کد خبر: ۶۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
كانون بسيج اساتيد دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز برگزار کرد:
بیابان نورد مدرس دانشگاه شیراز گفت: متاسفانه به شکل عجیبی ایران هراسی و شیعه هراسی در دنیا و در منطقه در حال ترویج است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، مدیر كانون بسيج اساتيد دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز گفت: جلسه حلقه صالحین در این دانشکده بصورت نشستی تحت عنوان" بررسی تحولات سیاسی منطقه" با سخنرانی دکتر بیابان نورد استاد دانشگاه و یکی از مقاله نویسان روزنامه Times همراه با پرسش و پاسخ روز یک شنبه 12 مهر 94 برگزار شد.


 دکتر بیابان نورد در نشست اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز به تشریح تحولات سیاسی منطقه پرداخت و گفت: خاورمیانه در واقع همان غرب آسیا است و اسم خاورمیانه توسط مستشرقین بر غرب آسیا گذاشته شده است. کشورهای این منطقه یا بحران خیزاند یا پتانسیل بحران بالایی دارند، خصوصا طی چند هفته گذشته چندین کشور دچار تغییرات فراوانی شده است.

بیابان نورد گفت: در خصوص حوادث اخیر عربستان دو تحلیل وجود دارد، 1- طبیعی و حاصل سوء تدبیر و 2- عمدی. علاوه بر این عده ای به راحتی از کنار آن می گذرند اما عده ای مسائل آن را بسیار مهم می دانند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بارگاه امام رضا (ع) در مشهد مقدس بعضی ایام سال تا چند میلیون زائر دارد و حتی خود عربستان نیز در حج تمتع برخی سال ها تا 5 میلیون حاجی داشته است اما هیچ کدام بدین شکل کشته نداده است. 109 نفر در جریان جرثقیلی که خلاف جهت باد سقوط کرده است و در حادثه منا بیش از 5000 نفر کشته شدند که در دو مورد اخیر بین 25 تا 50 درصد کشته شدگان شیعه هستند.

وی گفت: متاسفانه به شکل عجیبی ایران هراسی و شیعه هراسی در دنیا و در منطقه در حال ترویج دادن است. مدتی است منطقه درگیر جنگ های نیابتی شده است و برخی کشورها به گروهک ها کمک مالی و نظامی می کنند. آمریکایی ها می خواهند از خاورمیانه تمرکز زدایی کرده و به سمت چین بروند. در همین راستا قصد دارند عربستان را با درگیر کردن در جنگ با عراق، یمن و غیره تضعیف کند. البته هدف اصلی کاهش ذخایر ارزی عربستان است.

بیابان نورد بیان داشت: دو تیم فکری در آمریکا وجود دارد: یکی وابسته به جمهوری خواهان و یکی وابسته به دموکرات ها.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: ملک سلمان پادشاه عربستان گرایش صهیونیستی دارد. البته در واقع پسر وی محمد بن سلمان عهده دار انجام امور حکومتی است. وی ارتباط خوبی با جمهوری خواهان دارد که در نتیجه جمهوری خواهان علاقمندند تا محمد بن سلمان را جانشین نایف (ولیعهد فعلی عربستان) کنند. با وجود اینکه بیشتر کشته شدگان منا شیعه هستند اما عربستانی ها همزمان ایران را در راستای پروژه ایران هراسی متهم می کنند. عربستانی ها فاجعه یمن را نیز برای دامن زدن به شیعه هراسی ادامه می دهند. عربستان سیاست یکپارچه ندارد. جدا از اینکه به زور تمام مردم شبه جزیره عربستان را زیر پرچم آل سعود گرد آورده اند، خود زمامداران سعودی نیز دارای اختلافات داخلی گسترده ای هستند.

بیابان نورد در بخش دیگری از صحبتهایش به بررسی وضعیت سوریه پرداخت و گفت: جنگ سوریه تا کنون 200000 کشته داده است. روسیه متحد اصلی سوریه است. ورود اخیر روسیه (28 فروند سوخو، مستشاران پایگاه نظامی و هواپیمای برون سرنشین) نشان دهنده حمایت روسیه از سوریه است.

وی درمورد دلایل اصلی ورود روسیه به غرب آسیا و دفاع از سوریه به موارد زیر اشاره کرد:

1- واکنش به سیاست غلط غربی ها در قبال سوریه

2- حمایت روسیه از متحد خود در منطقه (حافظ اسد پدر بشار اسد با شوروی سابق رابطه تنگاتنگی داشته است)

3- حمایت از محور ضد غربی در منطقه

4- جلوگیری از فرسایش و نفوذ روسیه در منطقه

5- نگرانی از سرایت افراط گرایی به روسیه (خصوصا جنوب روسیه)

6- تلاش برای تسریع فرایند توسعه روسیه

ایران هم به دلیل دفع افسد به فاسد از روسیه حمایت می کند.

بیابان نورد در نشست اساتید به مسئله گرجستان اشاره کرد و گفت: ناتو یک پایگاه نظامی در گرجستان راه اندازی کرده است، گرجستان به شدت با روسیه دارای اختلاف است و از سیاست های روسیه ناراضی است و قصد دارد به ناتو بپیوندد تا بتواند در برابر روسیه قد علم کند. ناتو در تلاش است تا کشورهای منطقه را به سمت خود جذب کند. زیرا غربی ها قصد دارند به سمت چین حرکت کنند و تمایل ندارند پس از خالی شدن منطقه خاورمیانه، کشورها به سمت روسیه تمایل پیدا کنند.

این مدرس دانشگاه همچنین به رابطه ایران و یمن اشاره کرد و اظهار داشت: طی 37 سال گذشته و حتی قبل از انقلاب، رابطه مشخصی بین ایران و یمن وجود نداشته است. یمن 25 میلیون جمعیت دارد که یک سوم آن ها شیعه زیدیه هستند. سنی های یمن عمدتا شافعی بوده و گرایش زیادی به شیعه دارند. به همین دلیل عربستان در تلاش است تا نسبت جمعیتی یمن را بهم بزند.

در خاتمه جلسه نيز پرسش و پاسخ بين اساتيد و دکتر بیابان نورد درمورد مسائل مطرح شده انجام پذيرفت.



انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: