کد خبر: ۶۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف تیم اقتصادی از نوشتن این نامه کمک گرفتن از افکار عمومی برای حل مشکلات اقتصادی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس شرکت کرد و به سوالاتی در زمینه اهداف و چرایی نگارش نامه 4 وزیر دولت یازدهم به رئیس جمهور پاسخ داد.

س. به نظر شما اهداف مد نظر تیم اقتصادی دولت از نوشتن این نامه به رئیس جمهور چیست؟

ج. هدف تیم اقتصادی از نوشتن این نامه کمک گرفتن از افکار عمومی برای حل مشکلات اقتصادی بود. وزرای امضاء کننده این نامه قبلاً به شکل های مختلفی برای حل این مشکلات با دولت و شخص رئیس جمهور مکاتبه و یا صحبت کرده بودند ولی به صحبت ها و مکاتبات آنها چندان توجهی نشده بود آنها می دانستند که اگرمهر محرمانه به نامه خود بزنند باز هم به برنامه آنها توجهی نمی شود. اینکه بخود جرأت دادند و با اذعان به تبعات یک نامه علنی و حملاتی که از ناحیه حامیان دولت به آنها خواهد شد این نامه را منتشر کردند، نشان دهنده این است که مشکلات اشاره شده جدی است و اگر امروز برای آنها فکر نشود فردا دیر است. اگر این وزرا متذکر نمی شدند فردا باید پاسخگو می بودند و بیشترین حملات هم از ناحیه حامیان دولت متوجه آنها می شد. این کار آنها کار عاقلانه ای بود. این نوع مکاتبات قبلاً توسط منتقدین به شکل های مختلفی مطرح شده بود ولی منتقدین متهم به برخورد سیاسی با دولت می شدند. طرح این مسائل توسط وزرای دولت تیم دلت را متوجه آن کرد که مشکل جدی تر از آن است که بتوان آن را کتمان کرد.


س. آیا انتشار این نامه می تواند نشان دهنده وجود اختلاف در تیم اقتصادی دولت باشد؟

ج. این نامه در عین اینکه مشکلات اقتصادی کشور را بیان کرد، اختلاف نظر بین تیم اقتصادی دولت را هم نشان داد اگر این نگاه ها در ذهن های افرادی مانند نوبخت، سیف، زنگنه و نیلی هم بود قطعاً برای آن فکری کرده بودند. این نامه نشان داد که تیم اقتصادی دولت از فرماندهی واحدی تبعیت نمی کند. نگاههای اقتصادی اعضای دولت با هم متفاوت است و برخی از وزرا امکان زیادی برای حل مشکلات اقتصادی کشور ندارند، این نامه اگر چه ممکن است مورد استفاده سیاسی مخالفان دولت باشد ولی در عمل بیشترین خدمت را به دولت می کند تا قبل از ااینکه وقت زیادی را از دست بدهد به فکر ترمیم مشکلات باشد.


س.آیا نوشتن این نامه به رئس جمهور با این که خود شخص رئیس جمهور بارها در مصاحبه ها و سخنرانی هایش اعلام کرده که ما از رکود خارج شده ایم در تناقض نیست این اختلاف را چطور می توان توجیح کرد؟

ج. این نامه نشان داد که اطلاعت داده شده به رئیس جمهور اطلاعات درستی نیست. اگر رئیس جمهور اعلام می کند که از رکود خارج شده ایم مردم این گفته رئیس جمهور را تأیید نمی کنند. موجودی زیاد انبار های واحدهای تولیدی از جمله خودروسازی، سیمان، فولاد و تولید کنندگان مصالح ساختمانی و یا افت مرتب شاخص بورس واقعیت را به مردم می گوید. اصرار رئیس جمهور بر خروج از رکود، مردم را به صحبتهای وی بی اعتماد می کند.


س.آیا اینکه تیم اقتصادی دولت بر حضور سرمایه داران خارجی در کشور تأکید دارند می تواند راه حلی برای فرار از این رکود باشد؟

ج. حضور سرمایه گذاران خارجی می تواند بخشی از مشکلات ناشی از رکود را حل کند در برخی از حوزه ها های اقتصادی مشکل نبود سرمایه نیست، مشکل کمبود تقاضا هست باید تقاضای داخلی و خارجی را برای کالاهای تولید داخل افزایش داد. سرمایه گذاری داخلی می تواند خلاء ها و کمبودهای سرمایه گذاری در برخی از حوزه های اقتصادی را کم کند. می توان عقب افتادگی های فنی و تکنولوژی در برخی از حوزه های را حل کند بعضاً می تواند بخشی از کمبود بازار در خارج را حل کند. سرمایه گذاری در عین حالیکه یک شرط لازم است ولی شرط کافی نیست، باید سایر خلاءها و کمبودها هم مد نظر قرار گیرد. اقتصاد با یک گل بهار نمی شود. همان طور که قبلاً دیدیم با حل مشکل مسکن مردم همه مشکلات آنها حل نمی شود. اقتصاد یک سیستم است اگر برخی حوزه های اقتصادی کارکرد درستی نداشته باشند سیستم اقتصادی معیوب است و باید در سیاست اقتصادی بازنگری کرد.


انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: