کد خبر: ۷۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
كانون بسيج اساتيد دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز نشست معرفتي-بصیرتی برگزار کرد:
كانون بسيج اساتيد دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز نشست معرفتي-بصیرتی صالحين را با موضوع "وحدت حوزه و دانشگاه و تحلیل تحولات سیاسی منطقه" با حضور حجت الاسلام کاویانی برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، كانون بسيج اساتيد دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز نشست معرفتي-بصیرتی صالحين را با موضوع"وحدت حوزه و دانشگاه و تحلیل تحولات سیاسی منطقه" با حضور حجت الاسلام کاویانی برگزار کرد.

در ابتدای جلسه بخشی از کتاب آزادی انسان اثر استاد شهید مرتضی مطهری تحت عنوان "نهضت آزادی بخش اسلام (1)" توسط تعدادی از استادان دکتر کارگر، دکتر قریشی و دکتر اخلاقی ارائه شد.

دکتر کارگر به موضوع"حسن ابتدا و حسن ختام" و ویژگی­های حسن ابتدا اشاره کرد و آنها را اینگونه برشمرد:

1) نماینده اجمالی از مجموع تعلیمات باشد

2) ساده و مفهوم باشد

3) رسا و بلیغ باشد

4) اصولی و اساسی باشد.

در ادامه آقای دکتر قریشی به تقضیل مطالبی در باب"کافی نبودن شعار آزادی" و این که عامل تربیت چه قدر در روح مردم موثر است توضیحاتی ارائه کرد و در انتها به بحث دربارهاشتباه جهان امروز، تامین مبانی آزادی در اسلام و نمونه­های آزادی­خواهی و آزادمردی در اسلام پرداخت.

در انتها نیز دکتر اخلاقی به تشریح"عوامل سلب کننده آزادی" "روش بازدارنده اسلام"و"مبارزه اسلام با زبون­پروری" پرداخت و سخنانش را با موضوع عظمت خداوند متعال به پایان رساند.

حجت الاسلام کاویانی سخنرانی خویش را با این حدیث از امام رضا (ع) که فرمودند « صدیق کل امرء عقله و عدو جهله(دوست هر کسی عقل اوست و دشمن ایشان جهل می­باشد)» آغاز کرد و گفت:

به لحاظ لغوی مفهوم کلمه جهل، نادانی است که نقطه مقابل آن دانایی می­باشد اما طبق فرمایشات امام رضا (ع)، نقطه مقابل جهل، عقل و عقلانیت است و بر این اساس، علم مسئولیت­آور است اما حجت نیست در حالی­که عقل حجت می­باشد. بنابراین هر انسان مومنی باید عقل­مدار باشد.

حجت الاسلام کاویانی در ادامه در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه، سوالات ذیل را مطرح و مفاهیم زیر را توضیح داد:

1)تعریف و مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه؛

2) وحدت حوزه و دانشگاه فی نفسه امکان دارد؛

3) مخالفان این وحدت چه کسانی هستند؟

وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی همکاری و ائتلاف دو گروه مرجع در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی. بنابراین جهت عملیاتی کردن این وحدت نیاز به سه عامل زیر است:

1)تعیین و تشخیص اولویت­ها: پیشگامی دانشگاه­ها جهت بررسی مطالبات مردمی در کنار نظرات اساتید حوزه؛

2)تعیین اهداف: جهت رفع معضلات اجتماعی می­بایست اهداف به روشنی مشخص گردند؛

3)بیان راه­کارها: ارائه راه­کارهای اصولی و صحیح همراه با مدیریت توسط اساتید دانشگاه و حوزه.

حجت الاسلام کاویانی اظهار داشت: در رابطه با بحث وحدت حوزه و دانشگاه و این که این موضوع فی نفسه امکان دارد نیز می توان به چندین مورد از جمله ارتباط پزشکان با بخش حوزه و یا بحث پزشک-روحانی که امروزه در برخی از بیمارستان­های کشور در حال اجراء هست می­توان اشاره کرد.

وی همچنین در رابطه با مخالفین این وحدت نیز گفت:، ذکر این نکته ضروری است که همواره کسانی هستند که دوست ندارند بینحوزه و دانشگاه وحدت و یکپارچگی وجود داشته باشد زیرا آن را برخلاف منافع شخصی خود می­دانند و همان­طور که حضرت امام (ره) فرمودند وحدت حوزه و دانشگاه مخالفانی دارد و به­طور اصولی آن را می­توان در اهداف آن­ها دید.

وی در ادامه مباحث نیز به تحلیل مسائل سیاسی منطقه پرداخت و اظهار نمود که تا راهنمایی در زمینه نگاه به انقلاب وجود نداشته باشد متوجه جزئیات نخواهیم شد.

حجت الاسلام کاویانی در این ارتباط خاطره­ای از آقای عسگراولادی در سال 1342 بیان کرد که ایشان بعد از قیام خونین 15 خرداد ماه در قم و چند شهر دیگر به حضور حضرت امام (ره) می­رود و وضعیت را به اطلاع ایشان می­رساند و سوالاتی از امام در رابطه با اوضاع و شرایط آن زمان می­پرسد که امام در جواب می فرمایند:

1)ما به حرکت و جنبش خود تا سقوط رژیم پهلوی ادامه خواهیم داد و نظام اسلامی را در ایران تاسیس خواهیم کرد؛

2)در ادامه، انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرده؛

3)و زمینه را برای ظهور حضرت ولیعصر (عج) فراهم خواهیم کرد.

وی در پایان اظهار داشت: در شرایط فعلی ما به هدف تثبیت نظام رسیده­ایم و در صدد آن هستیم تا زمینه را برای ظهور امام عصر آماده کنیم. هم­چنین در صدد الگوسازی و گسترش و نفوذ انقلاب اسلامی در سراسر جهان می­باشیم.

انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: