آخرین اخبار
کد خبر: ۷۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز:
مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز گفت: هویت هر پدیده ای با توجه به اهداف و رسالت های آن پدیده ، تعریف می گردد.ابتدایی ترین نیاز در جهت ایفای نقش مطالبه گری ، نیاز سنجی و دریافت فهم صحیحی از کژی ها و کاستی های جامعه است.
چرم زاده مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز به مناسبت 16 اذر دانشجوی مستقل را دانشجوی حساس به مسائل اطراف خود دانست.

دانشجو کیست و مفهوم دانشجویی یعنی چه؟

در معنای عام واژه دانشجو را می توان به هر انسان حقیقت جویی نسبت داد که به دنبال غایت کمالات که در مفهوم دانش متجلی می شوند ، باشد. در معنای خاص نیز دانشجو ، فردی پیشرو و نخبه است که زمینه پیشرفت و تعالی جامعه اش را با کسب علوم مختلف فراهم می سازد.

 هویت دانشجو در گرو چه مسائلی است؟

طبیعی است که هویت هر پدیده ای با توجه به اهداف و رسالت های آن پدیده ، تعریف می گردد. شاید بتوان رسالت های بیشماری برای دانشجو بر شمرد اما می توان تمامی آن ها را در قالب یک رسالت تجمیع کرد و آن عبارت است از آرمان خواهی ، که از نظر مقام معظم رهبری اولین فریضه ی دانشجویی است.

از دیدگاه امام ، نسل حال حاضر به معنای واقعی دانشجو هستند؟

از دیدگاه حضرت امام ، دانشگاه مغز متفکر یک ملت است و ایشان در چندین مورد تذکر می دهند که دانشگاه اسلامی باید مرکز تربیت انسان های متعهد به اسلام و کشور قرار گیرد. با توجه به این نکات دانشجوی نسل حاضر نیز به اندازه ای که پایبند به این ارزش ها باشد به اصالت دانشجویی خود نزدیک تر شده است.

جنبش دانشجویی تا چه میزان به هویت اصلی خود نزدیک است؟

با مرور اجمالی بر تاریخ اتفاقات و سرگذشت جنبش های دانشجویی متوجه می شویم که هر گاه جریان های دانشجویی با استفاده از مولفه های آگاهی و بصیرت سعی در ایفای نقش در جامعه نموده اند ، توانسته اند به وظیفه و رسالت خود عمل کنند و هر گاه سعی در ایفای نقش دنباله روی جریان ها و افراد را داشته اند ، به انحراف دچار گشته اند.

میام سه نسل از دانشجویان قبل از انقلاب و انقلاب و بعد از انقلاب آیا تفاوتی هست؟

مطمئناً گذشت زمان و تغییر مختصات در زمینه های مختلف بر نوع تفکر و افعال دانشجویان مانند سایر اقشار جامعه تاثیر گذاشته است و از این نظر با مطالعه ای دقیق بر جنبه های مختلف این موضوع می توان به تفاوت هایی پی برد اما با قاطعیت می توان گفت که رسالت ها و اهداف اصیل دانشجویی ثابت و بدون تغییر هستند.

 رابطه احزاب و دانشجو چیست؟

هم جریان های دانشجویی و هم احزاب را می توان از جمله مهم ترین کنش گریان فضای سیاسی یک جامعه به حساب آورد. ولی با توجه به تعریف و ماهیت متفاوت این دو مقوله ، مطمئناً وظایف و فعالیت های آن ها نیز با هم متفاوت است.در واقع با توجه به ماهیت ها و اهداف جنبش های دانشجویی و احزاب است که می توان تعریف صحیحی از رابطه ی بین این دو ارائه نمود.

 مطالبه گری چیست؟

مطالبه گری را می توان نمودی از احساس تکلیف و مسئولیت در قبال جوامع کوچک و بزرگ در ارتباط با دانشجو دانست. مطالبه گری به شیوه احسن آن، از اجزای متفاوت جامعه و به ویژه از زمامداران امور کشور ، فاکتوری مهم در جهت رشد و تعالی سیستم اجتماعی محسوب می گردد.

چه کسی مطالبه گر است؟

ابتدایی ترین نیاز در جهت ایفای نقش مطالبه گری ، نیاز سنجی و دریافت فهم صحیحی از کژی ها و کاستی های جامعه است. در واقع کسی مطالبه گر واقعی است که ابتدا درک صحیحی از مشکلات و کمبود های مردم جامعه اش داشته باشد و سپس در قالب های صحیحی بتواند در راستای برطرف کردن این معضل ، روشنگری نماید.

شاخص های مطالبه گری چیست؟

یکی از شاخصه های مهم و کلیدی مطالبه گری ، استواری مطالبه بر معیار ارزش ها و اصول روشن است. در واقع قبل از تعریف و بیان مطالبه باید بگوییم که این درخواست را بر پایه ی چه معیارهایی مطرح می کنیم. از دیگر شاخصه های مطالبه گری می توان به بیان روشن ، اصرار بر احقاق آن و ... اشاره نمود.

دانشجو تا کجا و در چه حدودی می تواند اظهار نظر کند؟

دانشجویی که ابتدا توانسته معیارها و ارزش های خود را باز تعریف و در نهاد خود هضم نماید اساساً نمی تواند خود را محدود به حصارهای پیش ساخته و یا حتی دست به خود سانسوری بزند ، چون همین رسالت های اصیل است که هویتی به نام دانشجو را برای او شکل می دهد. در تعامل با دانشجو نیز افراد و جریان های اجتماعی متفاوت نیز باید با درک صحیحی از هویت دانشجو ، سعی در محدودسازی های بی اساس برای این قشر فرهیخته نداشته باشند.

دانشجوی مستقل چه مفهومی دارد؟

دانشجویی مستقل نام دارد که ابتدا با آگاهی و حواس بیدار خود ، فعل و انفعالات و جریان ها را رصد و بعد با قوه ی بصیرت و ذهن پیشرو خود بتواند به تحلیل و محصولی روشن و صحیح دست یابد و در آخر نیز بر اساس همین خروجی ، دست به اقدامات مقتضی بزند.

آیا صرف وابستگی نداشتن استقلال است؟

خیر ، اساساً این دو مفهوم در مختصات جریان های دانشجویی لزوما به یک معنی نیستند. چه بسا جریان دانشجویی هیچ گونه ارتباط و کمکی اعم از مادی ، معنوی و فکری از گروه های بیرون دانشگاه دریافت نکند ولی خود آن جریان قادر به ارائه تحلیل های صحیح و ایفای نقش بر اساس آن را نباشد و مرتباً به جای اینکه نقش پیشروی توده های اجتماعی را بازی کند ، دنباله رو جریان های خاص می گردد.

 دانشجو در قبال چه کسانی وظیفه دارد؟ چرا؟ چه طور؟

دانشجو در قبال تک تک افراد و توده های اجتماعی ملت خویش و حتی در قبال جهان پیرامون خود نیز مسئولیت ها و تکالیفی دارد چرا که ما در حال صحبت از هویتی هستیم که علاوه بر عهده داری نقش پیشروی و پیشتازی جامعه ، وظیفه بیدارگری و رهنمون سازی خیل عظیمی را بر خود فرض می داند و به تبع این مسئله نیز ، دایره ی تعاملی دانشجو بسیار وسیع می گردد.

 آیا دانشگاه توانسته به قائده دانشجو پرور باشد؟

رابطه و تعامل دانشجو و دانشگاه را نباید یک طرفه تصور کرد. شاید بتوان این سوال را مطرح کرد که دانشجویان چقدر توانسته اند به تعالی و ارتقاء دانشگاه کمک کنند. در پاسخ نیز باید گفت هر گاه دانشجو و دانشگاه توانستند به درک صحیحی از اهداف و چشم اندازهای ترسیمی یکدیگر برسند ، می توان انتظار ایفای نقش به قائده از هر دو را داشت.

 موذن جامعه بودن چه مفهومی دارد؟

خصوصیات موذن را می توان در دو ویژگی خلاصه نمود ابتدا پیشرو بودن او ، که پیش از همه خبر از وقت نماز می دهد و دومی نیز جلوگیری از به خطا رفتن افراد ، به طوری که با اذان خویش مانع قضا شدن نماز دیگران می شود.

شاید بتوان گفت که این دو خصوصیت شهید بهشتی را مجاب کرد تا صفت موذن را به دانشجو نسبت بدهد ، چون دانشجو نیز ابتدا در فکر و عمل پیشتاز جامعه خویش است و سپس با انجام رسالت های خویش مانع انحراف جامعه می گردد.


نام:
ایمیل:
* نظر: