آخرین اخبار
کد خبر: ۷۸۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: برخی آقایان مدل حکومت داری غرب را به طور آشکار تبلیغ و بیان می کنند

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران  در  نشست سیاسی، بصیرتی  تحلیل آخرین وضعیت مسائل روز که در ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس برگزار شد، بیان داشت: انتخابات باعث چرخشی در عرصه سیاسی شده است؛ البته در این میان کسانی باعث شدند که مجددا سلایق جامعه به سمت تفکر اشرافی در مسائل حکومتی و تمایلات مثبت به غرب برود و باعث شد که طی تفکراتی که بعد از سال ها کار فکری و فرهنگی منزوی شده بود، برگردد.


وی با اشاره به اینکه در سال های آخر دولت دهم این جریانات خود را بازسازی کرده بود، افزود: ظهور دولت یازدهم قطعا زمینه احیای برخی سلایق را فراهم می کند که حاصل آن را در افزایش جایگاه هاشمی رفسنجانی در نظرسنجی تهران می‌بینید.


مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه دولت یازدهم زمینه بازگشت نیروهای افراطی را فراهم می‌کند، تصریح کرد: نباید ذره ای از هوشمندی را از دست داد؛ گرچه برخی از واکنش ها ناشی از یک حساسیت انقلابی ولی باید در قالب درست باشد.


سلیمی نمین بیان کرد: ما در آستانه دو انتخابات مهم قرار گرفتیم با این شرایط آقای روحانی با نیروهای تند رو و اصلاح طلب دچار مشکل شده است و ایشان مایل نیست که جریان تندرو بر جریان خودش غلبه کند و به حاشیه ببرد.


وی ادامه داد: روحانی برخی امتیازاتی از سر اجبار به جریان اصولگرا و اصلاح طلب داده است تا بتواند خودش را معتدل نشان دهد؛ اما به این معنا نیست که صرفا در اختیار جناح است؛ آقای رو حانی می خواهد دارای یک هویت و فکر مستقل باشد.


مدیر مسئول سابق کیهان با بیان اینکه باید به گونه ای عمل کرد که امتیازاتی را به طرف مقابل ندهیم، تصریح کرد: مانع از دو قطبی شدن جامعه شوید، حتی اگر بعضی به تحریک احساسات ما بر آمدند، منجر به عملکردی از سمت ما نشود، این ذهنیت که جامعه تندرو به وجود نیاید.


سلیمی نمین افزود: در مجلس ششم به عنوان یک جریان سیاسی کارهایی مانند تقابل با رهبری اتفاق افتاد؛ آقایانی که تفکر و گرایش فکری غربی داشتند، حضور در ایران را باعث رشد تفکرشان می دانستند.


وی تصریح کرد: مجلس ششم شرایط را به گونه ای تررسیم کردند که ایران مثل جنگ جهانی دوم هیچ حکومت و دولتی ندارد و در این شرایط تنها راه رهبری تسلیم در برابر اراده آمریکاست که ایران هم مثل عراق و افغانستان اشغال نشود.


مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر نظارت بر رهبری، گفت: کاملا هوشمندانه بحث نظارت مطرح شد تا بتوانند به قصدشان برسند و واکنش عده ای قطعا به نفع شان تمام می شد.


سلیمی نمین خاطرنشان کرد: برخی مسائل سیاسی به خاطر اینکه ما عمدا به طور شتاب زده وارد عرصه ای شویم که از پیش طراحی شده است که در نهایت تمام اتفاقات را به نفع خودشان پایان دهند.


وی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی وقتی آرای خودش را در بین نخبگان از دست می دهد، می خواهد این ضعف را در بین مردم عادی جبران کند که این اصلا قابل مقایسه نیست؛ می بینید که مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی را تحت شعاع قرار داده است.


مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: یک سری فضا تبلیغات در سطح شهر باعث شده است حساسیت در خبرگان بالا برود؛ بیشتر افراد هم به این نکته اذعان کردند که برنامه هایی برای تغییر در مجلس خبرگان دارند و باوجود تبلیغاتی که جریان غرب گرا داشته است، در دموکراسی و ضد ولایت فقیه در این انتخابات عکس صحبت هایش دارد عمل می کند.


سلیمی نمین افزود: جناح غرب گرا این نکته را گسترش می دهد که آرای مردم ایران در همه عرصه ها تاثیرگذار است و این اقدام اولین بار است که توسط این جناح مطرح شده است؛ برخی از نیروهای سیاسی در کشور ما خیلی ارادت خاصی به مدل حکومت داری اسلامی کشور ما ندارند.


وی با بیان اینکه برخی آقایان مدل حکومت داری غرب را به طور آشکار تبلیغ و بیان می کنند و می خواهند بیان کنند که مدل حکومت داری غرب به آرای مردم و دموکراسی نزدیک است، تصریح کرد: آقای هاشمی رفسنجانی رای خودش را به عنوان یک شخص در راس هرم این جریانات از دست می داده است که این مسئله ریشه در گذشته هم دارد مثل مسئله سوریه که مواضع غرب را دنبال کرد.


مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه گفت: برخی مواضع آقای هاشمی رفسنجانی در سال های اخیر باعث شده است که افرادی که از حامیان ایشان بودند در برابرشان موضع گیری کنند؛ اگر ما هوشمندانه عمل کنیم، هاشمی رفسنجانی نمی تواند با رای های خاکستری رای بیاورد؛ البته توهین به ایشان برخوردهای درستی نیست.

 

سلیمی نمین با اشاره به اینکه برنامه ریزی ها برای بعد از رهبری مقام معظم رهبری است، بیان کرد: تندترین جریان ها هم نمی تواند بگوید کسی بهتر از رهبری عمل می‌کند و همچنین در مجلس خبرگان هم هیچ کس نمی پذیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما مجلس کنونی را زیاد با مجلس آینده متفاوت نمی بینیم؛ اگر غبار این رقابت ها فرو بنشیند، می فهمید زیاد ترکیب فرق چشم گیری ندارد؛ البته سنت بوده است در گذشته با شکل گیری دولت، مجلس هم کمی بادولت هم سو می شد تا بتواند بهتر کارهای خودش را دنبال کند.


مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به بیانات رهبری برای به وجود آمدن یک نظارت درون ساختاری گفت: افاتی در سطح کشور به وجود می آید؛اما هیات رئیسه خودش را بخاطر رای نماینده های مردم درگیر نمی کند و در صدد حفظ جایگاهش را حفظ کند؛ ما باید مجلس را از آفات حفظ کنیم و به ویژگی هایی که گفته شده برای مجلس دقت کنید چون خیلی مهم است.


سلیمی نمین در پایان با بیان اقدامات آرامش بخش اخیر شورای نگهبان، افزود: اقداماتی برای تضعیف جایگاه شورای نگهبان صورت می گیرد که در گذشته اولین گام اقای کدخدایی را برکنار کردند و در حال حاضر هم اختلاف بین حقوقدانان را به وجود آوردند که اگر این اقدامات ادامه یابد خطر خیلی جدی شورای نگهبان را تهدید می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: