کد خبر: ۷۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
حلقه¬هاي صالحين، كانون بسيج اساتيد دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز تحت عنوان" سمینار سیر مطالعاتی آثار استاد مطهری و تحلیل تحولات سیاسی منطقه " برگزار شد.

پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، کانون بسیج اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز حلقه صالحین را با موضوع سیر مطالعاتی آثار استاد مطهری و تحلیل تحولات سیاسی منطقه برگزار کرد.


دکتر فلاح شمسی سخنرانی خویش را با موضوع "آزادی عقیده و تفکرآغاز کردند و به تشریح"آزادی عقیده در جهان اعم از عقیده سیاسی، اجتماعی و مذهبی"پرداختند. در ادامه توضیحاتی راجع به"تفکر و اهمیت آن"دادند و قوه تفکر را از نظر قرآن و حدیث بحث کردند. سپس به بحث"اجتهادی بودن اصول عقاید در اسلام و تفاوت اسلام و مسیحیت، پرداخته و نهایتاً سخنان خویش را با "عقیده و اقسام آن و عقیده مذموم و ممنوع" به پایان رساندند.

در ادامه دکتر دادپسند به تقضیل مطالبی در باب"مغالطه دنیای امروز در باب آزادی فکر و عقل و عقیده، اشتباه اعلامیه جهانی حقوق بشر"پرداخته و نمونه ­هایی از برخورد نادرست و درست با آزادی عقیده را بیان کردند. و نهایتاً موارد غلط آزادی عقیده در اروپا را بر شمردند که عبارتند از:

1)محاکمه تفتیش عقاید

 2) شخصی بودن دین

دکتر فلاحی نیز به تشریح"سلیقه ­ای نبودن دین" و "جلوه­ های آزادی عقل و فکر در اسلام" پرداخته و توضیحاتی راجع به شان نزول آیه "لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی" داده و سخن خود را با موضوع "کیفیت ورود اسلام در ایران" به پایان رساندند.

در انتهای نیز دکتر بیابان نورد درخصوص مسئله وحدت و حماسه 9 دی و تحلیل­ تحولات سیاسی صحبت کرد.

وی، به توضیح اسلام و آزادی تفکر و اعلامیه حقوق بشر در قالب اندیشه مطهر پرداخته و اظهار نمود: در حال حاضر هیچ نیازی به اعلامیه حقوق بشر نبوده و فی­ الواقع کسانی که حقیقت طلب هستند با جستجو به راحتی می توانند به آن دست یابند.

 بیابان نورد در ادامه سخنرانی به موضوع تفکر و اعتقاد پرداخته و بیان داشت که تفکر از اعتقاد م ی­آید و ریشه ای است در حالی که اعتقاد دیر شکل می­ گیرد و دیر تغییر می ­کند، بنابراین هیچ­کس نمی تواند منکر حقیقت گردد. بر این اساس دین جهت صداقت و اخلاق رواج یافته و شریعت برای اخلاق است، اگرچه مسیحیان معتقدند که شریعت وجود ندارد. در ادامه مراتب آزادی را بیان نمودند که عبارت است از:

1) تفکر

2) اعتقاد

3) اجتماع

سپس توضیحاتی در رابطه با مسائل سیاسی روز و به ویژه چگونگی شکل­ گیری عربستان، آل سعود و وهابیت پرداخت.

آل سعود در حجاز ارتش قبیله ای تشکیل داد، به سمت عراق رفته، کربلا را گرفته و تمامی بناها را نابود ساخت و در سال 902 رسماً حجاز به تسخیر آل سعود در آمد. اگرچه در ابتدا پس از شکست فرانسه از عثمانی، آل سعود به حاشیه عراق منتقل گردید. نهایتاً در قرن 19 دولت قدرتمند عثمانی نابود و آل سعود شکل گرفت که می­توان چگونگی تشکیل آن­ها را در زمان عثمانی به شکل­ گیری داعش با شرایط امروزی مشابهت داد.

هم­چنین وی در ارتباط با وضعیت شیعیان در عربستان توضیحاتی ارائه کرد که دارای زندگی سخت بوده و از حداقل حقوق در این کشور دارا نیستند و در واقع در کارخانه ترور و تکفیر قرار گرفته اند و دائما در ادعیه های خود (ادعیه های وهابیت) شیعیان را مورد لعن قرار داده و آن ها را مجبور می نمایند مذهب رسمی عربستان را بپذیرند و کتابشان را ممنوع می نمایند. در حالی که شیعیان عربستان و در راس آن ها شیخ نمر هیچ خواسته ­ای نداشته جزء اصلاح مبناء عدالت، حق آموزش مذاهب و ادیان و اجتناب دولت از فرقه گرایی.

بنابراین زمانی که دولت عربستان این دیدگاه های انتقادی را مخالف قوانین وهابیت خود می داند با طرح توطئه، حکم اعدام شیخ نمر را صادر می نماید.

شیرین هانتر، سیاست شناس آمریکایی در سرمقاله خود تحت عنوان تلاش ناکام عربستان جهت تحریک ایران بیان داشته که از سال 94-74، یک میلیون از شیعیان در سراسر دنیا کشته شده اند و عربستان با تداوم این اقدامات تحریک برانگیز در صدد ایجاد شعله­ های جنگ بر علیه ایران و شیعیان می باشد و در حال حاضر هم تلاش های زیادی در حمایت از داعش در خاورمیانه دارد.

نمونه­ هایی از تحریک کشور عربستان در قبال ایران عبارتند از:

1) دخالت در کشور یمن و جنگ بر علیه آن­ها

2) ایجاد تنش بر سر جزایر سه­گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک

3) از بین بردن دولت اسد در سوریه

4) تعرض پلیس عربستان به دو جوان ایرانی

5)کشته شدن بیش از 40 نفر از هموطنان ایرانی در مراسم حج امسال

6) کشتن شیعیان الجزایری و ...

اگرچه علی­رغم انجام این اقدامات تحریک آمیز، دولتمردان ایران با پیروی از دستورات مقام عظمی ولایت نشان دادند که این اقدامات هیچ تاثیر منفی بر کشور نداشته و قرائن و شواهد حاکی از آن است که دوران زوال در خاندان آل سعود شروع گردیده است، به طوری که شیرین هانتر اظهار نموده که عربستان همانند حیوان عصبانی و زخم خورده می ­باشد که تلاش می کنند چند روز بیش تر حکومت خود را در خاورمیانه حفظ نماید، اگر چه حضور عربستان در یمن، منجر به ایجاد فرآیند فرسایشی در حکومتشان گردیده است.

انتهای خبر/2224224
نام:
ایمیل:
* نظر: