شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۰۰:۱۳
کد خبر: ۷۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
بیانیه هیئت داوران سومین فصل‌واره شعر رازستان: شاعران استان عرصه شعر آیینی را عرصه‌ای بایسته تر وشایسته‌تر می پندارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس، هیئت داوران سومین فصل‌واره شعر رازستان با عنوان "آیین آینه" در آیین پایانی فصل‌واره  بیانیه ای را صادر نمودند.

 

متن این بیانیه به شرح ذیل می باشد: 

" بسمه تعالی

خدای بزرگ را شاکریم که توفیق رفیق راه نمود تا قلم را در عرصه‌ی حسن بی‌چون سلاله آفرینش وچلچراغ راه بینش به رقص درآورده و نام خویش را در جریده‌ی دلدادگان حضرت دوست درج نماییم و سهمی هرچند اندک در مواج نمودن دریای ذوق و قریحه ی رهپویان طریقی داشته باشیم که معصوم علیه السلام در گرامی‌داشت آن فرمودند:

" هرکس بیتی در وصف ما گوید خانه ای در بهشت از آن اوست!"

به این امید هیات داوران سومین فصل‌واره شعر بسیج هنرمندان فارس، با عنوان " آیین آینه" بیانیه‌ی خود را اعلام می دارد:

1-     هیات داوران وبرگزار کنندگان جشنواره افتخاردارند اعلام نمایند،" آیین آینه" از لحاظ کیفیت و غنای آثار ارسالی، همچنین برخورداری از احساس و عاطفه مندی و به کارگیری شگردهای هنری و ادبی،  نسبت به دو فصل‌واره‌ی پیشین، بهره‌ی بیشتری داشته است، گویی شاعران استان عرصه شعر آیینی را عرصه‌ای بایسته تر وشایسته‌تر می پندارند.

2-     نزدیکی سطح آثار به یکدیگر از هرنظر، برگزیدن و ترجیح اثری بر اثر مشابه را دشوار نموده و هیات داوران با بازخوانی متعدد و مکرر و انتخاب جزئی ترین معیارهای شعری، نهایتا آثار برگزیده را انتخاب نمودند.

3-     به نظر می رسد با همه ی پرشور و عاطفه مندی شعر آیینی، در مواردی شاعران به بن‌بست تصویر و شگردهای آشنایی زدایی مفهومی دچار گردیده اند و در توصیف و تشریح شخصیت ها، حوادث و زاویه‌ی دید و همچنین انتخاب زبانی پرورده و متناسب دچار مشکل شده اند. این مهم یکدستی و عدم ابتکار در مواردی را موجب شده است.

4-     قالب اکثر آثار غزل، مثنوی، رباعی و دوبیتی و قطعه، ترجیع بندی و مستزاد است، لذا قالب های کلاسیک همچنان کمیت قابل توجهی نسبت به نوع نیمایی و سپید دارند. گرچه با توجه به پیشگامی غزل، مثنوی و... این برتری قابل انتظار است. با این حال مطلوب است، شاعران عرصه ی شعر نو و نیمایی و سپید خالی را خالی نگذارند و آثار فاخری چون گنجشک و جبرئیل همچنان در فضا و ظرفیت شعر آزاد شکل بگیرد.

 

درپایان ضمن آرزوی توفیق روز افزون برای شاعران و مداحان آل الله، از همه ی شرکت کنندگان تقاضای بخشایش لغزشها و ریزش ها ی ناخواسته را داریم.

 

با آرزوی سلامت و سعادت روز افزون جامعه ادبی کشور17/9/94

هیات داوران سومین فصل‌واره شعر بسیج هنرمندان فارس

مصیب صفری

عبدالحسین انصاری

ساجده تقی زاده" 



انتهای پیام/ 224224

نام:
ایمیل:
* نظر: