کد خبر: ۸۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
هادی روستا (مدرس دانشگاه و تحلیلگر سیاسی)
راهبرد (( نفوذ)) اولین مرحله در شکل گیری جنگ نرم به شمار می رود که می تواند اقشار مختلف یک جامعه ، به ویژه نخبگان ، فرهیختگان و حتی مسئولین و متولیان دولتی و حکومتی را تحت تاثیر خود قرار دهد و به شکلی کاملا آرام و بی صدا موجب تخریب و یا تغییر باورها و ارزشهای آنان گردد

 

راهبرد (( نفوذ)) اولین مرحله در شکل گیری جنگ نرم به شمار می رود که می تواند اقشار مختلف یک جامعه ، به ویژه نخبگان ، فرهیختگان و حتی مسئولین و متولیان دولتی و حکومتی را تحت تاثیر خود قرار دهد و به شکلی کاملا آرام و بی صدا موجب تخریب و یا تغییر باورها و ارزشهای آنان گردد، چرا که (( نفوذ)) در جنگ نرم، به دلیل ماهیت تهدید نرم، ماهوی، ذهنی، تدریجی و نرم افزاری است. نظام سلطه به رهبری آمریکا سالهای سال است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ایدئولوژی اسلامی و انقلابی آن را در تقابل مستقیم با مبانی و اندیشه های غربی می بیند. لذا وقتی راهکارهای مختلفی از جمله جنگ، ترور، فتنه و... را بی نتیجه دید از راهبرد ((نفوذ)) و استحاله وارد شده و آن را در دستور کار خود قرار داده است .استکبار جهانی به سرکردگی ایالات متحده آمریکا همواره به این دشمنی ایران با خود به عنوان (( خطرناک ترین دشمن تمدن غرب در سر تا سر تاریخ)) اذعان کرده است. ریچارد نیکسون یکی از روسای جمهوری آمریکا در کتاب (( پیروزی بدون جنگ)) می نویسد: (( اسلام خمینی و بنیادگرایی اسلامی برای ما، خطرناک تر از تهدید کمونیسم و شوروی است)) (به نقل از حسن واعظی، استعمار فرانو، جهانی سازی و انقلاب اسلامی) . بعد از توافق هسته ای دولت آقای روحانی با غرب  و در جریان بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت آیت ا... خامنه ای ( مد ظله العالی) که همواره مسائل و موضوعات داخلی و خارجی کشور را با دیدی تیز بینانه و دقیق تحلیل می نمایند موضوعی را مطرح فرمودند با عنوان ((نفوذ)) و هر چه زمان می گذشت تاکید امام خامنه ای(دامت برکاته) بر واژه ی ((نفوذ)) بیشتر می شد به طوری که بعد از واژه ی (( فتنه )) که در انتخابات 88 شکل گرفت ، کلید واژه ی (( نفوذ)) به پرتکرارترین واژه ی مقام معظم رهبری( مدظله العالی)  در ماههای اخیر تبدیل شده است و علت این اقدام معظم له نیز خود جای بررسی و دقت نظر دارد. می توان دلیل تاکید امام خامنه ای(دامت برکاته)  بر کلید واژه ی  ((نفوذ)) آن هم بعد از توافق هسته ای با غرب را ، با اهمیت بودن دستاوردهای ایران اسلامی در دستیابی به فناوری های پیشرفته ی علمی و بنیادی ذکر کرد که برای نظام سلطه ی غرب به منزله تقابل با سلطه گری و انحصار طلبی آنان است ، چرا که ایران با دستیابی به این پیشرفتهای علمی، آینده ی اقتصادی و سیاسی غرب را مورد تهدید قرار داده است و این همه کینه و دشمنی به دلیل ورود ایران به حوزه انحصاری غرب است . به همین دلیل دشمن سعی می کند با ((نفوذ)) در افکار عمومی جامعه و حتی برخی از نخبگان و مسئولین کشوری ، این باور را ترویج کند که دستیابی به فناوری هسته ای نه تنها برای ایران فایده ای نداشته بلکه مضر و حتی مانعی برای روابط با غرب و توسعه ی اقتصادی و سیاسی کشور محسوب می شود.  لذا رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) در ماههای اخیر و در سخنرانی ها و بیانات خود به مسئله (( نفوذ)) و تحلیل و توصیف آن پرداخته اند و به طرق مختلف این موضوع را به مردم و مسئولین گوشزد و نفوذ را بخشی از نقشه ی آمریکا در منطقه دانسته اند و حتی بیان فرمودند که اصلا نیت دشمن از مذاکره ی هسته ای نفوذ بوده است و مذاکره را بهانه ای برای نفوذ قلمداد نمودند .

مقام معظم رهبری ( مدظله العالی)  در مورخه 25/6/94 در دیدار فرماندهان سپاه در خصوص جریان نفوذ دشمن در موضوعات و افراد مختلف فرمودند : (( ... از همه ی طرق هم استفاده می کنند و آدم های گوناگونی هم دارند ، فعال دانشجویی هم دارند ، نخبه ی فکری و علمی هم دارند ؛ همه جور آدمی برای ایجاد این رخنه ها هستند)). لذا به جرات می توان گفت که دشمن برای نفوذ تمامی عرصه ها را در دستور کار خود قرار داده است که  در ادامه به چند عرصه ی مهم پرداخته می شود :

1- نفوذ در منطقه : آمریکا پروژه نفوذ خود در منطقه ی غرب آسیا ( به اصطلاح غربی ها خاورمیانه ) را از سالها پیش کلید زده است که حضور نظامی و مستقیم آنها در افغانستان و عراق نمونه ای قدیمی و حضور غیر مستقیم آنها از طریق حمایت مالی و تسلیحاتی گسترده از تروریستها در سوریه و عراق نیز مصداقی امروزی و در حال انجام است.

رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی)  در مورخه 26/5/94 در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت (ع) در خصوص نفوذ در منطقه بیان داشتند : (( ... در منطقه هم همینجور ؛ در منطقه هم آنها می خواهند نفوذ ایجاد کنند ... ما تمامیت ارضی کشورهای منطقه برایمان بسیار مهم { است } ؛ تمامیت ارضی عراق و تمامیت ارضی سوریه ، برای ما کاملا مهم { است } ؛ آنها دنبال تجزیه اند ... )). البته ناگفته نماند که کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی که تحت نفوذ عمیق آمریکا قرار دارد با چراغ سبز آمریکا به یمن حمله کرده است.

2- نفوذ سیاسی : می توان نفوذ سیاسی را یکی از مهمترین عرصه های نفوذ برای دشمن دانست چرا که امام خامنه ای (دامت برکاته ) در مورخه 25/6/94  در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند : (( نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم گیری و اگر نشد تصمیم سازی ، نفوذ بکنند. وقتی دستگاههای سیاسی و دستگاههای مدیریتی یک کشور تحت تاثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت ، آن وقت همه ی تصمیم گیری ها در این کشور بر طبق خواست و میل اراده ی مستکبرین انجام خواهد گرفت ... )) معظم له در ادامه می فرمایند : (( برای آنها بهتر این است که از خود آن ملت کسانی در راس آن کشور باشند که مثل آنها فکر کنند ، مثل آنها اراده کنند ، مثل آنها و بر طبق مصالح آنها تصمیم بگیرند ، این نفوذ سیاسی است ... )). هر عقل سلیمی با دقت کردن به فرمایشات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) به این موضوع پی می برد که نفوذ دشمن در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی می تواند شامل معاونین و مشاورینی باشد که خدای ناخواسته بتوانند در بدنه دولت و دستگاه اجرایی نفوذ کنند یا اینکه می تواند مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها و سازمانهای کشور را هدف قرار دهد. می توان مصداق بارز این نوع نفوذ را هم اکنون در پادشاه و مقامات عربستان سعودی  و در گذشته نیز در دستگاه حکومتی محمد رضا شاه پهلوی به خوبی مشاهده کرد.

3- نفوذ فرهنگی : یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی )   ، نفوذ فرهنگی دشمن است . چرا که نفوذ فرهنگی به دلیل آرام و بی صدا بودن نسبت به تهاجم و شبیخون فرهنگی روند خطرناکتری دارد و نفوذ فرهنگی با هدف تغییر بنیادی در هویت ذهنی و روحی ملتهایی مانند ملت ایران است . در حقیقت می توان گفت دشمن قصد دارد با نفوذ در فرهنگ مردم ، ارزشها ، باورها و هویت اصلی آنها را بر مبنای اهداف غرب تغییر دهد به نحوی که مردم جامعه شیفته و طالب هویت غربی ، زندگی غربی و نمادهای غربی شوند.

مقام عظمای ولایت در مورخه 15/12/1392 در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند : (( ... با مسائل فرهنگی شوخی نمی شود کرد ، بی ملاحظگی نمی شود کرد ؛ اگر چنانچه یک رخنه ی فرهنگی به وجود آمد ، مثل رخنه های اقتصادی نیست که بشود { آن را } جمع کرد ، ... این جور نیست ، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود ، مشکلات زیادی دارد)).

معظم له همچنین در مورخه 1/1/1393 در حرم رضوی بیان داشتند : (( هدف و آماج تحرک دشمنان در زمینه ی فرهنگ ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم . مسئولان فرهنگی ، باید مراقب رخنه ی فرهنگی باشند ؛ رخنه های فرهنگی بسیار خطرناک است ، باید حساس باشند، باید هشیار باشند... )). امام خامنه ای (دامت برکاته ) در تیرماه سال جاری در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت پیرامون مقوله ی فرهنگ فرمودند : (( ... مدیریت فرهنگ باید بر مبنای شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب باشد ، خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر ، اساس کار است ... )).

4- نفوذ اقتصادی : در خصوص اقتصاد باید گفت هر کشوری که بیشترین وابستگی را از نظر اقتصادی به کشورهای اروپایی دارد ، کمترین استقلال و آزادی را داراست . کشوری که در اقتصاد ، صنعت و کشاورزی به دیگر کشورها وابسته باشد ، قطعا از نظر فرهنگی هم به آن کشور وابسته می شود. لذا می بینیم که مقام معظم رهبری( مدظله العالی ) با آینده نگری و دقتی خاص موضوع (( اقتصاد مقاومتی )) را مطرح و ارائه می نمایند و به تمامی مسئولین و متولیان اقتصادی کشور از جمله هیات دولت سفارش و توصیه می کنند که به سمت (( اقتصاد مقاومتی )) حرکت کنید و برنامه ها و اهداف اقتصادی خود را بر پایه ی تولید داخلی تنظیم نمایید.

از جمله راههای نفوذ اقتصادی به کشور ، حضور شرکتهای چند ملیتی است که به غولهای بزرگ اقتصادی و سیاسی تبدیل                شده اند. به عنوان مثال شرکتهای نفتی شل انگلستان و توتال فرانسه سخت در تلاش اند تا بعد از توافق هسته ای مجددا در فعالیتهای نفتی ایران مشارکت کنند. لازم به ذکر است که امروزه آمریکا در پوشش شرکتهای بین المللی در کشورهای مختلف نفوذ کرده و با جذب افراد بومی آن کشور و به کار گماردن آنها از طریق اقتصادی ، تغییر و استحاله ی حکومتها را دنبال می کند که بسیار آسان تر از سایر روش هاست . یکی دیگر از راههای نفوذ اقتصادی ؛ ترویج فرهنگ مصرف گرایی و نابود کردن صنایع تولیدات داخلی و همچنین ایجاد بازارهای مصرفی جدید به همراه نفوذ فرهنگی است ، که می توان به عنوان مصداق، راه اندازی فروشگاههای بزرگ آمریکایی را  مثال زد و در این بین شاید شرکت فروشگاههای زنجیره ای مک دونالد یک نمونه بارز و کامل باشد که با توزیع فست فودها ، در اکثر کشورها شعبه زده و از این طریق علاوه بر کسب سود اقتصادی سرشار خود و مصرف گرایی مردم ، به شکلی آرام و خاموش نیز ذائقه و فرهنگ غذایی کشورها را تحت تاثیر و تغییر قرار داده است. از دیگر مواردی که جای تامل و توجه بسیار دارد حضور شرکتهای غربی و دولتمردان آنها در سفر به ایران بعد از توافق هسته ای است زیرا که این شرکتها بیشتر علاقمند به توسعه روابط با شرکتهای خصوصی ایران هستند تا گسترش روابط با دولت و اگر مراقبتهای لازم صورت نگیرید این موضوع می تواند زمینه ساز نفوذ بیشتر دشمن در داخل کشور و حوزه اقتصادی باشد. سوال دیگری که به ذهن متبادر می گردد این است که چرا سرمایه گذاری های کشورهای اروپایی و غربی عمدتا به سمت صنایع خاص مانند نفت و گاز و پتروشیمی و خودروسازی است و چرا در حوزه های استراتژیک و حیاتی ما مانند کشاورزی و استفاده صحیح از منابع آبی و انتقال فناوریها و دانشهای پیشرفته ی صنعتی که بهبود دهنده تولیدات و محصولات کشاورزی در ایران است ورود پیدا نمی کنند ؟!!

در پایان این مقاله باید گفت آنچه تا کنون دشمن را در تحقق اهدافش ناکام گذاشته ؛ اعتقادات و فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) است که ریشه در اعماق وجود مردم شریف ایران اسلامی دارد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به برکت نیت الهی و خالصانه ی بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و خون پاک شهدای انقلاب و دفاع مقدس تاکنون حفظ شده است و انشاا... در زیر سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) و رهبری شجاعانه و آگاهانه ی ولایت مطلقه فقیه حضرت آیت ا... خامنه ای ( مدظله العالی ) نیز همواره بالنده تر و سرافرازتر از همیشه به پیش خواهد رفت. انشاا...   


هادی روستا (مدرس دانشگاه  و تحلیلگر سیاسی)

برچسب ها: رهبری ، نفوذ ، پروژه نفوذ
نام:
ایمیل:
* نظر: