کد خبر: ۶۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
راهبرد دشمن؛ اول: نفوذ در حاکمیت، دوم: تثبیت ارزش‌های بنیادین غربی در جامعه است؛ در نتیجه این دو اتفاق در سطح حاکمیت و جامعه تلاش می‌کند به هدف استحاله انقلاب دست پیدا کند.

پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین یک تحلیل راهبردی درباره «نفوذ پسابرجام» منتشر کرد:

مقدمه و مبانی
- تداوم دشمنی آمریکا و استکبار و نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران
- شکست دشمن در راهبرد براندازی نرم و سخت جمهوری اسلامی و ناگزیری از عقب‌نشینی در رویارویی هسته‌ای
- تغییر راهبرد از براندازی سخت و نرم نظام جمهوری اسلامی به استحاله جمهوری اسلامی در دوره پسابرجام
- دو پایه اصلی در نقشه دشمن: نفوذ و تفرقه در ایران و در جهان اسلام


زمینه‌های نفوذ
نفوذ پسا برجام در دو حوزه متن برجام و فرامتن برجام از سوی دشمن قابل پیاده‌سازی است:

1- متن برجام: اقتصادی ــ امنیتی

2- فرامتن برجام: فرهنگی ــ سیاسی

رهبرانقلاب زمینه‌ها و کانال‌های نفوذ را در چهار بخش امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برشمردند که بر اساس تصریح ایشان بخش‌های فرهنگی و سیاسی از اهمیت بیشتری از بخش‌های امنیتی و اقتصادی برخوردارند.

امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور؛ دنبال نفوذند. نفوذ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است، که البتّه کم‌اهمّیت‌ترین آن نفوذ اقتصادی است؛ و ممکن است که جزو کم‌اهمّیت‌ترین [هم‌] نفوذ امنیّتی باشد. نفوذ امنیّتی چیز کوچکی نیست امّا در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمّیت است. (دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ــ 25 شهریور 94)

با توجه به اینکه برجام شامل سه بخش اقتصادی امنیتی و هسته‌ای است، کانال‌های نفوذ اقتصادی و امنیتی مربوط به اجرای برجام است و طبیعتاً همان‌گونه که رهبری فرمودند، جلو آن در توافق (یعنی متن برجام) گرفته شده و در اجرا همچنان باید گرفته شود:

آنها به خیال خودشان، در این جریان مذاکرات هسته‌ای... نیّت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را؛ با همه‌ی توان -که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است- مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد. (دیدار اعضای مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ـ 26 مرداد 1394)

اما بخش دیگر مربوط به فرامتن برجام و شرایطی است که به واسطه اتفاقات فرامتنی پیش و پس از توافق به وجود می‌آید. این شرایط اثر خود را بر فضای فرهنگی و سیاسی کشور بیشتر نشان می‌دهد و به همین دلیل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چرا باید نگران باشیم؟

مجموعه‌ای از دلایل و زمینه‌ها موجب نگرانی رهبر انقلاب و دیگر دلسوزان نظام در این دوره شده است؛ به‌خصوص تلاقی این عوامل، اهمیت و اثر نفوذ را بیشتر می‌کند. این دلایل و زمینه‌ها را به چهار دسته کلی تقسیم می‌کنیم:

1. دشمن
تداوم دشمنی با تغییر راهبرد و روش دشمنی

- تداوم دشمنی: آمریکا بعنوان اتم نظام سلطه با ایران اسلامی همچنان دشمنی خود را ادامه می‌دهد.

- تحول در هدف‌گذاری دشمن: استراتژی براندازی نظام به استحاله انقلاب تبدیل شده است.

- راهبرد دشمن: در یک برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به بازه زمانی تغییر نسل‌ها در ایران و روی کارآمدن نسل جدیدی از کارگزاران جمهوری اسلامی در سال‌های آینده راهبرد دشمن؛

اول: نفوذ در حاکمیت،

دوم: تثبیت ارزش‌های بنیادین غربی در جامعه است؛

در نتیجه این دو اتفاق در سطح حاکمیت و جامعه، تلاش می‌کند به هدف استحاله انقلاب دست پیدا کند.

- تغییر روش دشمنی: در پیش گرفتن برنامه نفوذ به‌جای حمایت علنی از معاندین و دشمنی‌زدایی از آمریکا در فضای سیاسی و فرهنگی جامعه است.

دلایل و چرایی تغییر راهبرد و روش دشمنی:

ایران اسلامی یک رویارویی 37 ساله را با نظام سلطه آغاز کرده است که بعد از ماجرای پرونده هسته‌ای ایران این رویارویی وارد تقابل جدی‌تر در فضایی رسانه‌ای ـ بین‌المللی شد. دشمنان ما بعد از اینکه در جنگ نیابتی 33 روزه از تفوق نظامی بر جمهوری اسلامی ناامید شدند، همچنان به براندازی جمهوری اسلامی از طریق ایجاد شکاف‌های سیاسی و اجتماعی داخلی امید داشتند اما گذر انقلاب اسلامی از بحران فتنه 88 با قدرتی بیش از گذشته و استقامت مردم ایران در برابر فشار تحریم‌ها باعث شد آخرین امیدهایشان برای براندازی نظام نیز از بین برود. علاوه بر آن با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای و افزایش قدرت منطقه‌ای ما، آمریکا مجبور شد به هسته‌ای بودن ایران رسمیت بخشد و همان‌طور که رهبری انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر تصریح کردند، به دلیل اقتدار مردم ایران پای حفظ صنعت هسته ای ایران و تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران را امضا کنند.

نتیجه این رویارویی، پیروزی ایران در جنگ اراده‌ها و ناامید شدن دشمن از براندازی سخت و نرم نظام جمهوری اسلامی و تحمیل ساختارهای حاکمیتی انقلاب اسلامی بر نظام سلطه است. اما ادبیات مقامات آمریکایی به روشنی گواه این مساله است که دشمن سیاست «براندازی» جمهوری اسلامی را به سیاست «استحاله» انقلاب تبدیل کرده است. با این وصف می‌توان اولین تفاوت شرایط فعلی با گذشته را تغییر استراتژی دشمن در مواجهه با ایران دانست؛ به این شکل که دشمن به دلیل شکست در استراتژی براندازی نظام و در پیش گرفتن استراتژی استحاله انقلاب، متناسب با دکترین جدید خود نقشه ویژه‌ای برای نفوذ طراحی کرده است.

2. حاکمیت
داشتن پایگاه جریان معتقد به «دشمنی‌زدایی از آمریکا» در بخشی از دولت از ابتدای انقلاب دو مشی تقابل و تعامل با آمریکا درون جامعه دارای بدنه اجتماعی بوده و هستند اما نکته مهم اکنون این است که جریان غربگرای معتقد به «دشمنی‌زدایی از آمریکا» امروز توانسته است درون دولت مستقر پایگاه جدی داشته باشد. بر این اساس:

a. امکان تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و اقدام برای تقویت دشمنی زدایی از آمریکا مهیاتر شده است.

b. بر اثر عدم باور و در نتیجه غفلت بخشی از دولتمردان به ادامه دشمنی آمریکا، امکان نفوذ عوامل غیر معتقد به گفتمان امام و انقلاب اسلامی به مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مهیاتر از گذشته است.

c. سستی و بی‌عملی دولت یازدهم که به دلیل سن بالا و غیرچابک بودن مدیران ارشد کابینه وجود دارد، دولت را مجبور خواهد کرد که برای حل مشکلات اقتصادی مقطعی بیش از پیش چشم به بیرون داشته باشند.

3. جامعه
زمینه پذیرش اجتماعی «دشمنی‌زدایی از آمریکا» در فضای پسابرجام

سیاسی:
اتفاق بسیار مهم در شرایط پسابرجامی، ایجاد شدن زمینه برای پذیرش اجتماعی «دشمنی‌زدایی از آمریکا» است. واقعیت این است که نه متن برجام بلکه برخی مسائل فرامتنی برجامی، زمینه غفلت جامعه را برای پذیرش اینکه آمریکا از این پس می‌تواند دشمن نباشد و می‌توان با آن از سر تعامل و نه دشمنی درآمد، مهیا کرده است:

- به دلیل دوساله مذاکره علنی طولانی، امروز مذاکره علنی مستقیم با آمریکا قبح گذشته را ندارد؛

- در ظاهر امر و براساس برداشت نادرستی که شاید در بخشی از مردم ایجاد شود، ما بر سر یک موضوع با آمریکا مذاکره کردیم و در نهایت خلاف موارد قبلی به جمع‌بندی روشنی نیز دست پیدا کردیم؛ و احتمالا مدتی دیگر نتیجه این تفاهم رفع شدن تحریم‌ها خواهد بود؛ چرا در موارد دیگر اینگونه نباشد؟

- با توجه به عینی نبودن تقابل در شرایط جدید، زمینه غفلت از دشمنی ایجاد می‌شود؛

- فرسایش در زمینه آرمان‌هایی مانند استکبارستیزی در نتیجه فرآیند دوساله مذاکره مستقیم علنی با آمریکا؛

- گشایش در فضای رابطه با غرب و تصویرسازی موهوم مثبت ایجاد شده از این گشایش؛

- نیاز اقتصاد کشور به سرمایه‌گذاری خارجی.

همه این موارد باعث می‌شود که زمینه پذیرش اجتماعی این مساله که آمریکا می‌تواند دشمن تلقی نشود، یا بهتر است به سمت عادی‌سازی رابطه با آمریکا برویم، مهیا شود.
فرهنگی:

- تغییر در ارزش‌های بنیادین جامعه با توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی در کشور بعنوان واقعیتی غیرقابل انکار است که به خودی خود امری طبیعی است

- تقابل و جنگ بین نظام ارزشی «ایرانی ـ اسلامی» و نظام ارزشی غربی همچنان ادامه دارد و هنوز یکی بر دیگری تفوق کامل پیدا نکرده است.

- شرایط پسابرجامی احتمال تقویت ارزش‌های بنیادین مبتنی با فرهنگ غربی و ارزش‌های آمریکایی را بیشتر از گذشته کرده است.

تلاقی و هم‌افزایی سه مولفه
دلیل اصلی نگرانی شرایط پس از برجام می‌تواند ترکیب سه مولفه قبل و هم‌افزایی آنها باشد؛ به اینگونه که ما آغاز تلاش «دشمنی‌زدایی از آمریکا» در سطحی از حاکمیت را خواهیم دید که این تلاش به دلایلی می‌تواند مایه نگرانی باشد:

اولا طراحی جدید دشمن نیز با این مساله هم‌افزایی پیدا می‌کند و دشمن ممکن است از کانال‌های نفوذ ایجاد شده فرصت‌طلبی کند؛
ثانیا احتمال پذیرش اجتماعی این مسیر انحرافی که باعث غفلت مردم از دشمنی دشمن می‌شود، جدی است.

چکیده:
به نظر می‌رسد که می‌توان بحث را اینگونه خلاصه کرد که باید به شدت نگران توطئه نفوذ بود؛ به دلیل هم‌افزایی 3 مولفه زیر:

1- راهبرد جدید دشمن در مواجهه با انقلاب اسلامی با استراتژی نفوذ و هدف استحاله انقلاب؛
2- مهیا شدن زمینه پذیرش اجتماعی دشمنی‌زدایی از آمریکا و بیشتر شدن احتمال تفوق نظام ارزشی غربی در معادله تغییرات ارزش‌های بنیادین جامعه؛

3- تاثیرگذاری جریان معتقد به دشمنی‌زدایی از آمریکا بر دولت یازدهم است در نتیجه غفلت پسابرجامی.

نکته مهم: توصیف‌های ذکر شده در بالا نشان می‌دهد که مقابله با توطئه نفوذ مخصوصا در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی که از جنس تصمیمات اجرایی نیست و وجهی اجتماعی و مردمی دارد سخت‌تر است. این مسأله، ضرورت توجه به راهبردهای اقناعی و متناسب با ادبیات و ذهن عموم مردم را با رویکرد آرمان‌خواهی واقع‌بینانه الزامی می‌کند.

اقدامات دشمن و نشانه‌های نفوذ

- تلاش آمریکا برای کشاندن مذاکرات دوجانبه به عرصه‌هایی مانند مسائل سوریه و یمن و...

- گفت‌وگوی تلفنی روحانی ـ اوباما و سوءاستفاده از مواجهه اتفاقی و مصافحه ظریف با اوباما

- تلاش برای گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا

- درخواست برای گشایش شعب رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالد به عنوان نماد ارزش‌های آمریکایی

- برآمدن تشکل‌هایی مانند «حزب اتحاد ملت ایران» از بقایای حزب منحله مشارکت

- افزایش فشارها برای رفع حصر سران فتنه، استرداد جاسوسان آمریکایی و کوتاه آمدن جمهوری اسلامی در مباحث حقوق بشری و...

- سرمایه‌گذاری برای افزایش رفت‌وآمدهای نخبگان علمی و استادان دانشگاه و تجار و بازرگانان و فعالان محیط زیست و... بین آمریکا و ایران

- مورد ویژه:‌ بازنمایی رسانه‌ای دشمن برای مقابله با هوشیاری مردم در برابر نفوذ: رسانه‌های بیگانه و رسانه‌های همسو با آنها تلاش می‌کنند تا از رهبر انقلاب و جبهه خودی، اولاً یک تصویر تعامل‌هراسانه بسازند؛ ثانیاً دغدغه نفوذ را اسم رمز سرکوب نیروهای دگراندیش جلوه دهند.

گلوگاه‌ها و کانال های نفوذ

الف) سیاست:
1. نفوذ در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز:
v مجلس شورای اسلامی
v مجمع تشخیص مصحلت نظام
v اندیشکده‌ها
v مراکز دانشگاهی
v رسانه‌ها
v حوزه‌های علمیه
v مجلس خبرگان
2. تضعیف رویکرد و ادبیات انقلابی‌گری
3. تقویت و ضریب دادن عناصر غرب‌گرا
4. ایدئولوژی‌زدایی از سیاست خارجی و داخلی
5. زمینه‌های پذیرش اجتماعی دشمنی زدایی از آمرکا
6. ایجاد خلل در باورهای بنیادین و معارف انقلاب به‌ویژه در اقشار جوان و نسل نو
7. افراطی جلوه دادن جوانان مومن انقلابی
8. انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری
9. قبیله‌گرایی سیاسی و برجسته کردن اختلافات جناحی، قومی و...
10. ناکارآمدی دولت، مجلس و دیگر نهادها در مدیریت مشکلات و تحولات

ب) اقتصاد:
v پیاده‌سازی مدل توسعه غربی به جای الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی
v تداوم و تقویت اقتصاد وابسته و برون‌زا
v خطر سرمایه‌گذاری خارجی بدون گزینش‌گری و آینده‌نگری
v مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی با امکان واردات گسترده کالاهای مصرفی و کالاهای لوکس
v ارزش‌گذاری برای برندهای خارجی با توجه به واردات آنها

ج) اجتماع و فرهنگ:
v حضور و بروز طرفداران فرهنگ غربی و جریان‌سازی اجتماعی توسط آنها
v کانال نفوذ از طریق مراکز آموزشی
v تولیدات رسانه‌ای با نیت ترویج فرهنگ غربی
v آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در مورد قشر جوان (اعتیاد، بزهکاری و...)
v محصولات فرهنگی (نوشت‌افزار، اسباب‌بازی و...)
v تضعیف فرهنگ خانواده‌محوری و حیا
v نفوذ از طریق حرکت‌ها و سازمان‌های صنفیِ فرهنگی و اجتماعی (مثل کانون نویسندگان، خانه سینما و...)

v نفوذ از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی با کاربردهایی متعدد مانند:

o امکان بسیج کردن حامیان غرب‌گرا
o فردگرایی و دور شدن از خانواده
o سست کردن ارزش‌هایی مانند عدم اختلاط زن و مردم، حیا و...
o هنجارسازی سبک زندگی غربی

د) سیاست خارجی:
v ایدئولوژی‌زدایی از سیاست خارجی
v تغییر رویکرد استکبارستیزی بعنوان یکی از شاخص‌های اصلی هویت گفتمان انقلاب
v حل شدن در مدارهای نظام بین الملل و پذیرش نظام سلطه
v تضعیف رویکرد حمایت از مقاومت

رویکردها و راهبردهای اجرایی برای مقابله

دو راهبرد اصلی متناسب با دو مخاطب اصلی قابل تعریف است:

1. مخاطبان حاکمیتی: راهبرد رصد دقیق و مطالبه‌گری
رویکردها و راهبردها:
- رصد عالمانه با بررسی همه جوانب امر بدون رفتار احساسی، قبیله‌گرایی و جناح‌گرایی و......
- پیگیری صریح و بی‌تعارف
- استفاده از ادبیات مودبانه و عقلانی
- رعایت همه جوانب قانونی
- استفاده از همه ظرفیت‌ها و قالب‌های رسانه‌ای و اجتماعی با توجه به اهمیت موضوع
- رعایت اصل افزایش تدریجی سطح مطالبه. از صدور بیانیه و جلسات حضوری گرفته تا برگزاری تجمع

2. مخاطبان عمومی و جامعه: روشنگری با تولید و توزیع ادبیات اقناعی از طریق جریان اجتماعی جوانان مومن و انقلابی

رویکردها و راهبردها:
- مهم‌ترین اصل: تولید مستمر ادبیات اقناعی و موثر
- ضروردت فهمیدن و درک کردن مردم با ایجاد ارتباط دوسویه
- احصاء سوالات و ابهامات عامه مردم و تولید محتوا متناسب با آنها
- استفاده از همه ظرفیت‌های جوانان مومن انقلابی در تولید فکر و ادبیات و نیز در توزیع آن
- ضرورت توجه جدی به رویکرد آرمان‌خواهی واقع‌بینانه برای اقناعی بودن ادبیات تولیدی در کنار رسیدن به اهداف
- استفاده از همه ظرفیت‌های انسانی، فضای واقعی و مجازی برای توزیع ادبیات
- بزرگ‌نمایی اقدامات و مواضع مثبت دولت در این زمینه‌ها تا هم شکافی درون حاکمیت دیده نشود و هم دولت تشویق به اقدام مناسب شود.
- ملاحظه جدی در مورد حفظ وحدت در جامعه در هر برنامه و اقدامی
- توجه به اقتصاد و دغدغه‌های معیشتی مردم و مطالبه اقتصاد مقاومتی از دولت
- مقابله با «دشمنی‌زدایی از آمریکا» به عنوان محور اصلی فعالیت‌های اجتماعی که راهبردهای محتوایی اصلی در این‌باره می‌تواند به شرح زیر باشد:

§ اثبات تداوم دشمنی آمریکا
§ غفلت‌زدایی از دشمنی آمریکا
§ تبیین دشمنی‌های حال آمریکا مانند اتفاقات یمن، سوریه، اسرائیل، منا و...
§ تمایزگذاری بین اروپا و آمریکا در عین نشان دادن اشتراکات آنها می‌تواند راهگشا باشد.
- توجه ویژه به ظرفیت‌های قدرت‌آفرین رویکرد استکبارستیزی بعنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های اصلی حامیان دشمنی‌زدایی از آمریکا و گفتمان انقلاب
- روشنگری عاقلانه و منطقی درباره توطئه نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی
- تلاش برای مقابله با تفوق ارزش‌های بنیادین فرهنگ غربی و آمریکایی
- نشان دادن جایگاه و نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی با تاکید بر آرمان‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی
- ترسیمی از وضعیت جهان اسلام و اهمیت ادبیات ضداستکباری در جهان اسلام
- تبیین اهمیت رویکرد استکبارستیزی و نسبت آن با منافع ملی
- استقاده از آیات قران و تجربه‌های تاریخی اسلام
- اتخاذ ادبیات صریح و قاطع در برابر ادبیات تهاجمی یا غفلت‌زای دشمن و تشویق ـ مطالبه همین رویکرد از مسئولان

جبهه آرمانخواهان واقع بین

انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: