آخرین اخبار
کد خبر: ۷۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
جعفر قادری در پاتوق مطالبه دانشجویان بسیجی فارس:
کاندیدای مجلس دهم شورای اسلامی گفت: مواضع برخی نمایندگان در کمسیون ها و در صحن علنی فرق می کند.

نخستین جلسه پاتوق مطالبه گری فعالین بسیج دانشجویی استان فارس از نمایندگان مجلس، با حضور دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که وی در جلسه ای 4 ساعته پاسخگوی مطالبه گری و سوالات دانشجویان بود.

 

در ابتدای این جلسه هادی رضایی مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه های شیراز  طرح پاتوق مطالبه گری دانشجویان را تشریح کرد.

در ادامه محمد کیانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارائه سوالات خود گفت: نماینده مجلس باید مدرس وار عمل کند و ضمن حضور در صحن علنی مجلس، توانمندی بالفعل کردن پتانسیل های شهر را داشته باشد چرا که شیراز از اصفهان چیزی کم ندارد اما می بینیم که پتانسیل ها در آنجا عملی می شود و در شیراز نه!

 

یکی از مشکلات کشور ما تک پارلمانی بودن است!

جعفر قادری در پاسخ به سوال تعریف شخص شما از مجلس شورای اسلامی هم تراز انقلاب و همچنین تعریف تان از نماینده مجلس با توجه به پتانسیل امروز مجلس چیست، گفت: نظام ما نظام تک پارلمانی است؛ مجلس متخصصین و معتمدین از هم جدا نیست و کارکرد این دو در کشور ما یکی است. در دنیا این دو را از هم جدا می کنند.

 

به دلیل نداشتن حزب در ایران، طرح ها و لایحه ها حمایت تخصصی نمی شود/رادیو مجلس جنبه منفی مجلس است

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم این است که نظام ما حزبی نیست، بنابراین یک نماینده با پشتوانه حزبی وارد نمی شود و بعد از ورودش هم حزبی وجود ندارد که در طرح ها و لایحه ها حمایت تخصصی کند.

 

برخی نمایندگان در کمسیون ها و در صحن علنی مواضع شان فرق می کند

 

وی با اشاره به این که در بعضی از مسائل و موضوعات باز بودن رادیو مجلس جنبه های مثبت و منفی ای دارد، اضافه کرد: جنبه مثبت رادیو مجلس، مردم در جریان جزئیات مجلس قرار می گیرند و جنبه منفی بیشتر صحبت هایی که در رادیو مجلس می شود جنبه کارشناسی ندارد. بعضی از نمایندگان در کمیسیون ها به صورت دیگری اظهارنظر می کنند ولی اینجا چون رادیو باز است جلو تربیون به گونه ای دیگر عمل می کنند.

 

یکی از معایب نظام رای گیری مجلس، عدم شفافیت است/در مناطق کوچک تعصبات قومی بسیار زیاد است

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: از اشکالات دیگر مجلس نظام رای گیری است. نظام رای گیری مجلس شفاف نیست و این مسئله همراه با مسائل دیگر باعث شده نظام انتخاباتی درستی نداشته باشیم.

 

قادری تصریح کرد: افرادی که از نظر تخصصی، تجربی و تعهدی می توانند موثرتر باشند کمتر اجازه ورود به این صحنه رقابت ها دارند. ایراداتی که در ساختار انتخاب نمایندگان وجود دارد نوعا در مناطق کمتر به بحث ظرفیت ها، توانمندی ها و تعهد پرداخته می شود.

 

هیچ کس نمی تواند مجلس شورای اسلامی در صورت لزوم منحل کند

 

وی بیان کرد: در بیشتر مناطق کوچک تعصبات قومی و قبیله ای و مسائل خانوادگی تعیین کننده است و مجموع این مشکلاتی که وجود دارد طبیعتا نباید نمایندگان قدر وارد مجلس شوند و انتظارات امام و رهبر انقلاب برآورده نشود اما حرکت نظام هر چه جلوتر باشد حرکت رو به تکامل تری است.

 

نماینده شیراز در مجلس ادامه داد: مجلس ما یک سری موقعیت ها و محدودیت هایی در قانون اساسی دارد و نمونه بارز این می توان به این که هیچ کس قدرت انحلال مجلس را ندارد و حتی پیش بینی هم نشده است که رهبری و رئیس جمهور مجلس را منحل کنند، اشاره کرد.

 

مجلس در سیاست های پولی هیچ نقشی ندارد  

قادری اضافه کرد: اما از طرفی هم مجلس، در قانون اساسی پیش بینی کرده در خیلی از موارد نمی تواند دولت را وادار به آوردن لایحه کند یا در طرح هایی که می دهیم اگر بار مالی داشته باشد بلافاصله شورای نگهبان متذکر می شود که این در صلاحیت های مجلس نیست یا در سیاست های پولی مجلس نقشی ندارد. شورای پول و اعتبار دو نماینده مجلس به عنوان عضو ناظر هستند و این عضو ناظر حق رای ندارد و بیشتر اعضایش دولتی هستند در صورتی که بخش زیادی از فعالیت ها در قسمت سیاست های پولی انجام می شود.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صندوق توسعه ملی دو نماینده مجلس و دادستان حق رای دارند ولی در همین ساختار به گونه ای پیش بینی شده که از 9 نفر حق رای، شش نفر دولتی هستند که طبق اساس نامه جلسات با حضور شش نفر تشکیل می شود و طبق آرا تصمیم می گیرند و این هم اشکالی است. بنابراین رای نمایندگان مجلس اثرگذار نیست.

 

مردم نباید انتظار مجلس در طراز انقلاب داشته باشند

 

قادری اظهار کرد: سعی کردیم این روند را اصلاح کنیم که منجر به دعوای مجلس و دولت شد و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر دولت را تایید کرد.بنابراین ما ابزاری برای کنترل نداریم؛ با این محدودیت ها انتظارات ما را برآورده نکرده ولی روز به روز روند به گونه ای است که مجلس تاثیرگذارتر باشد.

 

وی در پاسخ به سوالی که با توجه به شرایط موجود مجلس آرمانی چگونه است، گفت: چون ساختار درست نیست بنابراین سطح توقعات برآورده نمی شود؛ وقتی روند انتخاب نماینده بر اساس شایسته سالاری و نظام حزبی نیست که حداقل یک سری پالایش هایی انجام شود یا ساختار حوزه های انتخاباتی به گونه ای است که تعلقات محلی و مسائل دیگر تعیین کننده است شما نباید انتظار مجلس در طراز انقلاب را داشته باشید.

 

برخی نمایندگان بدون تخصص در هر حوزه ای اظهارنظر می کنند

 

نماینده شیراز در مجلس اضافه کرد: مثلا اگر از مردم جامعه بپرسید کدام نماینده بهتر کار کرده است، می گویند فلان نماینده مرتب در مجلس صحبت می کند ولی تحلیل نمی کنند که چند درصد صحبت ها درست بوده است. نماینده ای که در هیچ حوزه ای تخصص ندارد به خودش اجازه می دهد در هر حوزه ای اظهار نظر کند مثلا حوزه تخصصی من اقتصاد است دلیلی وجود ندارد که در حوزه پزشکی دخالت کنم.

 

 

قادری در پاسخ به سوالی که آیا ما با این وضع موجود انتظاری از مجلس نداشته باشیم، ادامه داد: شما باید بر اساس امکانات موجود انتظارات داشته باشید نه آن وضعیت مطلوب؛ اگر نظام رای گیری شفاف باشد و یا تصمیم های تخصصی به دور از سر و صدا باشد برخی مشکلات حل می شود.

 

110 سال از قانونگذاری ما می گذرد/10 هزار عنوان قانون داریم

 

وی اضافه کرد: مثلا خیلی از افراد می دانند پیشنهادی که می دهند رای نمی آورد؛ ما به رئیس مجلس پیشنهاد کردیم در بعضی از موارد نمایندگان را محدود کنید و برای صحبت کردن به آنها متذکر شوید.

 

قادری با انتقاد از برخی قوانین مجلس، تصریح کرد: قانون تجارت مربوط به چهل- پنجاه سال پیش است هنوز که چند دوره مجلس آمده نمی توانیم اصلاحش کنیم و یا قانون شهرداری مربوط به سال 1335 است یا بحث تنقیح قوانین.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: 110 سال از قانون گذاری ما می گذرد و 10 هزار عنوان قانون داریم در این رقم در دنیا اول هستیم ؛در هیچ جای دنیا این تعداد قوانین نمی بینیم.

 

برخی کارمندان به دلیل ازدیاد قانون در سیستم اداری خدایی می کنند

 

وی با اشاره به این که در شهرداری 500 عنوان قانون داریم در صورتی که شهرداری با سه عنوان قانون مشکلش حل می شود، اظهار داشت: قانون شهرداری، قانون شورا و قانون آیین نامه معاملاتی در بقیه موارد باید زیر این سه قانون بیاید.

 

قادری ادامه داد: وقتی که قانون زیاد باشد کارمند در سیستم اداری برای خودش خدایی می کند که یک کار روزمره و قابل انجام را خیلی راحت به استناد این قانون کار را قابل انجام نمی داند در حالی که همین کار در صدها هزار مورد در کشور انجام شده است ولی همین کارمند اگر بخواهد یک کار محال که در کشور سابقه ندارد انجام دهد به استناد همین قوانین موجود صغری کبری می چیند و کار را قابل انجام می داند.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ویژگی های یک نماینده طراز انقلاب، گفت: تخصص، تعصد، صعه صدر، مردمی باشند و اگر تعهد وجود نداشته باشد خیلی از منابع جابه جا می شود.

 

دفاع تمام قد قادری از تحزب در کشور/ با جوان شدن مجلس مخالفم

 

وی با دفاع مجدد از تحزب در کشور، گفت: مجلس محفل تصمیم گیری است و من اگر نماینده حزب بودم دلیلی نداشت تخصص زیادی داشته باشم چرا که در آن صورت حزب تمام بررسی های را می کرد و فقط از نماینده می خواهد که رای دهد. ولی چون حالا چنین پشتوانه ای وجود ندارد باید هم خود نماینده تخصص داشته باشد و هم به تخصص دیگران باور داشته باشد.

 

این مسئول بیان کرد: بعضی معتقدند که باید جوان ها وارد مجلس شوند در صورتی که یکی از پشتوانه های مجلس تجربه است؛ مجلس جای جوان ها نیست جوان ها چون انرژی دارند باید در حوزه اجرایی وارد شوند چرا که ممکن است اگر وارد مجلس شوند به علت بی تجربگی خیلی راحت بازی بخورند.

 

ارائه لایحه سه قلو برای انتخابات استانی، نظام حزبی در کشور و ارتقا اختیارات شورای عالی استان ها

 

قادری به ارائه لایجه سه قلو به مجلس اظاره کرد و گفت: در دور گذشته سه لایحه را به عنوان لایحه سه قلو دنبال می کردیم؛اولین لایحه، اگر ما نظام دو پارلمانی نداریم بخشی از اختیارات مجلس شورای اسلامی را به شورای عالی استان ها واگذار کنیم که مجلس شورای اسلامی بیشتر در سطح کلان قانون گذاری کند و خودش را درگیر مسائل ریز و جزئی نکند.

 

مجلس احزاب چه اشکالی دارد؟/ اگر انتظارات مردم برآورده نشود مردم به احزاب رای نمی دهند

 

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: دوم لایجه ،ما باید به سمت نظام حزبی برویم و سوم لایجه اینکه انتخابات مجلس را از حالت شهرستانی به استانی تغییر دهیم  که دو لایحه اول رد شد و فقط بحث انتخابات استانی باقی ماند.

 

وی در پاسخ به این سوال که در این حالت دیگر نمی توانیم بگوییم مجلس مردم باید بگوییم مجلس احزاب ، بیان کرد:چه اشکالی دارد؟ ببینید اگر مثلا من به عنوان نماینده حزب وارد مجلس شده بودم و انتظارات مردم را برآورده نکرده بودم در دور بعد مردم به دیگر به این حزب رای نمی دادند و ضمن اینکه اگر مجلس حزبی بود حزب نماینده قوی خود را وارد مجلس می کرد.

 

احزاب دیگر برای کسی حق وتو به دلیل آقازادگی قائل نمی شوند

 

قادری در پاسخ به این سوال که با شرایط موجود در جامعه آیا می توان نظام حزبی را پیاده کرد، افزود:باید زیر ساخت ها ایجاد شوند؛ خوبی نظام حزبی این است که افراد پالایش می شوند و دیگر حق وتو برای افراد قائل نمی شود که کسی به اتکا جایگاه خانوادگی اش وارد مجلس شود.

 

احزاب باید پاسخگوی نیاز مردم باشند و الا رای نمی آورند 

نماینده مردم شیراز با اشاره به این که ساختار حزبی یک افق بلند مدت دارد، ادامه داد: در صورتی که در غیر از نظام حزبی، نماینده در دوره خودش تمام تلاشش را می کند که با اهداف های کوتاه مدت رای مردم را از دست ندهد. ممکن است در هر چیزی جنبه های منفی وجود داشته باشد باید آن جنبه های منفی را مورد نقد قرار داد نه اینکه کل صورت مسئله را پاک کرد.

 

نمی شود تجربیات دنیا را به کار نگیریم و بگوییم به دنیا کاری نداریم

 

قادری در پاسخ به این سوال که امام در اول انقلاب گفتند احزاب را درست کردند که مردم را به جان هم بیندازند و ما فقط یک حزب داریم و آن هم حزب الله و  هم اکنون هم در مجلس اصلاح طلبان و اصولگرایان طبق منافع خودشان عمل می کنند، گفت: اشکالی ندارد طبق منافع حزب عمل شود فقط باید پاسخگوی مردم هم باشند چرا که اگر چنین نباشد در دور بعد حزب شان رای نخواهد آورد. مگر روحانیت نظام حزبی و تشکیلاتی ندارند که اگر چنین نبودند تا حالا نمی توانستند باقی بمانند. درست است که ساختارشان با ساختار نظام حزبی دنیا متفاوت است ولی به هر حال تشکیلات داشتند.

 

برخی نماینده ها به دلیل از دست ندادن صندوق رای خود، حرف نمی زنند

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا این باعث چند قطبی شدن جامعه نمی شود، بیان کرد:خیر؛ همه جای دنیا این طور است، ما باید تجربیات مثبت بشری را به کار بگیریم نمی شود بگوییم به دنیا کاری نداریم.مثلا مردم از پزشک خانواده ناراضی هستند اما چه کسی جرات دارد به دلیل داشتن صندوق رای خود، این را بگوید؟ من این را چند بار در مجلس گفته ام.

 

توانا: اگر در 8 سال نتوانسته اید کاری کنید راه را بر جوان ها باز کنید/ قادری: بیشترین طرح را بین نمایندگان داشته ام

عباس توانا ، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در ادامه جلسه در انتقاد به وضعیت اقتصادی گفت:ساختار اقتصادی غلط است و نمی گذارد تولید بالا برود اما اگر هشت سال در کمیسیون اقتصادی نماینده ای نمی تواند کاری را از پیش ببرد، بگذارید جوانان وارد شوند چرا که آن چیزی که کار را پیش می برد تجربه نیست بلکه تخصص و تعهد است.

 

وی با بیان این که با توجه به سند چشم انداز اقتصاد مقاومتی، چرا سرمایه گذاران خارجی را می بینیم، ادامه داد: چرا مجلس اصولگرای ما به زنگنه رای اعتماد می دهد؟ چرا مفاسد اقتصادی هر سال باید امسال بابک زنجانی ببینیم کجای این قضیه با انقلاب ما می خواند؟ نگاه دولت به اقتصاد مقاومتی سوء است نماد آن هم برجام است. چرا که سند نامطمئنی است. چرا شما به برجام رای مثبت دادید؟ نظر شما به فراکسیون اصولگرایی که در اسم اکثریت و در عمل اقلیت اند چیست؟ نظرتان در مورد دیدگاه آقای رفسنجانی که در انتخاب هیئت رئیسه مجلس نقش زیادی دارند چیست؟

 

برنامه دولت بر مبنای اقتصاد مقاومتی نیست 

جعفر قادری در پاسخ به مطالبات توانا گفت:در بین سایر نمایندگان بیشترین طرح یعنی 26 طرح داشته ام. که این اصلاح ساختار است. طرح های دولت طبق اقتصاد مقاومتی نیست و این باعث شده رکود به وجود آید. راه حلش اقتصاد مقاومتی و شرکت های دانش بنیان است.

 

راه مبارزه با فساد اقتصادی شفافیت سازی قوانین است

 

وی ادامه  داد: حمایت هایی از پارک های علم و فن آوری داشته ایم و الان باید روی معادن و ظرفیت های درونی تاکید داشته باشیم. اگر با مجموعه های شرقی مثل چین و ژاپن رابطه اقتصادی برقرار کنیم آمریکا دیگر نمی تواند ما را تحریم کند.

 

برجام کار اشتباهی بود/ 20 درصد مشکلات تحریم است و مابقی سوءمدیریت است

 

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: راه های جلوگیری از فساد شفاف سازی قوانین است. دولت باید تنقیح قوانین را به مجلس بیاورد.

 

قادری با اشاره به این که نظرم در مورد برجام، کار اشتباهی بود، بیان کرد: مشکل کشور با برجام حل نمی شود، وقتی سیاست ها غلط باشد چیزی پیش نمی رود. نظرم در مورد کلیات منفی و در مورد جزئیات مثبت بود. اگر مجلس مقاومت می کرد و کل برجام را رد می کرد دولت همه تقصیرها را به گردن مجلس می انداخت که ما می خواهیم مشکل اقتصاد را حل کنیم مجلس و رهبری نمی گذارند. 20 درصد مشکل گشور به تحریم ها برمی گردد ما بقی مشکل مدیریتی است.

 

اگر همه سوگند نامه امضا کنند که در لیست نبودند کنار بروند من هم این فرآیند را قبول می کنم

 

نماینده مردم شیراز در مجلس درباره ائتلاف اصولگرایان گفت: در مورد لیست اصولگرایان اگر آقایان سوگند نامه امضا کنند که پس از تایید چهار نفر بقیه کناره گیری کنند من هم مشکلی ندارم کدامیک از آقایان به جز آقای عباسی اعلام کرد؟ اگر بعد از فرآیند در لیست نبود کنار می رود؟ اگر همه این را بپذیرند من هم می پذیرم و گرنه فرآیند را قبول ندارم.

 

شاخص های لیست اصولگرایی از دید جعفر قادری/اصل لیست دادن خوب است

 

وی ادامه داد: من در مورد مسائل مختلف شفاف موضع گیری داشته ام که در مصاحبه ها آمده است و همیشه پاسخگو بوده ام چه در گروه های مجازی چه در پاسخ به خبرنگاران.

 

قادری در پاسخ به شاخص هایی یک نماینده برای اضافه شدن به لیست اصولگرایی گفت: تعهد، مردمی بودن، تخصص، پاسخگو بودن؛ افتخارم این است که به صنعتگر کمک کنم تا اشتغال ایجاد شود به عنوان یک اقتصاد خوانده.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس در پاسخ به این سوال که چه کسانی به خودشان اجازه می دهند که لیست تهیه کنند، تصریح کرد: اصل این کار خوب است که عده ای مصلحت اندیشی کنند تا آراء متفرق نشود؛ سیاسیون ما ثبات رای نداشته اند ما خیلی از مسائل را نمی توانیم باز کنیم.

 

حصر بزرگترین کمک به سرا فتنه است

 نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به حصر سران فتنه، ادامه داد: حصر سران فتنه بزرگترین رافت نظام برای سران فتنه است و این بزرگترین کمک به سران فتنه است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: