جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۵:۲۶:۳۸
کد خبر: ۷۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
در نمایشگاه کتاب فارس صورت گرفت:
کتاب "شام برفی" اثر محمودی با حضور شخصیت های واقعی داستان در نمایشگاه کتاب شیراز برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس، در ادامه نشست های نقد وبررسی آثار ادبی در چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان فارس، کتاب" شام برفی" اثر محمد محمودی نورآبادی با حضور محمد حسین نوروزی، یکی از شخصیت های واقعی داستان کتاب، با حضور سندی مومنی و سمیرا صادقی مورد نقد وبررسی قرار گرفت.

در این نشست پس از اینکه نوروزی به جریان اسارت خود و ۴۷ زائر عتبات عالیات سوریه پرداخت و از ۱۵۹ روز اسارت توسط تکفیری ها سخن گفت، محمودی نورآبادی، نویسنده کتاب «شام برفی» با بیان اینکه از اسفندماه ۹۱ نگارش این اثر را آغاز کرده، گفت: یازدهمین کتابم درحالی انجام گرفت که با کمی تردید به سراغ سوژه رفتم و کار نگارش به نحوی آغاز شد که در بیان رویدادهای مرتبط با وقایع سوریه دچار شک بودم.

وی افزود: بالاخره پس از کش و قوس هایی این اثر با محوریت راوی نگاشته شد که خوشبختانه در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد و در ادامه سال ۱۳۹۱ تا نوبت چهارم تجدید چاپ شد.

نویسنده آثار دفاع مقدس در ادامه بیان داشت: از ستاره های «شام برفی» محمدحسن نوروزی است.

 

رویکرد تکرار تاریخی شام برفی در پیوند با مفهوم مذهب و سیاست است

سندی مومنی، شام برفی را کتابی در ارتباط با ۴۸ زائر ایرانی که توسط نیروهای تکفیری سوریه اسیر شدند عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه کتاب یادشده خاطره نگاری محسوب می شود، رویکرد تکرار تاریخی آن در پیوند با مفهوم مذهب و سیاست است.

این منتقد ادبی و نویسنده ادبیات پایداری کتاب شام برفی را حاوی نکاتی از جمله خاطره در متن داستان دانست و افزود: مفهوم اسارت و جنگ با خواندن این کتاب به نحوی است که تداعی معنا می کند.

وی از آنچه در متن شام برفی گنجیده نام برد و افزود: در این کتاب آنچه نهفته است مفهوم اتفاقاتی است که تفاوت ایدئولوژی دو جبهه خودی و ناخودی را روایت می کند.

مومنی با اشاره به اینکه ابتدا و انتهای کتاب شام برفی در فرودگاه دمشق رقم خورده، ادامه داد: احساس ناامنی راوی و نویسنده در این داستان بر اساس تصویری از عناصری چون ترس و انتظار ترسیم شده است.

نویسنده کتاب «خشاب کلمات» روایت شام برفی را در پیوند با اشتباهاتی دانست که در کشور سوریه جریان دارد و اظهار کرد: تکرار تاریخ و تداعی نیز از سوی راوی در این اثر بر اساس این اشتباهات روایت می شود.

وی با بیان اینکه در راستای آشفتگی و ناامنی زائرین است که مذهب از سیاست پیشی گرفته است، گفت: سهم عمده اعتقادها و باورهای اسرا در این کتاب نتیجه اصلی دارد که وحدت و مقاومت آنها را در پی می آورد.

مومنی اتفاق خوشایند داستان شام برفی را تبدیل شدن افراد به عناصر کنشگر عنوان و به نمونه های بارز و ریزبینانه کتاب اشاره کرد و گفت: در ارتباط با خاطره نگاری باید گفت این اثر به معنای کامل خاطره نگاری است. زیرا در خاطره نگاری با بیان جزئیات روبه روییم.

وی رکن اساسی خاطره نگاری را استناد دانست و افزود: کتاب شام برفی نیز از این اصل پیروی کرده و محصول دستچین نویسنده است.

این منتقد ادبیات پایداری و مقاومت با بیان اینکه خاطره نگاری محصول دنیای مدرن است، ادامه داد: دستچین کردن روایت در کتاب شام برفی به روشنی دیده می شود، اما با فردیت و خاطره نویسی شخصی در این اثر روبه رو نیستیم و دغدغه های ضخصی راوی را نمی دانیم.

وی که پیش از چاپ این کتاب نسخه اولیه آنرا خوانده است، تاکید کرد: نسخه ای که نخستین بار محمودی نورآبادی ارایه داشت رعایت فردیت را به همراه داشت، اما در نسخه دوم این عنصر دیده نمی شود.

شام برفی، کتابی ماندگار برای نسل های امروز و فردا

دکتر سمیرا صادقی دیگر منتقد نشست نقد شام برفی نیز این کتاب را اثری ماندگار عنوان کرد که برای نسل کنونی و آینده به یادگار می ماند.

وی نیز به جنبه های خاطره نویسی اشاره کرد و گفت: این گونه ادبی از جایی آغاز می شود که خودِ شخصی نویسنده به وجود می آید. گرچه خاطره نمی تواند دارای اصول شخصی باشد، اما به گونه ای هم این اصل درست و هم غلط است. زیرا هر کس می تواند خاطره ای بنویسد که هم خوب و هم از دیدگاهی دیگر بد باشد.

وی نام کتاب را بهره مند از عنوانی زیبا دانست و گفت: موضوعی که نویسنده کتاب شام برفی برگزیده مناسب بدین خاطر است که برجستگی حوادث را در پی دارد.

صادقی با اشاره به اینکه سوژه شام برفی نادر است، بیان کرد: نویسنده در این اثر با جزئیات کامل روایتی را تصویر کرده که بر اساس خاطره به نحو روشنی بیان می شود.

این منتقد ادبیات لحن و رویدادهای شام برفی را بسیار ساده بیان کرد و گفت: در این اثر اتفاقات و رویدادها به دقت بررسی شده و جای پرسش و ابهام در ذهن خواننده باقی نمی گذارد.

وی با توجه به اینکه کتاب شام برفی ۱۴ منزل را روایت می کند، ادامه داد: این داستان دارای ابتدا و انتهاییست که هدف نویسنده را دنبال می کند. زیرا، نویسنده این کتاب قدرت دیدن و شنیدن بالایی داشته است. با مطالعه کتاب شام برفی خواننده به ذهن خلاق و جزئی نگری پی می برد که ویژگی دیگر آن ثبت وقایع اجتماعی و بهره مندی از تجربه است.

وی در پایان این نشست ادبی که پنجشنبه شب در شیراز برگزار شد بیا بیان اینکه خاطره به دو شیوه در ادبیات بکار برده می شود، گفت: خاطره نگاری یا جزئی نگر و یا کلی نگر است. از این رو، در کتاب شام برفی از آنجا که نویسنده به جزئیات به خوبی پرداخته است با وجودی که زبان کتاب و خاطره باید از صمیمیت برخوردار باشد، در بیشتر جاهای این اثر صمیمیت میان راوی و نویسنده دیده می شود و این رادر متن دوچندان کرده است.

 

 

گفتنی است نشست نقد وبررسی کتاب" شام برفی" در چهاردهمین نمایشگاه کتاب فارس به سفارش سازمان بسیج هنرمندان فارس وبا همکاری مدیریت سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب فارس برگزار گردید.

 

 

 

 انتهای پیام/224224

 

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: