارد و از مسیر الهی خارج نگردد و در نبرد جنود عقل و جهل جانب عقل پیروز گردیده و انسان خود را به دست شیطان نسپارد؛ آن شیطان نفسی که در حال حاضر در تلاش است مسیر هوی و هوس را هموار سازد تا جانب حیوانیت و بهیمیت انسان را توسعه و مقام انسانیت را به قهقرا کشاند؛ و هر روز با تبلیغات ضد عقلی، ضد انسانی و حتی ضد عرف پرده جهل و شهوت را بی شرمانه بدرد و برهنگی و درندگی را پرورش دهد. یعنی با آموزش ها و تبلیغات رسانه ای انسان را به جهان مجازی کشاند و از فطرت انسانی و الهی خود دور کند. اولین و کوچکترین نهاد اجتماعی خانواده- را روز به روز به ویرانی می­ کشاند و از هم می­ گسلاند.

نهادی که مسئول است تا فطرت الهی کودک را فعال سازد و به مسیر اصلی خود رهنمون سازد را ویران، و سبک­ ها و روش­ های مختلف را جهت بهره­مندی از لذت­های زودگذر نشان و از لذت خانواده و با هم بودن دور سازد. شیوه­ های مختلف زناشویی، باهم بودن، کسب شهوت و هوسرانی را نشان و از لذت پدربودن، مادر بودن، برادر و خواهر بودن که در نهاد انسان و جز طبیعت آدمی است و مایه آرامش و آسایش روح است جدا سازد، این است معنای آزادی­ای که غرب و استکبار جهانی -برای استثمار انسان- نشان می­دهد.

جهت بصیرت افزایی جامعه­ی اسلامی، زمامداران بایستی با قدرت و توان هرچه بیشتر در بیدار کردن فطرت آدمیان، با بیان واقعیت­ ها در سبک زندگی اسلامی و ایمانی را آموزش داده و با روش عقلی- استدلالی، حقایق را بیان نموده، در این صورت انسان­های حق­ طلب و غیرمغرض حقیقت گمشده خود را یافته و دنبال خواهند کرد. اگر اصولی که تابع فطرت است از دین فراگرفته شود می­تواند راسخ و پایدار باشد.(دلشاد تهرانی، 1391، 50) باید توجه داشت، آموزه های اصیل دینی به درستی استخراج و ارائه شوند؛ زیرا فطرت حقیقت­جو و کنجکاو بشر همیشه در جهت سیراب کردن روح متعالی تلاش می­کنند، ولی آنچه مهم است فراهم نمودن تغذیه سالم و مناسب روح است؛ همانند بدنی که به دنبال تغذیه است و باید برای سالم ماندن فرد، تغذیه مناسب برای بدن فراهم شود. در نتیجه لازم است مردم نیز در این جهت تلاش کنند. (موسوی لاری، 1387، 1، 9) زیرا بدآموزی و انحرافات در دین موجب دلزدگی گردیده، و این نقطه ­ای است که رسانه­ ها و تبلیغات آنها در این مسیر حرکت می­ کنند و چهره­ ی خشن و گاهی چهره ­ی رحمانی از دین نشان می ­دهند که هر دو آفت چهره ­ی حقیقی دین است. در حالی که دو چهره آن را باید نشان داد « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم»(فتح/ 29) در صورتی که سبک زندگی اسلامی و قرآنی به صورت صحیح به افراد جامعه آموزش داده شود و به معرفت و شناخت یقین­آور بینجامد، آن گاه در رفتارها نمود پیدا کرده و زوایای فکری افراد ریشه می­دواند و در برابر شبهات ناشی از کج­فهمی که آفت سبک زندگی است فرد مستحکم گردیده و مقاومت می­ کند و انحرافات تبلیغات رسانه­ های در آنها موثر نخواهد بود و شخص به صورت فعال (نه منفعل) مقابله و به دفع آن پرداخته و به تقویت مبانی خود اقدام خواهد نمود.

هرگاه نقش آموزه­ های صحیح دینی همراه با استدلال­ های عقلی برای افراد روشن می­ شود، و دین تنها برای زندگی اخروی و قیامت تلقی نگردد، بلکه تاثیر آن در دنیا -که مقدمه­ ی آخرت است- بهتر فهم شود آن گاه می توان ادعا کرد که به سبک و روش زندگی اسلامی دست یافته ایم. (فرمهین فراهانی، 1391، 268) و تنها به بعد فردی آن توجه نشود، بلکه جنبه اجتماعی دین بسیار مهمتر و بارزتر است تا جایی که در آیات و روایات متعدد بر جماعت تاکید شده است. « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» (آل عمران/ 103)؛ « إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏» (سبا/ 46) ؛ " َ فَإِنَّ يَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَة" (صبحی صالح، بی­تا، کلام ،127) دانشمندان غربی نیز بر این باور رسیده که دین خداباورانه، معنا خاصی به زندگی بخشیده و زندگی را برای ما بهتر و هدفدار  می کند و همه به دنبال دفع شر خواهند بود.(پویا، 1386، 126و 132)

هر چه بصیرت افراد در هدف­مندی و معنادار دار بودن زندگی بیشتر شود مشکلات روانی و آسیب­های اجتماعی کاسته می­شود.(نبی­الهی، 1391، 27) و فرد به رضایت­مندی خواهد رسید و به کمال فردی و اجتماعی پیش خواهد رفت و آموزه های الهی را با جان و دل پذیرا خواهد بود و از رذایل اخلاقی که در قرآن به آن اشاره شده و از آن منع نموده باز داشته خواهد شد. در نتیجه گناه و خطا را به صورت ملموس درخواهد یافت و چهره­ی حقیقی مفاسد اجتماعی که به سبک و زندگی انسانی و الهی ضربه می­زند را دفع خواهد کرد.

گفتنی است از همه مهم­تر توجه به عقلانیت و دانش­ورزی و پرهیز از تقلید کورکورانه در زندگی است زیرا عقل و تفکر که در قرآن به آن بسیار تأکید شده سبب ارتقای زندگی و کاهش آسیب­های فردی اجتماعی و عدم ظلم پذیری خواهد شد؛ و زیبایی سراسر وجود انسان را فرا خواهد گرفت. همان­گونه که آیات قرآن می­فرماید، شخص ایمان آورنده حقیقی خواهد شد.(بقره/5-1) و زشتی گناه را مشاهده می­کند؛ و برای نمونه غیبت کردن را مساوی خوردن گوشت برادر مرده می­بیند؛(حجرات/ 12) نه مانند کسانی که ادعای ایمان کردند ولی خداوند آنها را نه مومن بلکه مسلم نامید(حجرات/ 14) و حق تقوای الهی را می گذارند(آل عمران/ 102) و شعار، " الهی ربی و من لی غیرک"(فرازی از دعای کمیل) را سر می دهند.

لازم است والدین، خانواده ها و الگوهای خوب وجود داشته باشد تا سبب رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی گردند در صورتی که آن الگوها، در عمل پایبند به الگوها و رفتارهای شایسته باشند (نجفی و همکاران، 1392، 164) زیرا کودک مانند دوربین خالی است که ضبط و برداشت کلیه­ی حالت­ها و رفتارها می­کند. پس بایستی در جهت شکل­گیری بنیان­های فکری کودک و ساختن جامعه­ای آرمانی و ایده­آل تلاش کرد.

با پاسداشت عدل و عدالت و عدم فراتر رفتن و تجاوز از حق و حقوق، همه چیز نیک دیده می شود همان گونه که حضرت علی(ع) عدل را زندگی و حیات و آن را اصل ایمان دانسته و می­فرماید: " العَدلُ حَیاةٌ"، " العَدلُ رَأسُ الایمَانِ وَ جِمَاعُ الإحسَانِ" (آمدی، 1407، 2، 30) زیرا سلامت روابط و مناسبات جامعه در حوزه­های گوناگون که پایه­ی پیشرفت و تعالی افراد می­شود در گروه عدالت است. (دلشاد تهرانی ،1390، 66) از مهمترین اهداف پیامبران نیز پاسداشت قسط و عدل و دور کردن از ظلم و تعدی بوده است « لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» (حدید/ 25) یکی از مشکلات و معضلات جامعه که بوجود آورنده بی­عدالتی است مباحث اقتصادی است. همان گونه که حضرت علی اولین اصلاح را در این راه برداشت " لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود النّاصر، و ما أخذ اللّه على العلماء أن لا يقارّوا على كظّة ظالم، و لا سغب مظلوم" (صبحی صالح، بی­تا، خطبه3) زیرا چرخش عادلانه مالی در جامعه از مهمترین عوامل بنیادینی است که استحکام اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی، فرهنگی ، سیاسی و دفاعی را پدید می­آورد و حضور دین را در جامعه آشکار می­کند.(حکیمی، 1387، 3، 21) حضرت علی(ع) عدل را سبب زنده نگه داشتن احکام دین می­داند " الَعَدلُ حَیاطَ الاحکام" (خوانساری، 1366، 1، 104) و به عبارتی فقر و ناداری را مرگ بزرگتر و مساوی کفر می­داند.الفَقرُ موتُ الاکبر"( صبحی صالح، حکمت 163)؛ " کَادَ الفَقرُ أن یکون کفرا"(تستری، 1386، 14، 279) پیش نیاز اصلاح همه­ی این موارد اصلاح بینشی است زیرا تا نگاه انسان به چیزی درست نشود و اصلاح نگردد روابط و مناسبات و رفتار و کردارش سامان نمی یابد (دلشاد تهرانی ، 1390، 431)

اصلاح بینش است که اصلاح ارزش­ها، گراش­ها، روشها ، کنش­ها و گویش­ها را فراهم می آورد و در عمل و رفتار انسان نمود پیدا می کند این است که نمی توان در خانه ای که دارای بنیان ضعیف است با رنگ و لعاب سکنی گزید و دل به زرق و برق آن داد لذا لازم است در ابتدا بنیان و اساس هر چیز را محکم و پس از آن قدم های دیگر را برداشت تا اصلاح اساسی باشد نه سطحی و گذرا.

هر چند برای اصلاح فرهنگ جامعه همه باید نقش خود را به درستی ایفا کنند ولی حاکمان و زمامداران باید برای برقراری عدالت در زمینه های مختلف تلاش کنند تا بی عدالتی از بین رفته و پذیرش نقش دین توسط مردم هموار گردد زیرا با عدم برپای داشت عدالت از طرف گروه های مختلف و استفاده از رانت ها است که در دید مردم نسبت به رهبران نقش بسیار بدی ایفا کرده و اگر دولت و جامعه اسلامی باشد دلزدگی دینی نیز ایجاد خواهد کرد.

در این رابطه عمل و رفتار است که مهم تر از سخن و گفتار نمود دارد و رسانه ها بایستی با بهره گیری از فرهنگ ناب و اصیل اسلامی حقایق را بیان کنند هر چند مردم نیز نباید بدون علم و استدلال فریب تبلیغات دروغین را بخورند زیرا امروزه سرمایه داران و زر و زورمداران با در دست گرفتن و جهت دادن تبلیغات هدفمند در پی دور کردن مردم از فطرت پاک الهی هستند که در این راستا لازم است همه تلاش کرده و با خنثی سازی تبلیغات دروغین به بصیرت و روشن سازی بپردازند.

منابع و مآخذ

قرآن کریم

آمدی، عبدالواحد، 1407، غرالحکم و دررالکلم، ترجمه: محمدعلی انصاری قمی، تهران: بی نام، چاپ هشتم

پویا، اعظم، معنای زندگی، 1386، قم: ادیان

تستری، محمدتقی، 1376، بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه، تهران: امیرکبیر،

حکیمی، محمدرضا، محمد و علی، 1387، الحیاة، ترجمه: احمد آرام، قم: دلیل ما، چاپ نهم

خوانساری، جمال الدین محمد، 1366، شرح غررالحکم و دررالکلم، تصحیح: میرجلال الدین حسینی ارموی، تهران: دانشگاه تهران، چاپ چهارم،

دلشاد تهرانی، مصطفی، 1390، ترازحیات (ساختارشناسی عدالت در نهج البلاغه)، تهران: دریا

دلشاد تهرانی، مصطفی، 1391، رخساره خورشید( سیره امام علی(ع) در نهج البلاغه)، تهران: دریا

شیخ عباس قمی، 1388، مفاتیح الجنان، قم: نشر حبیب

صبحی صالح، بی­تا، نهج البلاغه، قم: دارالهجرة

فرمهینی فراهانی، محسن، 1391، مهارتهای زندگی(ده مهارت کلیدی زندگی به همراه مهارتهای زندگی در نهج البلاغه و نهج الفصاحه)، تهران: شباهنگ

موسوی لاری، سیدمجتبی، 1387، مبانی اعتقادات در اسلام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نبی اللهی، علی، 1391، جوان و سبک زندگی مطلوب از دیدگاه قرآن، فصلنامه مطالعات جوان و رسانه، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، شماره 8

نجفی، حسن و همکاران، 1392، بررسی راهکارهای کاربردی سازی، سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده برگرفته از احادیث، فصلنامه علمی- تخصصی، پژوهشنامه تربیت تبلیغی، سال اول، شماره اول


انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: