کد خبر: ۷۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
انـديـشه تشكيل گروهى كه به نام (خدمت گزاران سازندگى) و كمى بعد از آن به (جمعى از كـارگـزاران سـازنـدگـى) مـعـروف شـدنـد، بـه 1374 بـرمى گردد.
پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، انـديـشه تشكيل گروهى كه به نام (خدمت گزاران سازندگى ) و كمى بعد از آن به (جمعى از كـارگـزاران سـازنـدگـى ) مـعـروف شـدنـد، بـه 1374 بـرمى گردد. به ادعاى خودِ آنان (وقتى جامعه روحانيت مبارز نپذيرفت كه اسامى پيشنهادى دست اندركاران توسعه و سازندگى كشور در فهرست داوطلبان نمايندگى پنجمين دوره مجلس شوراى اسلامى تهران قرار گيرد، اين جمع به عنوان يك واكنش ‍ تـصـمـيـم گـرفـت ، فـعـّاليـت و مشى خود را تداوم ببخشد.


در اردیبهشت 1377 تقاضاى رسمى تـأسـيـس حـزب كـارگـزاران سازندگى ايران مورد موافقت كميسيون ماده ده وزارت كشور قرار گـرفـت ، و در مـرداد 1378 با مجوز رسمى وزارت كشور فعاليت كشور جديد و حزبى خود را آغاز كرد.

كارگزاران سازندگى ، طيف و جريانى است كه از پيوستن افرادى از دو جـنـاح (به اصطلاح، چپ و راست ) و گروهى از تكنوكرات هاى مسلمان تأسيس شده است ، از اين رو، آن را جـنـاح مـيـانـه هـم نـامـيـده انـد. بـه اعـتـقـاد نـوربـخـش ، عـضـو شـوراى مـركـزى ايـن تـشـكـل ، كـارگـزاران يـعـنـى جـمـعـى بـا سـليـقـه هـاى مـتـفـاوت كـه در چـهارچوب قانون و با تـحـمـل يـكديگر به اداره جامعه مى پردازند.

كارگزاران در مقام مقايسه و تأكيد ميان سياست ، اقـتـصـاد و فـرهـنـگ ، اصـالت را بـه اقـتـصاد مى دهند. محمد هاشمى عضو ديگر كارگزاران مى گـويـد شـعـار تـوسـعـه سـيـاسـى آقـاى خـاتـمـى ، راه بـه جايى نمى برد. (كارگزاران را تـكـنـوكـرات و فن سالاران اسلامى نيز مى‏گویند. فن سالاران ، يعنى كسانى كه به اولويت فن بر دين اعتقاد دارند.)

در اواخر سال 1374 ه‍ . ش . و در آستانه انتخابات پنجمين دوره مجلس شوراي اسلامي ، اخـتـلافـات مـيـان جـنـاح ميانه (دولت ) و جامعه روحانيت مبارز در مورد ارائه ليست مشترك بـراي حـوزه انـتـخـابـاتـي تـهـران بـه اوج خـود رسـيـد؛ بـديـن شكل كه جامعه روحانيت مبارز و به ويژه متحدان سنتي آن ، يعني جمعيت مؤ تلفه اسلامي و انـجـمـن اسـلامـي اصـناف و بازار حاضر نشدند كه پنج نفر از جناح ميانه يا طرفداران آقاي هاشمي رفسنجانی، در ليست آنها قرار گيرد.

در نتيجه شانزده نفر از طرفداران آقاي هاشمي كـه شـامـل ده وزيـر، چـهـار مـعـاون رئيـس جـمـهـور و رئيـس كل بانك مركزي و شهردار تهران بودند، با نام ((جمعي از كارگزاران سازندگي )) از جـامـعه روحانيت جدا شده و ليست جداگانه اي براي تهران و شهرهاي ديگر ارائه دادند و با شعار عزت اسلامي ، تداوم سازندگي و آباداني ايران ؛ وارد انتخابات شدند و پس از انـتـخـابـات بـه هـمـراه طـرفـداران جـنـاح چـپ ، گـروه ((حـزب الله )) مـجـلس را تشكيل دادند.

مـخـالفـت مـقام معظم رهبري و افكار عمومي باحضور اعضاي دولت در حزب كارگزاران

بـا مـخـالفـت مـقام معظم رهبري و افكار عمومي نسبت به حضور برخي از اعضاي دولت در اين گـروه و احتمال اِعمال نفوذ در انتخابات ، ده نفر از وزراي عضو دولت از آن كناره گيري كـردند. شش نفر باقي مانده ، به علاوه سيد حسين مرعشي ، فائزه هاشمي ، علي هاشمي و مـحـمـدعـلي نـجـفـي ، حـزب كـارگـزاران سـازنـدگـي را تـشـكـيـل دادند.

سـران حـزب كـارگـزاران سازندگي در مورد انتخابات ششمين دوره رياست جمهوري ، ابتدا قصد داشتند با بازنگري در قانون اساسي ، دوره رياست جمهوري آقاي هاشمي را تمديد كنند، ولي با توجه به مخالفت جناح ها و مردم ، موفق به اين كار نشدند. پس از آن بـه دنـبـال آقـاي حـبـيـبي ، معاون اوّل رئيس جمهور و آقاي كرباسچي بودند كه آقاي حـبـيـبـي از قـبـول چنين كاري سر باز زد و آقاي كرباسچي هم به علت اتهامات وارده ، نتوانست نامزد شود. سرانجام پس از بررسي و مطالعات لازم ، از آقـاي خـاتـمـي نـامـزد جـناح چپ حمايت كردند و از آن تاريخ ، اين گروه يكي از اعـضـاي مـؤ ثـر جـنـاح دوم خـرداد محسوب مي شود.

خـدمـت گزاران سازندگى ، نخست از سوى شانزده عضو هياءت دولت (وزراء، معاونين و شهردار تهران ) شامل امراللهى ، نجفى ، محمدخان ، غرضى ، فروزش ، تركان ، شوشترى ، نعمت زاده ، كـلانـتـرى ، زنگنه ، شافعى ، محمد هاشمى ، مهاجرانى ، هاشمى طبا، نوربخش و كرباسچى تـأسـيـس شـد.

امـا در پـى مـخـالفـت افـكـار عـمـومـى بـا عضويت اعضاى دولت در يك حزب يا تـشـكـل سياسى ، ده تن از آنان استعفا دادند، ولى كارگزاران با جذب چهار عضو جديد، با نام جمعى از كارگزاران سازندگى به فعاليت خود ادامه داد.

كـارگـزاران با شعار عزت اسلامى ، تداوم سازندگى و آبادانى ايران ، در انتخابات مجلس ‍ پـنـجـم بـه مـيـدان آمـد، و مـوفـق شـد، اقـليـت قـابـل توجهى را به مجلس بفرستد. اين حزب در انـتـخـابـات دوره هـفتم رياست جمهورى ، ابتدا تقاضاى ائتلاف با جامعه روحانيت را مطرح كرد، ولى چـون آن هـا نـپـذيـرفـتند، با مجمع روحانيون مبارز ائتلاف و از نامزدى آقاى خاتمى حمايت كـردنـد. در انـتـخابات مجلس ششم با شعار امنيت ، رفاه و آزادى كه اين خود نشانه گرايش به جـنـاح چـپ بـود، شركت کرد و حدود پنجاه نماينده به مجلس فرستاد. در انتخابات شوراهاى اسلامى مشاركت فعّال داشت، ودر انتخابات دوره هشتم رياست جمهورى نیزاز اولين گروه هايى بود كه از نامزدى مجدد خاتمى پشتيبانى كرد.

كارگزاران معتقدند:
اختيارات ولى فقيه محدود به قانون اساسى است ، آزادى حق است نه امتياز، انقلاب نبايد صادر شود. خصوصى سازى يك ضرورت اقتصادى است ، اخذ وام از منابع خارجى لازم اسـت . دولت بـايـد در فـعـاليـت هـاى فـرهـنـگـى نـظـارت داشـتـه بـاشـد نـه دخالت و در مقابل تهاجم فرهنگى ، بايد صرفا به ايمن سازى پرداخت.


کارگزاران؛ يك حزب ليبرال، دموكرات، راست، چپ، اصلاح طلب و مسلمان!

مرعشي سخنگو و قائم مقام حزب کارگزاران سازندگي درمصاحبه با نشريه ذکر ارگان داخلي موتلفه درتیرماه 1386 به صراحت اعلام کرد که گروه متبوعش پس از مطالعات به اين نتيجه رسيده اند که اسلام نظام سياسي، اقتصادي و اجتماعي ندارد و در نهايت اظهار مي دارد که ما به عنوان حزب کارگزاران با برداشتي که از دين، مکتب و تجربه بشري داريم به اين نتيجه رسيديم که اسلام با مشي ليبراليسم سازگاري دارد.

مرعشی در ۱۳۸۴/۰۳/۱۸ هم در تالار ابن سینای مشهد گفته بود:
هاشمی(رفسنجانی) یک مسلمان لیبرال دموکرات است و به آزادی های مشروع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی معتقد است. هاشمی راهی را باز کرد که خاتمی ادامه داد.

مرعشي، همچنین درآبان 87 به صراحت حزب كارگزاران را يك حزب ليبرال دموكرات دانست. اين بار مرعشي به تفصيل در مصاحبه با سايت آفتاب اعلام كرد كه ما يك حزب ليبرال دموكرات مسلمان هستيم و در متن مصاحبه خود مي گويد، «كارگزاران به لحاظ مبنایي و فكري، يك تشكل ليبرال دموكرات مذهبي و به لحاظ مفاهيم مدرن، يك تشكل راست است اما به لحاظ جناح بندي هاي سياسي ايران، يك حركت اصلاحاتي عليه سياست هاي بسته راست بوده است.» وي همچنين اعلام كرد كه آقاي هاشمي رفسنجاني در دوره رياست جمهوري خود يك نگاه كاملا فني و تكنوكراتي داشت و سياست هاي اقتصادي راست (ليبرال) را به عنوان مشي دولت برگزيد.

این درحالی است که امام (ره)فرموده اند: «تا من هستم نخواهم گذاشت حكومت به دست ليبرال ها بيفتد‚ تا من هستم نخواهم گذاشت منافقين اسلام اين مردم بي پناه را از بين ببرند‚ تا من هستم از اصول نه شرقي و نه غربي عدول نخواهم كرد». (صحيفه نور ج 21 ص96 - 3/12/67، منشور روحانیت)

مصاحبه دبيركل كارگزاران با راديو سازمان سيا

دبيركل كارگزاران توبه قبلي خود در مصاحبه با راديو رسمي سازمان سيا(فردا) را شكست و درآبان 87 به مصاحبه با راديويي نشست كه درباره آن عنوان «وابسته، بي ارزش نزد مردم ايران، مزخرف و ارگان سازمان سيا» را به كار برده بود.

فريدون زرنگار خبرنگار راديو فردا اين بار به بهانه بركناري وزيركشور با كرباسچي تماس گرفت و با وجود تائيد 7 ماه پيش وي مبني بر اينكه ديگر با شما گفت وگو نمي كنم، توانست از كرباسچي بر عليه دولت اصولگرا مصاحبه بگيرد! كرباسچي در اين گفت وگوي همدلانه با راديو فردا ادعا كرد خيلي از كارهاي دولت با مصالح كشور سازگار نيست.

وي همچنين با اظهار اينكه دولت صرفاً مي خواهد تيتر رسانه ها باشد، مدعي شد خيلي از اعضاي اردوگاه اصلاح طلبان بسيار اصولگراتر از جناحي هستند كه خود را اصولگرا مي نامند.

مصاحبه با راديوي سازمان سيا و تخطئه اصولگرايان در حالي است كه كرباسچي در سرمقاله اخیر روزنامه كارگزاران، ضمن حمله به دولت، عقلاي قوم در جبهه اصولگرايان را به عنوان «همسنگران سابق» به وحدت و همدلي و كاستن از فاصله ها و تنش ها فراخوانده بود.

كرباسچي همچنين اواخر اسفند سال 86، در قبال القاي بي تاثيري حضور مردم در انتخابات از سوي خبرنگار راديو فردا تاكيد كرده بود: اين عدم تاثير، القائات راديوهاي بيگانه است... مسائل هر كشوري بايد توسط نيروهاي داخلي آن كشور حل شود نه با نظارت بين المللي كه تجربه اي ناموفق است و در هيچ كشوري وضع را بهتر نكرده است. حرف هاي شما القايي و جهت دار است و خيلي اعتباري ندارد... شما يك راديوي وابسته به بيگانه هستيد و هيچ ارزشي از نظر مردم كشور ما نداريد. هم شما و هم صداي آمريكا تمام تحليل هايتان سطحي و بسيار مزخرف است و من هم ديگر بيشتر از اين حاضر نيستم با شما صحبت كنم.

ايدئولوژى که نداريم ليبرال هم که هستيم پس مشکلى پيش نمى آيد!

خانجانی عضو مرکزیت حزب کارگزاران دراسفند 87 در توجیه پراکندگی اعضا و حمایت آنها از نامزدهای انتخاباتی مختلف گفت که لیبرال و عملگرا بودن کارگزاران، انعطاف زیادی به آن می دهد.
خانجانی پیش ازآن گفته بود «نامزدهای اصلاح طلب برای کنار رفتن دیگران، باید به هم امتیاز بدهند چرا که سیاست، عرصه تعامل است و اگر قرار است کاندیدایی به نفع دیگری کنار برود باید یک سری امتیاز کمی و کیفی به دیگری بدهند و گرنه کنار رفتن و تعامل ارزشی ندارد».

وی ۱4 اسفند ۱۳۸۷در گفت وگو با «عصر ایران»، ضمن رد انشقاق در حزب متبوع خود افزود: «اساساً احزاب لیبرال و عملگرایی چون حزب کارگزاران فاقد پیش زمینه های ایدئولوژیک می باشند و لذا این امر توانایی انعطاف زیادی به این قبیل احزاب می دهد. در تمامی دنیا نیز این امر مرسوم است و احزاب لیبرال و غیر ایدئولوژیک احزابی منعطف هستند و گرایش های متنوع در راس و بدنه این قبیل احزاب در مجموع، مشکلی در حرکت این قبیل احزاب ایجاد نمی کند».

وی در عین حال تاکید کرد: براساس مصوبه حزب باید از خاتمی حمایت کنیم. بنابراین تکلیف بدنه و اکثریت اعضا مشخص است. از سوی دیگر آقای کرباسچی دبیرکل حزب هستند و از این رو فقط مسئول اجرای مصوبات می باشند.

خانجانی اضافه کرد: نباید از الان واکنش منفی داشت اصلاً شاید تصمیم آقای کرباسچی[برای حضور در ستاد انتخاباتی کروبی ]در نهایت به نفع کل جریان اصلاحات باشد و در تعدیل تصمیم گیری های آتی گروه های درون جریان اصلاح طلب نقش مثبتی ایفا کنند.

وی در عین حال تهدید کرد: به هر دلیل اگر خدای نخواسته هر فردی بخواهد با تکروی باعث ایجاد انشقاق و شکست جریان اصلاحات در انتخابات شود، نام او برای همیشه در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد.

چـالش هـاى عمده كـارگـزاران:
1- مـخـالفـت افـكـار عـمـومـى ورهبرانقلاب بـا عضويت اعضاى دولت در حزب واستعفای ده تن از آنان درابتدای تأسیس

2- پیشنهاد تغيير قانون اساسى برای استمراررياست جمهورى هاشمى رفـسـنـجـانـى وناکامی دراین امر

3- دستگيرى ،محاکمه و زندانى شدن كرباسچى شهردار وقت تهران

4- دستگيرى ،محاکمه و زندانى شدن عـبدا... نورى (وزیرکشور دولت هاشمی رفسنجانی)

5- اختلافِ درونى وتقسیم حزب به دو بخش كرمانى(مرعشی ومحمدهاشمی) و اصفهانى(عطریانفر-جهانگیری-کرباسچی-محمدعلی نجفی) يا دو جناح طرفدار هاشمى رفسنجانى و خاتمى

6- استعفای محمدعلی نجفی ازشورای مرکزی کارگزاران در9/10/87 دراعتراض به مواضع انتخاباتی متعددبرای انتخابات ریاست جمهوری سال 88(حمایت کرباسچی ازنامزدی کروبی وپذیرش ریاست ستادانتخاباتی او درانتخابات دهم- حمایت مرعشی ازنامزدی حسن روحانی- حمایت عطریانفرازنامزدی محمدخاتمی- حمایت محمدهاشمی ازنامزد حزبی)

حمایت کرباسچی ازنامزدی کروبی موجب طرح استیضاح وی درحزب کارگزاران شد.

7-توقیف روزنامه كـارگـزاران، ارگان رسمی این حزب درتاریخ 11/10/87 که پس ازپیام مهم رهبرانقلاب درباره کمک به مردم مظلوم غزه به علت چاپ بیانیه طیف افراطی دفترتحکیم وحدت (بدون هیچ توضیح ونقدی)انجام شد.

این بیانیه دراوج حملات وحشیانه صهیونیستها به غزه ودفاع حماس ازمردم ، گفته بود مجاهدان حماس درمدارس وکودکستان هاوبیمارستان ها پناه می گیرند وباعث حمله صهیونیستهابه این مراکز می شوند.


منبع:بصیرت
انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: