کد خبر: ۶۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
بهزادی از استاد دانشکده فنی حرفه ای سما اظهار داشت: در روایت آمده برای دنیا چنان تلاش کنید که گویی تا ابد در آن باقی هستی و برای آخرت چنان تلاش کن که گویی الان اجلت می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، دبیر کانون دانشکده فنی حرفه ای سما گفت: نشست های بصیرتی حلقه های صالحین بسیج اساتید با همکاری دفتر فرهنگ این دانشکده بصورت هفتگی برگزار می شود که اولین جلسه آن 4 شهریور 94 با موضوع حرص و آز و دنیاطلبی از دیدگاه نهج البلاغه برگزار شد.

نیکویی یکی از اساتید این دانشکده در این نشست با توجه به مبحث حرص و آز و دنیا طلبی از دیدگاه نهج البلاغه گفت: قال امیرالمؤمنین علیه السلام: منهومان لایشبعان طالب علم وطالب دنیا؛ دو آزمندند که هرگز سیر نمی شوند: خواهان دانش و خواهان دنیا.

وی بیان داشت: به کسی که از غذا سیر نمی شود را «نهمة» می گویند، یعنی کسی که به معنای میل زیاد به خوردن غذا دارد اما چرا طالب علم سیر نمی شود؟ سیر نشدن طالب علم به این علت است که علم در حد خاصی محدود نمی گردد.

این استاد دانشگاه گفت: قرآن کریم می فرماید: خلق الانسان هلوعا؛ انسان مخلوقی است طبعا سخت حریص و بی صبر همچنین می فرماید: و انه لحب الخیر لشدید؛ انسان بر حب مال سخت فریفته و بخیل است.

امام علی (ع) نیز در حکمت ۴۵۶ نهج البلاغه درمورد بهاى جان آدمى می فرمایند: آیا آزاد مردى نیست که این لقمه جویده حرام دنیا را به اهلش واگذارد همانا بهایى براى جان شما جز بهشت نیست، پس به کمتر از آن نفروشید.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد که قرآن میفرماید : خلق الانسان هلوعاً اذا مسه شرجزوعاًو اذا مسه الخیر ممنوعاً الاالمصلین "انسان ها در طلب دنیا حریصند مگر نمازگزاران واقعی " نماز باعث از بین رفتن حرص می شود ،

استاد قربانعلی نیز مطرح کرد که در دنیای امروز نباید شیعه بدبخت و بیچاره معرفی شود و چه اشکالی دارد شیعه به دنیا بی اهمیت نباشد و اینکه جسم انسان دنیوی است لذا حفظ بدن و ایجاد آرامش و نشاط لازمه زندگی دنیوی است ،بحث روح و نفس مقوله ایست که همراه با رشد دنیوی به تکامل خواهد رسید. چرا که ما قرا نیست صوفیگری کنیم چرا که برای تبلیغ شیعه نیاز به تحول و نمود خواهیم داشت.

استاد بهزادی نیز در این زمینه اظهار داشت: در روایت آمده برای دنیا چنان تلاش کنید که گویی تا ابد در آن باقی هستی و برای آخرت چنان تلاش کن که گویی الان اجلت می رسد.

در نسشت دوم حلقه صالین دانشکده فنی حرفه ای آزاد سما که در تاریج 18 شهریور 94 برگزار شد استاد نیکویی اظهار داشت: اسلام با دنیا داری موافق است ولی با دنیا پرستی و اینکه انسان عبد دنیا بشود مخالف است.

خداوند قوم یهود را حریصترین افراد نسبت به دنیا میداند ،ولتجهدنهم احرص الناس علی الحیوه دنیا ، در عین حال حضرت سلیمان (ع) و داود (ع) را دنیا دار شاکر معرفی می نماید بنابراین آنچه مذموم است عبودیت دنیاست.

استاد رفیعی نیز با بیان حدیثی از یکی از معصومین اظهار داشت: سعادتمند کسی است که خانه ای بزرگ داشته باشد و دوستان بسیار.

حاج اقا داین امام جماعت دانشکده فنی حرفه ای سما در بحث تکبر و فخر فروشی اشاره مستقیمی به سوره اسراء و فرقان کردند.

سوره اسراء: ... در روی زمین با کبر و سر مستی راه مرو، زیرا تو (هر چند قوی باشی) هرگز نمی توانی ( با گامهایت ) زمین را بشکافی و هرگز نمی توانی در بلندی به کوهها برسی .

سوره فرقان : وروی خود را از مردم (به تکبر ) بر مگردان و در زمین مغرورانه راه مرو زیرا خداوند هیچ متکبر فخر فروشی را دوست ندارد و آیات بسیاری در این خصوص آورده شده است .

استاد رفیعی گفت در بیان فرزند نامبارک در مباحث حدیثی و قرآنی نسبت ها ملاک نیست چون در مورد حضرت نوح هم که فرزند سببی بود ولی از اهل بیت وی نبود و این بر می گردد به 3 تا دلالت 1- تطابقی 2- تضمینی 3- انطباقی

در بحث تطابق اشاره بر انطباق علی (ع ) با فاطمه (ص) دارد رفیعی در ادامه بیان کردند عملکرد ملاک انتخاب است.

استاد داین بیان داشت: زبیر مثل یک دود از آتش است چرا که لازمه آتش دود هست. فقر و بی نیازی ما پس از عرضه شدن بر خدا آشکار خواهد شد (پیش خدا ثروتمند باشیم و نه فقیر ) که اشاره به سوره واقعه دارد.

دبیر جلسه گفت در عین اینکه تکبر نباید داشت، باید در حفظ عزت نفس خود دقت کرد .

در ادامه جلسه آقای نیکویی به مناسبت بزرگداشت روز حافظ گفت شاعرانی چون حافظ و مولانا و سعدی هریک سبک خاص خود را دارند و نمی توان یک شاعر غزل سرا را با قصیده سرا مقایسه کرد معمولا اشعار حافظ به دلیل عام پسند بودن مورد توجه زیادی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت امام علی (ع) بزرگترین شاعر جاهلیت را امرءالقیس معرفی کردند و فرمودند قضاوت در مورد انتخاب بهترین شاعر صحیح نیست

رفیعی اذعان داشت امیرالمومنین میفرماید: اگر در مسابقه شعری، همه آنها در یک جهت سیر کرده بودند ممکن بود درباره آنها داوری کرده و برنده را معرفی کنیم ، امیرالمومنین در این خصوص می فرماید اگر لازم باشد حتما اظهار نظری بشود باید بگوییم آن کس که نه تحت تاثیر میل شخصی و نه تحت تاثیر بیم و ترس (بلکه تحت تاثیر قوه خیال و ذوق شعری ) سروده است بر دیگران مقدم است، گفتند یا امیرالمومنین آن کیست ؟ ایشان فرمودند پادشاه تبه کار امرءالقیس

آقای حاتمی در ادامه گفت سعدی هم نثر و هم نظم دارد و باید مباحث تربیتی سعدی مورد توجه قرار گیرد


انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: