جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۷:۳۳:۵۵
کد خبر: ۷۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
این نوجوان بسیجی می گوید: یک شاعر لازم است نسبت به مسائل سیاسی جامعه آگاهی داشته باشد و بتواند آن موضوعات را در قالب شعر بیان کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تنویر خنج به نقل از خنج کهن؛ "یاسین ظرافت" هنرمندی است از شهرستان خنج که ذوق هنری خود در سرودن شعر را با تفکر بسیجی که دارد تلفیق کرده و اشعار ارزشی زیادی را سروده که هر بیت آن حاوی پیامی از ارزشهای اصیل این سرزمین است.

او متولد خردادماه 1378 بوده و در حال حاضر در سال سوم تجربی در آموزشگاه شایستگان شهر خنج مشغول به تحصیل است .


یاسین ظرافت


"یاسین" با اینکه هنوز در ایام نوجوانی و جوانی قرار دارد اما در چندین جشنواره استانی و کشوری حضور پیدا کرده و حائز رتبه ها و مقام های زیادی شده است.

بمناسبت هفته بسیج، فرصت گفتگویی با این شاعر بسیجی پدید آمد تا با این هنرمند که افتخاری است برای شهرستان خنج، بیشتر آشنا شویم .

یاسین ظرافت از 13 سالگی سرودن شعر را آغاز کرده و در این خصوص می گوید: از دوران کودکی علاقه زیادی به شعر داشتم و زیاد مطالعه می کردم و همین موضوع زمینه ای شد تا اینکه بتوانم در 13 سالگی، نخستین شعرم را بگویم.

وی ادامه می دهد: بیشتر موارد، شعرهای کلاسیک و غزل و دوبیتی می گویم، البته در سایر قالب های کلاسیک هم شعر دارم. زمینه هایی که تاکنون کار کردم نیز آیینی و گاهی اوقات غزل اجتماعی بوده است.

او به اولین شعری که سروده نیز اشاره می کند و می گوید: زمانی که کلاس سوم راهنمایی بودم، اولین شعرم را سرودم که درباره مادر بود، اما متاسفانه فقط مصراع اول آن در ذهنم مانده و آن مصراع نیز این بود: (مادر ای مهر تو شد آموزگار زندگی ...)



این شاعر بسیجی در پاسخ به این سؤال که از میان اشعار خود، کدام یک بیشتر به دلتان نشسته، می گوید: معمولاً در میان شاعران، برخی اشعار و ابیات بر دل شاعر بیشتر می نشیند. بنده نیز دو بیت ابتدایی از یک غزل که درباره شهدای دانش آموز سروده ام، خیلی به دلم نشسته و آن دو بیت این است :

لاله های کوچک باغ دبستان می روند

عطرهای مجلس هر باغ و بستان می روند

آن کبوتر بچه های شادمان کوچه ها

در کنار مردهای مرد ایران می روند

یاسین ظرافت بیشتر به شعرهای شاعرانی چون فاضل نظری و سید حمیدرضا برقعی علاقمند است و در این خصوص می گوید: این دو، از شاعرانی هستند که احساس می کنم پیامهای خاصی در شعر خود دارند .

او به سرودن اشعار سیاسی نیز علاقه خاصی دارد و معتقد است: یک شاعر لازم است نسبت به مسائل سیاسی جامعه آگاهی داشته باشد و بتواند آن موضوعات را در قالب شعر بیان کند .


این جوان بسیجی با اینکه سن زیادی ندارد اما در چندین جشنواره استانی و کشوری شرکت کرده و موفق به کسب مقام شده است. او در این خصوص می گوید: اولین جشنواره ای که شرکت کردم در سال 91، جشنواره شعر حضرت فاطمه(س) در شیراز بود که موفق شدم مقام اول این جشنواره استانی را کسب کنم .


یاسین ظرافت


یاسین ظرافت ادامه می دهد: در سه دوره از جشنواره های پرسش رئیس جمهور نیز شرکت کردم که در سال 92 رتبه اول، سال 93 رتبه سوم و سال 94 نیز بار دیگر رتبه اول این جشنواره را بدست آوردم .

او همچنین می گوید: در دومین جشنواره شعر نماز حائز مقام دوم شده و امسال نیز در نخستین سوگواره شعر عاشورایی، برگزیده کشوری شده ام.

برخی از آثار شاعر بسیجی، یاسین ظرافت از شهرستان خنج :

شعری که می گویم فقط یک حس و حال است

آن داستان بچه و زیتون کال است

صد حسرت و صد آرزو و انتظار است

گویا برای قصه، صدها دل سؤال است

من با توام آری تو تنها یک شهیدی

دنیایی جز قنداق مادر را ندیدی

از خواب خوش بیدار گشتی و دوباره

خوابی چو دیگر کودکان با تیر دیدی

تانک و تفنگ و صد مسلسل رو به رویت

غولی مگر تو؟ ترس دارد آن عدویت

پس مادرت کو؟ کودک شیرین زبانم

دیروز هم رفتند بابا و عمویت

رفتی تو ای تنهاترین سردار کوچک

با صد مریضی نه ولی با ضرب موشک

رفتی ولی تنها رفیقت را نبردی

جامانده از دست قشنگت یک عروسک

 

********************

دوبیتی در خصوص پیاده روی عظیم اربعین حسینی:

با پای پیاده عشق دیدن دارد

انگار که دل حس بریدن دارد

یک عمر نشد ولی گمانم امسال

شش گوشه، برات طلبیدن دارد

********************

شعر در خصوص شهدای دانش آموزی:

لاله های کوچک باغ دبستان می روند

عطرهای مجلس هر باغ و بستان می روند

آن کبوتر بچه های شادمان کوچه ها

در کنار مردهای مرد ایران می روند

قلبهاشان کوچک اما آرزوهاشان بزرگ

این کبوتر بچه ها تا اوج ایمان می روند

در بیابان می رسد آوایشان پس شک نکن

تک جوانان وطن، سوی گلستان می روند

چون نسیمی دلنواز و عاشق این سرزمین

در نبردی بی امان چون باد و طوفان می روند

 

برچسب ها: خنج ، بسیج ، نخبه ، دانش آموز
نام:
ایمیل:
* نظر: