کد خبر: ۷۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
تسنیم یزدانی مدرس دانشگاه نوشت از این حاکمان شراب نوش و بی ­تجربه سعودی رفتارهای جاهلانه و تندروانه دور از انتظار نیست، امّا چرا در این زمان؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، تسنیم یزدانی مدرس دانشگاه در پی بشهادت رسیدن شیخ نمر باقر النمر نوشت: هدف از به شهادت رساندن شیخ نمر چیست و شیخ نمر، حذف شد برای اینکه ...؟

از زمانی که حکام جدید عربستان سرکار آمدند، همان­طور که مردم عربستان و کارشناسان سراسر دنیا با شناختی که از مزاج خاندان سعود داشتند، پیش­ بینی می­ کردند؛ رویه حکومت سعودی از رویه اعتدالی ­تر ملک عبدالله به رفتارها و سیاستهایی تند تغییر پیدا کرد. از همکاری جانانه بیش از پیش با داعش در کنار قطر و ترکیه گرفته، تا دشمنی با تمام وجود با سوریه که باعث شکست و به نتیجه نرسیدن تمام کنفرانس ­های جهان عرب و جهان اسلام می­شد، تا زدن چوب حراج به نفت در ادامه­ ی سیاست­ های بندگی آمریکا برای ضربه زدن به مخالفان آن در منطقه، تا حمله بی­ رحمانه به یمن و کشتار مردم بی­دفاع و بی­پناه و نه نظامیان، تا مدیریت هرچه ناکارآمدتر حج و رخ دادن اتفاقات مسجد الحرام و آتش­ سوزی­ ها و در نهایت فاجعه منا و الآن هم که اعدام شیخ نمر باقر النمر.

Image result for ‫پوستر شیخ نمر‬‎


از این حاکمان شراب نوش و بی ­تجربه سعودی رفتارهای جاهلانه و تندروانه دور از انتظار نیست، امّا چرا در این زمان؟ مگر شیخ نمر چهار سال با گلوله­ ای در پا در زندان سعودی­ ها گرفتار نبود؟ مگر در این مدّت بسیاری از همراهان و یاران وی توسط خاندان سعود به شهادت نرسیدند؟ مگر تاکنون این خاندان چندین بار اعدام شیخ را بر زبان نرانده بودند تا واکنش­ های جهان اسلام را بررسی کنند؟ آیا انتخاب این زمان خاص با فاصلة کوتاه آن از اتفاقات نیجریه و ماجرای حکیم زکزاکی که میلیون­ ها نفر را در این کشور شیعه کرده است، بی­ارتباط است؟

آیا توالی وقایع زیر هیچ ارتباطی به هم ندارند و دارای معادله­ ای خاص نیستند؟

1- مسأله سوریه و کنفرانس ­های اخیر با حضور بیست و چند کشور برای حل آن از جمله ایران

2- پیشروی­ های نیروهای مردمی در عراق علیه داعش و پیروزی­ های اخیر آن­ها

3- ضعف داعش در عراق و سوریه در چند مدّت اخیر

4- حمله به یمن و اوضاع فعلی جنگ در یمن

5- فجایع حج امسال و اتفاقات منا و مسجدالحرام

6- مراسم اربعین حسینی امسال در عراق که به اذعان اکثر رسانه­ها بسیار پرشورتر از سال های پیشین و در امنیّت کامل برگزار شد و نمودی از قدرت و ابهّت شیعه بود.

7- حمله ترکیه به هواپیمای روس

8- وقایع نیجریه و دستگیری شیخ زکزاکی و شهادت فرزندان او

9- حوادث فرانسه و اروپا در این چند وقت

10- جشن کریسمس و سال نوی میلادی در اروپا

11- نامه رهبر ایران به جوانان اروپا

هر ناظر آگاهی که موارد فوق را به ترتیب بخواند، می­تواند روابطی را بین آن­ها حدس بزند؛ روابطی که حاکی از آن هستند که غلام حلقه به گوش سیاستهای استکبار در آسیای غربی (که قبلاً خاورمیانه خوانده می­شد) که بدون کسب اجازه از اربابان آمریکایی-صهیونیستی خود آب هم نمی­خورد، حاضر است بزرگترین ضربه ­ها را بر پیکر خود و کشورش وارد آورد، امّا منافع اربابان خود را در منطقه با چنگ و دندان حفظ کند؛ حتّی اگر بودجه کم آورد، حتّی اگر چاه­های نفتش به ­خاطر بهره­برداری بیش از حد ریزش کنند، حتّی اگر مردم خود و مردم منطقه را علیه خود بشوراند، مردمی که فاجعه منا را دیدند و بزرگواری کردند، مردمی که رواج ناامنی در منطقه توسط این دولت خبیث را می­ بینند و صبر پیشه می­کنند.

Image result for ‫پوستر شیخ نمر‬‎

در راستای پروژه اسلام ­هراسی در غرب، عربستان برای اینکه خود را نزد جهانیان، مسلمانِ خوب در مقابل مسلمان بدِ تروریست نشان دهد، شیخ نمر و 46 نفر دیگر را به نام تروریست اعدام می­کند و انتقادات و مبارزات این شیخ را همردیف جنایات داعش که اکنون نزد جهانیان و بخصوص اروپائیان منفور است و به تروریست منفی شناخته می­شود می گذارد و با آن­ها محاکمه می­ کند. البتّه او مراقب زمان است و از فرصت تعطیلات کریسمس که اندیشمندان و هشیاران اروپا غالباً در سفرند و تحلیل­ها و تجمعّات و فعّالیّت­ ها به حداقل رسیده است، حداکثر استفاده را می ­برد تا از دید این نگاه­ های تیزبین و پرسشگر بین ­المللی پنهان بماند و این درحالی است که علاوه بر بزرگان جهان اسلام، حتّی سازمان ملل هم دولت سعودی را از اعدام نمر بازداشته بودند. پس از نامه داهیانه رهبری به جوانان اروپا و تأثیرهای آن و تکیه ایشان بر جداسازی حساب مسلمانان از این گروه تروریست، الآن فرصت خوبی است تا عربستان علیرغم حمایت سینه­چاکانه از داعش که غالباً در پشت صحنه انجام می­شود، خود را در منظر بین­المللی در مقابل داعش قرار دهد و به عنوان مسلمان سربه راه و خوب و مظلوم معرّفی نماید تا در تحقیقات محقّقان جدید در مورد اسلام حتّی الامکان انحراف و سوءتشخیص رخ دهد. این اوّلین دلیل انتخاب این زمان برای اعدام.

امّا توالی مسأله حکیم زکزاکی که از علمای طراز اوّل نیجریه است و علاوه بر هدیه 6 پسر خود در راه اسلام، میلیون­ ها تن را در نیجریه شیعه کرده است؛ شیعیانی که به دلیل تأثیر وافر شیخ زکزاکی از حضرت امام خمینی و الگوی انقلاب ایران، خمینیون نامیده می­ شوند و مهم­ترین مخالف گروهک تکفیری بوکوحرام در نیجریه که در سال 2015 با داعش بیعت کرد و مخالف همکاری این گروهک با ارتش این کشور است و گفته می­ شود دستگیری­ اش در راستای آماده­ سازی کودتای رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه باشد - با اعدام شیخ نمر، علاوه بر این­که نشان می­دهد اربابان آل سعود از مسبّب اصلی ضعف داعش و پیشروی نیروهای مقاومت در عراق و سوریه که همان حکومت شیعی ایران است، عصبانی هستند مخصوصاً اکنون که پای روس ­ها و حتّی چینی­ها هم به میدان سوریه بازشده است- و با همان سبک کینه­ توزانه خود و با حمایت گرگ­ مآبانه­ شان درصدد انتقام جویی با سیاستهای خصمانه برهم زننده وحدت شیعه و سنّی آن هم پس از هفته وحدت، برآمده­ اند؛ همچنین می­تواند فرافکنی اذهان عمومی از فعّالیّت­های این حکومت خبیث در یمن و فجایع منا که گمان می­رود آن هم در راستای غلامی صهیونیست­ ها و عمداً صورت گرفته باشد، تلقّی شود و نیز می­ تواند این احتمال را هم تقویت کند که اربابان آل سعود در صدد طراحی نقشه­ های جدیدی برای منطقه هستند که اجرای آن نیاز دارد ذهن­ها از قبل درگیر نقاط دورتر از سوریه و عراق شده باشند و هوشیاران منطقه در زمان اجرای آن نقشه­ها مشغول پیگیری و تحلیل این سیاستهای فرافکنانه شده باشند.

البتّه باید دقّت کرد که این احتمال آخر هیچ از اهمیّت وافر و بنیادین این دو رهبر فرزانه و ثلمه­ ای که از آسیب رساندن به ایشان متوجّه جهان اسلام و جبهه مقاومت می­شود، نمی­ کاهد؛ بلکه بر ضرورت هشیاری و تیزبینی بیش از پیش جهان اسلام و جبهه مقاومت نسبت به سیاست های کثیف صهیونیستی تکیه دارد.

جهان اسلام و کشورهای اسلامی موظّفند علاوه بر پیگیری حقوقی دقیق و مو به موی فاجعه منا، با حفظ وحدت تسنّن و تشیّع، مخالفت­های جدّی عملی و بیانی خود را با شهادت این بزرگمرد شهر العوامیه و دستگیری آن حکیم بزرگ نیجری اعلام دارند و در عین حال نسبت به اقدامات بعدی جبهه استکبار در منطقه خصوصاً در نبرد عراق و سوریه با داعش و جنگ یمن کمال هشیاری را به خرج دهند.


انتهای خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: